Jeep w mundurze

Pamiętacie jeepa J8, który pokazany został we wrześniu ubiegłego roku na salonie przemysłu obronnego w Kielcach?

Przypomnijmy. To pojazd o przeznaczeniu wojskowym zbudowany na bazie wranglera unlimited. Kilka dni temu J8 zadebiutował już oficjalnie podczas Euro Camp Jeep 2008, który w tym roku odbył się w Land Fleesensee na północy Niemiec.

Reklama

Traktując samochód wranglera unlimited 2007 jako produkt wyjściowy, konstruktorzy Jeep'a zajęli się przede wszystkim podwyższeniem jego wytrzymałości i funkcjonalności mechanizmów. Wzmocniona rama jest bardziej odporna mechanicznie oraz podnosi ładowność pojazdu do 1250 kg.

Tylny most Dana 60 zawieszony został na resorach piórowych i wyposażony w hamulce tarczowe o wzmocnionej konstrukcji. System napędu 4x4 Command-Trac

z kolei - zapewnia J8 maksymalną sprawność i optymalne osiągi tak w jeździe szosowej jak i terenowej.

Jeep J8 napędzany jest czterocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 litra i mocy 118 kW (158 KM) oraz momencie obrotowym 400 Nm, pozwalającym holować przyczepę o masie do 3500 kg. Silnik ten współpracuje z pięciostopniową przekładnią automatyczną.

J8 wyposażony jest w specjalny układ filtrowania powietrza oraz snorkel na masce umożliwiający pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości do 762 mm i nieprzerwane działanie pojazdu w warunkach burz piaskowych nawet przez pięć godzin. W swej klasie Jeep J8 charakteryzuje się największą zdolnością brodzenia i prześwitem poprzecznym podwozia.

Ten wojskowy jeep występuje w wersji dwudrzwiowej z przedłużoną skrzynią ładunkową do przewozu osób lub sprzętu albo w wielofunkcyjnej wersji czterodrzwiowej. Może być produkowany w różnych konfiguracjach nadwozia i siedzeń oraz odmianach zarówno dla ruchu prawo- jak i lewostronnego (LHD i RHD). W wersji dwudrzwiowej J8 może służyć - na przykład - jako ośmiomiejscowy transporter piechoty.

W roku 1941 armia USA otrzymała pierwsze partie pojazdów Willys MA o napędzie 4x4, które wkrótce zyskały sobie nazwę "jeep". Ten militarny przodek współczesnego jeep'a wranglera okazał się być tak istotnym elementem machiny wojennej aliantów podczas II wojny światowej - że zdaniem generała Dwight D. Eisenhowera - zwycięstwo na państwami Osi nie byłoby bez niego możliwe.

Firma Willys rozpoczęła następnie produkcję cywilnej wersji CJ-2A - która nie ustępowała we wszechstronności i niezawodności sprawdzonej wersji wojskowej. Dzisiejszy Jeep J8 jest kontynuatorem tradycji obu tych konstrukcji.

Jeep J8 produkowany jest przez egipską fabrykę Chrysler LLC (joint-venture) w Kairze, a do sprzedaży wchodzi od lipca 2008 roku.

Dowiedz się więcej na temat: W.E. | jeep

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje