C-Elysee , Rapid czy Toledo? Który samochód byś wolał?

Mimo kryzysu, w zeszłym roku nabywców znalazło aż 20 milionów samochodów segmentu C. Co ciekawe, niemal połowę z nich stanowiły auta z nadwoziem typu sedan.

Rosnący potencjał zauważyli, rzecz jasna, wytwórcy. W ostatnim czasie pojawiło się wiele samochodów z pogranicza klasy kompaktowej, które oferowane są z nadwoziem ze stopniowanym tyłem. Do grona tych pojazdów dołącza właśnie zupełnie nowy model Citroena o nazwie C-Elysee.

Reklama

C-Elysee to bliźniacza konstrukcja Peugeota 301. Oba auta zadebiutowały na salonie motoryzacyjnym w Paryżu. Pojazdy zaprojektowano od podstaw z myślą o rynkach wschodzących - przy ich konstruowaniu brano więc pod uwagę dziurawe drogi, czy konieczność pracy na kiepskiej jakości paliwie. Citroen - pewny wysokiej jakości swojego produktu - zdecydował, że auto kupić też będzie można na wielu rynkach europejskich, również w Polsce. Jak francuski pojazd wypada na tle rynkowej konkurencji?

Głównymi rywalami C-Elysee są: Chevrolet Aveo, Hyundai Accent (niedostępny na polskim rynku) i - wciąż jeszcze gorąca nowość koncernu Volkswagena - Skoda Rapid (oraz bliźniaczy Seat Toledo).

Największa z tej czwórki - przynajmniej jeśli chodzi o długość nadwozia - jest Skoda. Karoseria Rapida mierzy 4 483 mm, długość C-Elysee to 4 427 mm. Aveo może się pochwalić długością 4 399 mm, Accent mierzy zaledwie 4 343 mm.

Produkt Citroena - z wynikiem 1 750 mm - zwycięża za to w kategorii szerokość nadwozia. Zaraz za nim plasuje się mierzący 1 735 mm Chevrolet Aveo - zauważalnie węższe są mierząca 1 706 mm Skoda Rapid i 1 704 mm Hyundai Accent.

Mimo zbliżonych wymiarów karoserii wynoszący aż 2 652 mm rozstaw osi nowego C-Elysee stawia auto o klasę wyżej od konkurencji. To aż o 15 mm więcej, niż w Oplu Vectra B! W Skodzie Rapid pomiędzy przednią a tylną osią wygospodarowano 2 602 mm przestrzeni, rozstaw osi Hyundaia Accenta to 2 569 mm. Na tle rywali w kompleksy wpaść może Chevrolet Aveo - jego wynik to zaledwie 2 525 mm.

Dominacja Citroena nie jest jednak tak oczywista, jeśli porównamy wymiary przestrzeni pasażerskiej. Z przodu, na wysokości ramion, szerokość przestrzeni pasażerskiej C-Elysee wynosi 1 380 mm. To więcej niż w Aveo (1 358 mm) i Hyundaiu (1 377 mm), ale też o 10 mm mniej, niż w węższej Skodzie (1 390 mm). Z tyłu, na wysokości ramion, pasażerowie Citroena mają do dyspozycji 1 361 mm przestrzeni. Węższe są wnętrza Accenta (1 357 mm) i Aveo (1 347 mm), szersze - 1 380 mm - Rapid. Jeszcze ciekawiej przedstawia się porównanie ilości miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. W Hyundaiu i Chevrolecie jest ona niemal identyczna i wynosi odpowiednio 86 mm i 87 mm. W przypadku Skody i Citroena ogłosić można remis - w obu autach wygospodarowano przestrzeń o długości 120 mm. W praktyce oznacza to jednak zwycięstwo Skody - rozstaw osi Rapida jest bowiem aż o 5 cm mniejszy niż w przypadku C-Elysee.

Auto z Mlada Boleslav wygrywa też w kategorii pojemność przestrzeni bagażowej. Do kufra Skody zapakujemy przedmioty o objętości aż 550 l. W bagażniku Citroena zmieścimy 506 l, w Chevrolecie 500 l a w Hyundaiu 455 l.

Podstawową jednostką napędową C-Elysee będzie nowy, trzycylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1,0 l. Zaletą francuskiej konstrukcji ma być wysoka niezawodność - już na etapie prac projektowych uwzględniono np. możliwość pracy na paliwie o niskiej jakości. Klienci będą też mogli zdecydować się na mocniejszy - rozwijający moc 115 KM - czterocylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1,6 l lub sprawdzonego turbodiesla 1,6 l. HDI o mocy 92 KM.

Co ciekawe, auto z silnikiem 1,0 l nie będzie oferowane na rynku polskim. W naszym kraju, paletę jednostek napędowych otwierać będzie również trzycylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1,2 l i mocy 72 KM. Dwunastozaworowy motor zapewnia autu przyspieszenie do 100 km/h w 14,2 s i prędkość maksymalną 160 km/h. Średnie zużycie paliwa - przynajmniej w cyklu pomiarowym - wynosi 5,1 l.

Najgroźniejszy konkurent - Skoda Rapid - na polskim rynku występować będzie z jedną z pięciu wersji silnikowych. Gamę jednostek napędowych otwiera benzynowy 1,2 l MPI o mocy 75 KM. Klienci będą się też mogli zdecydować na silnik 1,2 l TSI o mocy 85 KM lub 105 KM. Najmocniejszą jednostką będzie turbodoładowany, czterocylindrowy motor 1,4 l TSI o mocy 122 KM oferowany wyłącznie z 7-stopniową skrzynią DSG. Rapid dostępna będzie również z silnikiem wysokoprężnym 1,6 l TDI CR DPF rozwijającym 105 KM.

Rapid z podstawowym motorem 1,2 l MPI przyspiesza do 100 km/h w 13,9 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 175 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi w tym przypadki 6,1 l./100 km.

Ofertę silnikową Chevroleta Aveo otwiera czterocylindrowy, benzynowy silnik 1,2 l o mocy 70 KM. Zapewnia on przyspieszenie do 100 km/h w 14,3 s i prędkość maksymalną 162 km/h. Średnie zużycie paliwa to 5,8 l./100 km. Klienci mogą też zamówić jego mocniejszą wersję wyposażoną w szesnastozaworową głowicę. Jednostka w tej specyfikacji rozwija moc 86 KM. Do wyboru są też benzynowe: 1,4 l 16 V o mocy 110 KM i 1,6 l 16V rozwijający 115 KM. Amatorzy jednostek wysokoprężnych mogą się zdecydować na silnik 1,3 l o mocy 75 KM lub 95 KM.

A ty, które z prezentowanych aut wybrałbyś dla siebie?

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje