12 ofert na odcinek autostrady A1 Zawodzie-Woźniki

12 ofert wpłynęło w przetargu GDDKiA na budowę niespełna 17-kilometrowego odcinka autostrady A1 między węzłami Zawodzie i Woźniki w woj. śląskim. Najtańszą propozycję złożyła firma Intercor z Zawiercia - opiewa ona na 532,8 mln zł brutto.

To jeden z czterech trwających przetargów na budowę łącznie 56,9 km autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) a Pyrzowicami, skąd A1 można już dojechać do czeskiej granicy. Łączny koszt budowy trasy z Częstochowy do Pyrzowic inwestor oszacował wstępnie na 2,974 mld zł, a odcinka Zawodzie-Woźniki - na 803,8 mln zł brutto.

Realizację całego fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na cztery części: odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

Reklama

Ich wykonawcy mają zostać wyłonieni w postępowaniach w formule przetargu ograniczonego, które trwają od początku marca ub. roku. Zgodnie z założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w pierwszym etapie chodziło o selekcję firm pod kątem ich potencjału. Do rozpoczętego jesienią etapu składania ofert dopuszczono firmy posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze.

Pierwotne terminy składania ofert w przetargach na poszczególne odcinki A1 między Pyrzowicami i Rząsawą mieściły się między 27 listopada a 11 grudnia. Terminy te wydłużano wobec dużej liczby pytań potencjalnych oferentów.

W piątek katowicki oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na odcinek H Zawodzie (pod Częstochową) - Woźniki. Przedmiotem tego postępowania jest budowa odcinka autostrady A1 o długości 16,7 km z nawierzchni betonowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na jej użytkowanie. W pierwszym etapie wybrano 20 potencjalnie zainteresowanych wykonawców.

Wcześniej, we wtorek, GDDKiA otworzyła oferty w pierwszym z przetargów - na odcinek I Woźniki-Pyrzowice (najtańszą ofertę, na 609,5 mln zł brutto, złożyło konsorcjum spółek z grupy Strabag). Według wcześniejszych informacji terminy składania ofert na dwa kolejne odcinki przypadają w marcu br. Listy zaproszonych do drugiego etapu obejmują 17 potencjalnych wykonawców dla odcinka F oraz 20 - dla odcinka G.

Na kryteria oceny ofert w drugim etapie we wszystkich czterech postępowaniach ma składać się cena (90 proc.) i okres gwarancji (10 proc.). Dla odcinków F i G okres realizacji wynosi 33 miesięcy, a dla odcinków H oraz I - 30 miesięcy (od dnia podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, czyli od 15 grudnia do 15 marca). Oznacza to, że jeśli udałoby się podpisać umowy przed połową 2015 r., cała ta część autostrady mogłaby być gotowa w 2018 r.

Rozpisanie w marcu ub. roku przetargów na A1 z Pyrzowic do Rząsawy było efektem przyjęcia przez rząd Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Inwestycja znalazła się też na pierwszych miejscach listy projektów podstawowych Kontraktu Terytorialnego dla woj. śląskiego (to porozumienie rządu z samorządem ws. koordynowania dużych, ważnych dla regionu inwestycji) oraz listy zadań inwestycyjnych projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.

W tym samym projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, a także w Kontrakcie Terytorialnym dla woj. śląskiego, na listach rezerwowych umieszczono budowę dalszego fragmentu A1 z Tuszyna do Rząsawy (81,6 km; odcinki A-E). Po zakończeniu trwającej już budowy A1 między Strykowem i Tuszynem w woj. łódzkim, a także przygotowanej budowy fragmentu Pyrzowice-Rząsawa, będzie to ostatni niezrealizowany fragment tej arterii.

Szacunkową wartość budowy odcinka A1 Rząsawa-Tuszyn w projekcie rządowego programu określono na 4,081 mld zł i umieszczono na trzecim miejscu listy rezerwowej. W podpisanym pod koniec września ub. roku Kontrakcie Terytorialnym dla woj. śląskiego zapisano, że realizacja tego odcinka jest "uzależniona od określenia źródeł finansowania".

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy