"Xi" myśli na wyrost

Literka "X" już tradycyjnie oznacza u BMW samochód 4x4. Podobnie więc oznaczono nową serię 5 z napędem na cztery koła. Piątka "Xi" występuje w dwóch odmianach: z silnikami R6 o pojemności 2,5 l (moc 218 KM) i pojemności 3,0 l (moc 258 KM). 525xi 530xi .

Oba auta wyposażone są w system xDrive, który umożliwia bezstopniowe i stałozmienne rozdzielanie siły napędowej pomiędzy przednią i tylną oś z niespotykaną szybkością.

xDrive działa szybciej niż inne systemy, ponieważ w każdej sytuacji potrafi "myśleć na wyrost".

Wykorzystuje do tego nie tylko czujniki w kołach, które sygnalizują buksowanie poszczególnych kół, ale także dane gromadzone przez czujniki systemu stabilizującego DSC. I tak np. czujniki żyroskopowe (badające ruch obrotowy pojazdu) oraz wychylenia kierownicy dostarczają mu informacji o chwilowym stanie samochodu.

Dzięki nim np. przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów xDrive jest w stanie w każdym momencie rozdzielać moc między osie w sposób optymalny, zdecydowanie minimalizując tym samym wszelkie skłonności do nad- lub podsterowności.

Silniki wersji 525 i 530 mają rozbudowany system Valvetronic, który umożliwia zmienny skok zaworów ssących. Moc silnika sterowana jest za pomocą ilości doprowadzanego powietrza, co przyczynia się do bardzo wydajnego spalania przy doskonałym wykorzystaniu mocy. System uzupełniony został o zmienny układ dolotowy, w którym długość przewodów ssących regulowana jest płynnie za pomocą spiralnego mechanizmu regulacyjnego oraz zmiennego układu sterowania wałka rozrządu Double Vanos, umożliwiającego osiągnięcie wysokiego momentu nawet przy niskich obrotach. Copyright ©

Reklama

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: czujniki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy