Terenowe coupe?
Saab przełamuje dotychczasowe konwenanse, po raz pierwszy wychodząc "w teren" swym nowym, modelem 9-3X. Jak można było oczekiwać od zespołu projektowego pod wodzą Michaela Mauera, głównego projektanta w firmie Saab, uczyniono to w wybitnie sportowym, dynamicznym stylu. Klienci Saaba to zdeklarowani indywidualiści - tacy ludzie potrzebują samochodu, który odpowiadałby ich urozmaiconemu i aktywnemu stylowi życia. Koncentracja na potrzebach tej właśnie, wymagającej grupy klientów stanowiła podstawę konstrukcji sportowego i uniwersalnego Saaba 9-3X.
Podobnie jak pierwszy samochód koncepcyjny Mauera, Saab 9X, łączący charakterystyczne cechy samochodu wyczynowego, roadstera, kombi i pikapa, nowy 9-3X to połączenie nadwozi coupe i cross-over. W Saabie 9-3X coupe spotyka się z samochodem terenowym. Pojazd ten stanowi sportową interpretację koncepcji samochodu cross-over - mówi Mauer. Stworzyliśmy więc samochód zdolny do terenowej jazdy po bezdrożach, który jednocześnie ma piękny, sportowy wygląd i którym wszędzie jeździ się jednakowo przyjemnie. Zgodnie z tradycją Saaba chcieliśmy wyjść "w teren" trochę inaczej, niż inni. Kto potrzebuje wielkiego, ciężkiego "błotołaza" , to na rynku znajdzie wiele takich modeli, lecz jeśli ktoś pragnie czegoś naprawdę innego, o wyraźnym zacięciu sportowym, to według nas 9-3X jest dlań idealnym, niepowtarzalnym rozwiązaniem. Konstrukcja 9-3X i jego podzespoły są bardzo zbliżone do standardów produkcyjnych, sądzę więc, że Saab będzie w stanie włączyć ten samochód do naszego aktualnego programu produkcyjnego.
Zespół projektujący Saaba 9-3X pracował pod kierunkiem szefa Działu Projektów Zaawansowanych, Anthony'ego Lo. Zadaniem zespołu było niekonwencjonalne zastosowanie formuły coupe w taki sposób, aby nie stało to w sprzeczności z praktycznymi wymaganiami stawianymi takiemu samochodowi. Samochód miał wyglądać tak, jak sportowe, szosowe coupe - mówi Lo. Nie było to jednak zadanie czysto kosmetycznej natury - wygląd miał być wsparty realnymi możliwościami i charakterystykami. Tak, jak to leży w tradycjach firmy Saab.
Linia nadwozia 9-3X, z panoramiczną szybą przednią, wysoką, klinowatą linią okien i słupkiem "C" o mocnej, zdecydowanej krzywiźnie natychmiast zdradza styl Saaba. Zamaskowane słupki "A", czyste i płynne linie i śmiało zarysowany przód nadwozia są to także cechy charakterystyczne dla koncepcyjnego 9X.
Chcieliśmy nadać naszemu prototypowi wygląd wyraźnie łączący obydwie koncepcje - dodaje Lo. Linie 9-3X są niezwykle czyste, spokojne i uporządkowane, chcieliśmy też do pewnego stopnia zamaskować większy prześwit niezbędny w pojazdach tego typu. Pomógł nam w tym relatywnie duży rozstaw osi, wynoszący 270 cm.