Wiesz, co to jest skręcanie bezkolizyjne? Niewiedza kończy się chaosem na drodze
W ruchu prawostronnym pojazdy wymijają się z reguły lewymi bokami. Jest jednak jeden wyjątek od tej zasady – mam na myśli bezkolizyjne skręcanie w lewo na skrzyżowaniu. Przepisy nie określają, w jaki sposób powinny wymijać się w takiej sytuacji skręcające samochody. Jak zatem należy postępować?


Spis treści:
Bezkolizyjny skręt w lewo - jak go wykonać?
Tzw. bezkolizyjny sposób skręcania na skrzyżowaniu prezentuje powyższy rysunek. W tym przypadku skręcające samochody wymijają się prawymi bokami, a ponadto nie muszą skręcać za środkiem skrzyżowania, lecz przed nim. Ten sposób skręcania uznawany jest za łatwiejszy i bardziej racjonalny.

Drugi sposób skręcania polega na wykonywaniu tego manewru za środkiem skrzyżowania i wymijaniu się skręcających pojazdów lewymi bokami. Jak widać na rysunku, w niektórych sytuacjach takie skręcanie, szczególnie na małych skrzyżowaniach może doprowadzić do powstania zatoru, czyli zablokowania się wzajemnie skręcających aut.

Przed skrzyżowaniami niekiedy umieszczane są żółte tablice wskazujące obowiązujący sposób skręcania. Chociaż jest to znak nieformalny zalecam, aby bezwzględnie do niego się stosować.
Jakie są reguły bezkolizyjnego skręcania w lewo?
Skręcanie w sposób kolizyjny jest uzasadnione na dużych skrzyżowaniach, na których jezdnie dla przeciwnych kierunków ruchu oddzielone są szerokim pasem rozdzielającym. W takim przypadku do skrętu w lewo może ustawić się więcej pojazdów, niż w przypadku skręcania w sposób bezkolizyjny.
Jak mamy postąpić, jeśli przed skrzyżowaniem nie ma takich tablic?
Warto zapamiętać kilka podstawowych reguł:
- Zbliżając się do skrzyżowania postaraj się ocenić jego geometrię i wywnioskować, który sposób skręcania będzie bardziej właściwy.
- Jeśli nie ma ku temu żadnych przeszkód stosuj bezkolizyjny sposób skręcania
- Obserwuj, w jaki sposób postępują inni kierowcy jadący przed tobą, a także nadjeżdżający z przeciwka. Jeśli stosują oni np. kolizyjny sposób skręcania, to ty również tak postępuj, nie staraj się być indywidualistą
- Jeżeli ruch jest mały, możesz sam wybrać wariant skręcania. Taki, który jest łatwiejszy i korzystniejszy dla ciebie.
- Przed niektórymi skrzyżowaniami umieszczane są żółte tabliczki wskazujące sposób skręcania. Jeżeli je zobaczysz, musisz się zastosować do ich wskazań
- Jeżeli na skrzyżowaniu są znaki poziome, tzw. linie prowadzące, jedź tak, jak one wskazują
- Na skrzyżowania z sygnalizatorami kierunkowymi zawsze stosowany jest bezkolizyjny sposób skręcania.
Skręcanie kolizyjne czy bezkolizyjne? Nigdy tego nie mieszaj
Najgorsze co może przytrafić się to kierowca, który skręca w inny sposób niż inni pozostali. Taką sytuację kiedyś miałem okazję zaobserwować:

Skręcający dużym autem osobowym kierowca wybrał na niewielkim skrzyżowaniu kolizyjny sposób skręcania, chociaż jadący przed nim kierowcy zastosowali sposób bezkolizyjny. W ten oto sposób doprowadził do patowej sytuacji. Nikt nie mógł ruszyć, kierowcy trąbili na siebie, a niektórzy pukali się w głowę, co było mało eleganckie, ale uzasadnione.
W ruchu drogowym jest tak, że kierowca postępujący w sposób zgoła odmienny od innych uczestników ruchu stwarza zawsze poważne utrudnienie, a niekiedy także zagrożenie. Jeżeli ktoś jedzie autostradą z prędkością 60 km/h, to z pewnością staje się niebezpieczny dla innych. To samo dotyczy kierowcy, który na polskiej autostradzie pędzi z prędkością przekraczającą 200 km/h. On również stwarza zagrożenie.
Starajmy się o tym zawsze pamiętać i nie popisywać na drodze swoim indywidualizmem. To nie popłaca.
Polski kierowca
***