5000 autobusów z Polski!
Utworzona w 1996 roku w podpoznańskim Bolechowie firma Solaris obchodzi właśnie swój jubileusz.
Bramę fabryki opuścił wczoraj pięciotysięczny autobus tej marki. W zaledwie trzynaście lat polski producent zaskarbił sobie przychylność klientów na całym świecie.
Pojazd o numerze 5000 to reprezentant największego hitu firmy - miejskiego autobusu urbino 12. Wóz wyposażony jest w silnik spełniający rygorystyczne normy emisji spalin Euro 5. Na wyposażeniu znalazły się m.in.: klimatyzacja miejsca pracy kierowcy i przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu a także 19 calowy ekran informujący o przystankach. W standardowym wyposażeniu znajdują się m.in: rampa dla wózków inwalidzkich czy tylne lampy wykonane w technologii LED. Autobus wyposażony jest również w funkcja przyklęku umożliwiająca dodatkowe obniżenie wejścia do autobusu dla podróżnych oczekujących na przystankach.
Premiera solarisa urbino odbyła się w maju 1999 roku na targach motoryzacyjnych w Poznaniu. Polska, nowoczesna konstrukcja niskopodłogowego autobusu miejskiego, od samego początku spotkała się z uznaniem klientów. W ciągu ostatnich dziesięciu lat autobusy i trolejbusy marki Solaris, zdobyły klientów w 20 państwach. Autobusy spod znaku jamnika jeżdżą między innymi w: Atenach, Berlinie, Rzymie, Strasburgu, Sztokholmie, Tallinie, Warszawie, czy Wilnie.
W 2006 roku polska firma jako pierwsza w Europie wprowadziła do seryjnej produkcji autobus z napędem hybrydowym - solaris urbino 18 hybrid. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii, pojazd zużywa o 24% paliwa mniej w porównaniu z tradycyjnymi autobusami. Jest także bardzo ekologiczny, emitując aż o 78% procent mniej zanieczyszczeń. Pojazdy hybrydowe marki Solaris jeżdżą już w Polsce, w Niemczech, Szwajcarii i Francji. W chwili obecnej Solaris Bus & Coach S.A. rozpoczął prace badawcze-rozwojowe nad autobusem z napędem elektrycznym, który zupełnie wyeliminuje emisję spalin.
Poza autobusami miejskimi w ofercie marki znajduje się też autokar turystyczny solaris vacanza, który w 2003 roku zajął drugie miejsce w prestiżowym konkursie "Bus of the Year 2004". Polska konstrukcja przegrała jedynie z tak uznanymi wozami jak MAN lion's star i scania irizar PB, które to pojazdy zajęły ex aequo pierwsze miejsce.