Autostrada Wrocław – Berlin na ukończeniu. Kiedy skorzystamy z nowej trasy?
Już niedługo kierowcy bez problemu będą mogli przejechać od Wrocławia do Berlina. To dzięki kończącej się przebudowie drogi krajowej numer 18 do standardów autostrady – A18. Kiedy odcinki pozostające w realizacji zostaną oddane do użytku?
Spis treści:
Przebudowa jezdni DK18 to drugi etap budowy autostrady
Przebudowa południowej jezdni na 70-kilometrowym odcinku drogi krajowej numer 18 między Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do standardów autostrady.
Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej (już w parametrach autostrady) w kierunku granicy państwa w Olszynie. Prace te prowadzone były w latach 2004-2007. Decyzja ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla południowej jezdni A18 została wydana w 2011 roku. W 2018 r. natomiast zapewniono finansowanie tej inwestycji. To pozwoliło na rozpoczęcie prac.
Trasa A18 jest częścią międzynarodowego połączenia E36/40, które łączy Ukrainę, Słowację, Polskę i Niemcy. W Olszynie A18 łączy się z niemiecką autostradą A15, a w Polsce, na węźle Krzyżowa, przechodzi w A4.
DK18 nazywana była "patatajką". Dlaczego?
Wśród kierowców trasa zyskała niechlubne miano "patatajki" oraz "najdłuższych schodów świata". Wynikało to z technologii wykorzystywanej przy budowie tej drogi jeszcze w latach 30. Nawierzchnię wykonano z betonowych płyt. Te zaś po latach intensywnej eksploatacji zwyczajnie popękały i osiadły. To zaś sprawiło, że w jedni pojawiły się spore ubytki. Warto tutaj również dodać, że południowa jezdnia DK18 pierwotnie nosiła nazwę RAB 9 i łączyła Wrocław z Berlinem.
Prace na południowej jezdni drogi krajowej nr 18 podzielono na cztery odcinki realizacyjne:
- 11-kilometrowy odcinek zaczynający się 150 metrów za węzłem Olszyna i kończący ok. 2 km za węzłem Żary Zachód
- 22-kilometrowy fragment zaczynający się za węzłem Żary Zachód i kończący 4 km przed węzłem Iłowa
- 16,2-kilometrowy odcinek zaczynający się 4 km przed węzłem Iłowa i kończący na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego
- 21,5-kilometrowy fragment od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do Golnic
Prace na DK18 dobiegają końca. Kiedy kierowcy skorzystają z nowych odcinków?
Budowa drugiego z odcinków została ukończona w zeszłym roku. Pod koniec lipca pozwolenie na użytkowanie otrzymał fragment między węzłem Olszyna i węzłem Żary Zachód. Zapowiadano wówczas, że dokończone mają zostać prace na prawie 600-metrowym odcinku prowadzącym od mostu granicznego do węzła Olszyna. W połowie września natomiast zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że na odcinku między Iłową i granicą województw prowadzone są prace wykończeniowe. Teraz okazuje się, że z obu wyżej wymienionych odcinków skorzystamy już bardzo niedługo.
Według informacji Gazety Wrocławskiej zarówno z kilkusetmetrowego odcinka biegnącego od mostu granicznego, jak i z fragmentu od okolic węzła Iłowa do granicy województw mamy skorzystać jeszcze przed końcem września. Na ostatni z realizowanych odcinków trasy A18 przyjdzie nam jeszcze poczekać, choć niezbyt długo. Fragment prowadzący od granicy województwa dolnośląskiego i lubuskiego do węzła Golnice ma zostać oddany do użytku 16 października.