Pakiet mobilności 2022. Wpis kraju w tachografie. Kierowcy kombinują po przekroczeniu granicy

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

Wpis kraju w tachografie po każdym przekroczeniu granicy kraju UE jest obowiązkowy od 2 lutego 2022 roku (zdjęcie ilustracyjne)
Wpis kraju w tachografie po każdym przekroczeniu granicy kraju UE jest obowiązkowy od 2 lutego 2022 roku (zdjęcie ilustracyjne)MAREK BEREZOWSKI/REPORTEREast News

Na parkingu, na "rozbiegówce", czekając na wjazd na rondo

Każda granica to inna historia, ale według mnie najwięcej takich stojących na poboczu zestawów widziałem przy polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu. Było ich ze trzydzieści. Są też i tacy, którzy "wbijają" symbol kraju w tachografie wykorzystując np. korki czy dłuższe postoje przy dojeździe do ronda
mówi Jakub Rubinkowski, kierowca zawodowy jeżdżący na trasach międzynarodowych

Pakiet mobilności 2022 - zmiany dla przewoźników i kierowców

  • od 2 lutego:- kierowcy muszą po przekroczeniu granicy państwa UE odnotować to zdarzenie w tachografie,- kierowcy jeżdżący na trasach międzynarodowych są pracownikami delegowanymi, co oznacza zmianę rozliczeń ich pensji likwidując ryczałty i diety,- przewoźnicy muszą rejestrować kierowców delegowanych do pracy poza granicami UE poprzez system IMI,
  • od 21 lutego:-  nowe zasady kabotażu - po wykonaniu maksymalnie 3 operacji transportowych w 7 dni na terenie jednego z krajów UE, pojazd przewoźnika musi "chłodzić się" przez 4 dni, aby ponownie rozpocząć kabotaż w tym samym państwie,- nakaz powrotu co 8 tygodni jednostek transportowych do bazy eksploatacyjnej znajdującej się w państwie, gdzie przewoźnik ma siedzibę,
  • od 20 maja:- firmy transportowe wykonujące międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy pojazdami od 2,5 do 3,5 tony DMC (lub zestawami pojazdów), muszą posiadać pozwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika, licencję transportową oraz wypisy z licencji dla każdego auta.
Odcinek 4: Safety Lab. Bezpieczeństwo ma pierwszeństwo [skrót programu]PolsatPolsat