Dziesięć milionów skód

Od 1905 r., czyli daty powstania pierwszego w historii koncernu z Mladá Boleslav samochodu, Škoda wyprodukowała już 10 000 000 aut.

Jubileuszowym modelem, który opuścił linię produkcyjną 13 lipca br., jest srebrna Škoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI. Dziesięciomilionowy samochód został przekazany na rzecz "Czeskich Centrów". Organizacji stworzonej i finansowanej przez czeskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, której misją jest budowanie pozytywnego wizerunku Republiki Czeskiej na arenie międzynarodowej, dzięki sieci rozsianych po świecie placówek. Jan Bondy, Dyrektor "Czeskich Centrów" odebrał kluczyki do samochodu z rąk Detlefa Wittiga, Prezesa Zarządu Škoda Auto oraz Horsta Mühla, Członka Zarządu Škoda Auto odpowiedzialnego za produkcję i logistykę.

Reklama

Historia tworzenia samochodów w Mladá Boleslav zaczęła się w 1905 r., kiedy Vaclav Laurin i Vaclav Klement zdecydowali się zaprzestać produkcji rowerów, a wkrótce również motocykli, właśnie na rzecz automobili. Premierowy model z fabryki w Mladá Boleslav nazywał się Voiturette A i był małym, lekkim i przystępnym cenowo samochodem - łącznie wyprodukowano około stu tego typu pojazdów. Laurinowi i Klementowi, nowym graczom na rynku motoryzacyjnym, bardzo szybko udało się zdobyć zagraniczne rynki - m.in. Nową Zelandię i Japonię. Od początku marka korzystała z nowoczesnych, innowacyjnych technologii - czego dobrym przykładem jest silnik montowany w modelu L&K FF (1907), jedna z pierwszych na świecie ośmiocylindrowych jednostek.

Na początku fabryka produkowała tylko po kilkaset pojazdów z poszczególnych linii modelowych. Dopiero powstający w latach 1925-1929 model L&K - Škoda 110 przekroczył granicę 1000 wyprodukowanych sztuk. Kolejne lata to sukcesy takich modeli jak Popular (1934-1946), który powstawał również w sportowej wersji nazwanej Monte Carlo oraz Škoda Superb (1934-1949), uznana w 1935 r. za najbardziej elegancki samochód. Model Popular wprowadził pierwszą technologiczną rewolucję, podczas gdy samochody produkowane do lat 30-stych XX w. wykorzystywały ramę drabinową, to pojazdy oferowane później powstawały na centralnej ramie rurowej. W latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, począwszy od Škody 1200 (1952 - 1961), firma zaczęła produkować wyłącznie metalowe nadwozia, pierwszym samochodem z samonośnym nadwoziem była Škoda 1000 MB.

Model 1000 MB był produkowany od 1964 do 1969 roku. Zyskał uznanie i był rozpoznawalny już w fazie projektowej. Dzięki rezultatom międzynarodowych testów porównawczych, wielu nagrodom, a w szczególności rewolucyjnemu, aluminiowemu silnikowi Škoda 1000 MB stała się niezwykle popularna - z fabryki wyjechało łącznie 443 141 pojazdów tego typu. Nowy model 1000 MB przyczynił się do rozwoju fabryki - na jego potrzeby powiększoną ją prawie dwukrotnie; rozpoczął też nową erę samochodów napędzanych silnikiem umieszczonych z tyłu pojazdu, która trwała aż do 1990 roku. W fabryce w Mladá Boleslav powstawały też Škody Octavia i Škody Felicia (1959-1971 i 1959-1964, w kolejności wymienienia), imienniczki modeli produkowanych kilka dekad później. Tak jak ich współcześni następcy, auta cieszyły się dużą popularnością wśród klientów.

Najlepiej sprzedającymi się w historii marki modelami są: Škoda 105-120 (włączając modele Rapid, Garde i 130) produkowana od 1976 do 1990 roku (łącznie 2 008 740 pojazdów) i Škoda Favorit (1987-1995, 1 077 136 samochodów). Favorit był pierwszym, po długiej przerwie modelem z silnikiem umieszczonym z przodu auta, pierwszym modelem z napędem na przednią oś i ostatnim samochodem, którego produkcja rozpoczęła się jeszcze przed fuzją z Grupą Volkswagen (1991). Następna w rankingu popularności jest Felicia (1 420 441 sztuk, w latach 1994-2001) oraz produkowane do dziś Fabia, Octavia i Superb (ponad 3 miliony samochodów wyprodukowanych łącznie do dziś).

Wejście w skład Grupy Volkswagen jest jednym z najważniejszych wydarzeń w historii Škody. Zaczynając od jednego modelu, produkowanego w 170 tysiącach sztuk rocznie, eksportowanego do 30 krajów głównie z Centralnej i Wschodniej Europy, koncern wkroczył na drogę rozwoju - potrajając produkcję i oferując obecnie klientom 4 rodziny modelowe. Od czasu fuzji Škody z Volkswagenem na drogi wyjechało ponad 5 milionów aut ze słynną uskrzydloną strzałą. Koncern posiada zakłady produkcyjne w Republice Czeskiej (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) oraz za granicą (w Bośni i Hercegowinie, na Ukrainie, w Indiach i w Kazachstanie) i zamierza produkować swoje samochody również w Rosji i w Chinach, wszystko w ramach długoterminowej strategii rozwoju i ekspansji marki. W tym roku Škoda zamierza dostarczyć na rynki, na których jest obecna ponad pół miliona pojazdów (wyprodukowanych i sprzedanych).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: 000 | fabryka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy