Większe DMC dla ciężarówek i zestawów? Można zyskać 2 tony. Projekt gotowy
Przygotowany przez urzędników resortu infrastruktury projekt rozporządzenia wprowadza większe DMC dla ciężarówek i zestawów pojazdów. Zmiany te podyktowane są potrzebą ujednolicenia przepisów krajowych z unijnymi.
Najnowszy projekt rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia zwiększa limity wagowe m.in. dla pojazdów przygotowanych do spalania LNG/CNG oraz dla aut typu BEV (battery electric vehicle) lub zasilanych wodorem.
Przy zwykłych spalinowych silnikach DMC dla 2-osiowych ciężarówek nie powinno przekroczyć 18 ton. Jednak jeżeli pojazd jest zasilany paliwem alternatywnym, dopuszczalna masa całkowita może zostać powiększona o 1 tonę.
Z kolei aż o 2 tony może być cięższy pojazd bezemisyjny, czyli taki nieposiadający silnika spalinowego lub posiadający silnik spalinowy wewnętrznego spalania, którego emisje nie przekraczają 1 g CO2/kWh lub 1 g CO2/km - mowa tutaj o autach elektrycznych lub zasilanych wodorem.
Identyczne odstępstwo występuje w przypadku 3-osiowych ciężarówek: zasilane paliwem alternatywnym mają DMC zwiększone z 25 do 26 ton DMC, natomiast te bezemisyjne mogą legalnie ważyć do 27 ton.
Przy okazji 3-osiowych modeli projekt rozporządzenia zakłada też, że i napędzane silnikami spalinowymi "solówki" mogą mieć DMC zwiększone z 25 do 26 ton, jednak pod ściśle określonymi warunkami.
Po pierwsze oś napędowa musi być wyposażona w koła bliźniacze lub koła pojedyncze wyposażone w szerokie opony (typu "Super Single") i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne. Ewentualnie 26-tonowe DMC dla 3-osiowych ciężarówek jest możliwe, jeżeli każda z osi napędowych posiada koła bliźniacze, a największy nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony.
W projekcie wprowadzono też kolejną nowość dla zwykłych spalinowych "solówek": dla grupy osi składającej się z trzech osi, w której co najmniej dwie osie składowe są osiami napędowymi przy odległości między osiami składowymi większej niż 1,30 m i nie większej niż 1,80 m, limit wynosić ma 27 ton.
W projekcie rozporządzenia pojawia się możliwość zwiększenia DMC 3-osiowego autobusu przegubowego z 28 ton do 29 lub nawet 30 ton, ale pod warunkiem, że silnik spalać będzie paliwa alternatywne lub pojazd będzie całkowicie bezemisyjny.
Urzędnicy resortu infrastruktury chcąc ujednolicić prawo krajowe z unijnym planują także zwiększenie dopuszczalnej masa całkowitej zespołu pojazdów.
W dotychczasowych przepisach możliwe było jedynie zwiększenie DMC samego pojazdu ze względu na zastosowaną technologię napędu niskoemisyjnego, czego konsekwencją było zmniejszenie potencjalnej ładowności takiego zespołu pojazdów.
W ramach nowelizacji rozporządzenia DMCZ, w którym ciągnik zasilany jest paliwem alternatywnym, może zostać zwiększone maksymalnie o 1 tonę, a w przypadku pojazdu BEV lub wodorowego DMCZ może być zwiększone maksymalnie o 2 tony.
Warto jednak podkreślić, że dodatkowa masa, którą muszą mieć pojazdy napędzane paliwem alternatywnym lub pojazdy bezemisyjne, będzie określana na podstawie danych homologacyjnych producenta auta, a więc zamontowanie w używanej ciężarówce np. instalacji LPG nie spowoduje zwiększenia jej DMC ani DMCZ.
Według zapisów w projekcie, znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Aktualnie projekt przekazany został do konsultacji publicznych.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc
***