Fiat w Polsce zarobił prawie 300 mln zł
Spółka Fiat Auto Poland (FAP), do której należy fabryka samochodów w Tychach, wypracowała w ubiegłym roku ponad 291,3 mln zł zysku - podali w piątek przedstawiciele firmy.
To najlepszy wynik spółki w ostatnich latach, osiągnięty mimo spadku produkcji aut.
W piątek w Bielsku-Białej obradowało walne zgromadzenie spółki, które m.in. przyjęło jej sprawozdania finansowe za ubiegły rok. Informację w tej sprawie przekazał rzecznik firmy Bogusław Cieślar. Dodał, że cały ubiegłoroczny zysk został przeznaczony na kapitał rezerwowy spółki.
Ubiegłoroczny zysk FAP jest najwyższy od kilku lat. W 2012 r. spółka wypracowała ponad 106,7 mln zł zysku, w 2011 r. ponad 83,9 mln zł, a rok wcześniej przyniosła 81,6 mln zł strat.
Ubiegłoroczne przychody FAP ze sprzedaży wyniosły ponad 13,2 mld zł, wobec 14,1 mld zł rok wcześniej. W dwóch poprzednich latach było to ponad 16,4-16,5 mld zł rocznie. Spadek jest efektem zmniejszenia produkcji samochodów, która w rekordowym roku 2009 przekroczyła 600 tys. egzemplarzy.
W ubiegłym roku tyska fabryka Fiata wyprodukowała 295,7 tys. samochodów, o ponad 15 proc. mniej niż rok wcześniej. Ubytek był skutkiem zaprzestania produkcji pandy classic. Natomiast produkcja pozostałych wytwarzanych w Tychach modeli Fiata wzrosła o ponad 22 proc.
Mimo spadku produkcji wobec roku 2012, Fiat Auto Poland pozostał w 2013 r. największym producentem aut w Polsce. Na 2014 r. planowana jest produkcja zbliżona wielkością do ubiegłorocznej.
"Obecnie z zagranicznych rynków płyną jak dotąd pozytywne sygnały; utrzymuje się popyt na wytwarzane w Tychach samochody" - powiedział rzecznik. Aby zaspokoić zapotrzebowanie, załoga fabryki często pracuje w nadgodzinach.
W ubiegłym roku samochodów marki fiat, abarth i lancia wyprodukowano w Tychach 244 tys. 56 egzemplarzy. Pozostałe ponad 51,6 tys. aut to wytwarzany na zlecenie koncernu Forda model ford ka, którego produkcja była o ponad 3 tys. sztuk mniejsza niż rok wcześniej.
W ubiegłorocznej produkcji najwięcej było fiata 500 (174 tys. 183 aut), następnie lancii ypsilon (61 tys. 361 aut) i modelu abarth 500 (8 tys. 512 samochodów).
Tyska fabryka wyprodukowała w 2013 r. więcej samochodów niż wskazywały na to początkowe prognozy z rynków zagranicznych. Zwiększenie produkcji trzech modeli w sumie o 22,1 proc. w części zniwelowało ubytek związany z zaprzestaniem produkcji pandy classic, której w 2012 r. wytworzono w Tychach ok. 94 tys. egzemplarzy.
Znaczący wzrost produkcji w Tychach mógłby nastąpić, gdyby fabryka rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta, jednak jak dotąd - mimo spekulacji prasowych - takie decyzje nie zostały ogłoszone. Spółka liczy na dalszy wzrost produkcji dotychczas wytwarzanych modeli, choć jej przedstawiciele zastrzegają, że decyduje o tym rynek - głównie popyt na małe auta w Europie Zachodniej. W 2012 r. z tyskiej fabryki wyjechało ok. 348,5 tys. aut, a rok wcześniej 467,7 tys. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja przekroczyła 605 tys. aut.
W pierwszym kwartale ubiegłego roku tyska fabryka zwolniła 1450 pracowników i wprowadziła pracę na dwie zmiany, zamiast trzech. Obecnie zakład ustabilizował zatrudnienie na poziomie 3340 osób.