Autostrada A4 już bez zwężenia pod Dębicą
Ruch na estakadzie w rejonie Dębicy na oddanym w czwartek odcinku autostrady A4 od piątkowego popołudnia odbywa się bez utrudnień dwoma nitkami estakady - poinformowała Iwona Mikrut z GDDKiA w Krakowie.
Zobacz również:
- Dogadali się. Niemiecki gigant zredukuje zatrudnienie „tylko” o 35 tys. osób
- Polscy kierowcy chcą badań seniorów. To „grupa podwyższonego ryzyka”
- Setki kilometrów nowych dróg i poprawa bezpieczeństwa. Co czeka nas w 2025 roku?
- Wyposażenie aut, które zmniejsza emisję CO2 od 2025 roku
- Castrol Ikony Motoryzacji ruszyło. To najdroższe pomieszczenie w Polsce
W czwartek ruch na podwójnej estakadzie nad rzeką Wisłoką koło Dębicy odbywał się po jednym obiekcie w dwóch kierunkach. Na drugim trwały prace wykończeniowe. W piątek po południu do ruchu włączono drugą nitkę estakady.
"Krakowski odział Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymał w piątek decyzję na użytkowanie estakady E 118, zlokalizowanej w ciągu lewej, północnej jezdni A4 pomiędzy Tarnowem i Dębicą. Decyzję wydał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie" - powiedziała Iwona Mikrut.
Jak wyjaśniła, udostępnienie drugiej jezdni uwarunkowane było zgodą na użytkowanie wydawaną przez WINB, po sprawdzeniu obiektu.
Dzięki oddanemu we czwartek do użytku 35-kilometrowemu odcinkowi autostrady A4 Tarnów - Dębica o pół godziny skrócił się czas dojazdu z Krakowa do Rzeszowa; a podróżni z Rzeszowa uzyskali bezpośrednie autostradowe połączenie do Niemiec i Czech.
Odcinek A4 Tarnów - Dębica przebiega przez obszar województw małopolskiego (ok. 14 km) i podkarpackiego (ok. 21 km). Cały odcinek można przejechać dwoma jezdniami z podwójnymi pasami ruchu.
Inwestycja prowadzona przez GDDKiA Oddział w Krakowie od maja ubiegłego roku obejmowała dokończenie budowy autostrady A4 na odcinku węzeł Krzyż - węzeł Dębica Pustynia wraz z drogami dojazdowymi, a także przebudowę dróg lokalnych.
W przetargu na wykonawcę inwestycji wybrano konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy - o wartości 981,5 mln zł brutto.
Na trasie tej zlokalizowano dwa węzły autostradowe: Dębica Żyraków i Dębica Pustynia, a także pięć mostów, dziewięć wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą oraz trzy przejścia dla zwierząt, jedną estakadę i jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie powstały dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.
GDDKiA w lipcu 2012 r. zerwała kontrakt na budowę odcinka autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy po tym, jak konsorcjum firm, które go budowało (firmy SIAC Construction, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska), mimo deklaracji nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych.
Udostępniony w czwartek odcinek to część biegnącej z zachodniej Europy na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość tej trasy w Polsce wyniesie ok. 670 km.