Renault master

Furgonetka master potrafi obniżać i podnosić swoje nadwozie. Wszystko zaś za sprawą unikalnej konstrukcji pneumatycznego zawieszenia. Od pewnego czasu francuska firma Renault oferuje model master wyposażony w tylne zawieszenie pneumatyczne połączone z systemem ABS. Jest to konstrukcja od początku do końca wymyślona i zbudowana przez Renault. Znaleźć ją można w wersjach furgonetki o pojedynczej i podwójnej kabinie pasażerskiej oraz w dziewięciomiejscowym kombi.


Głównym motywem towarzyszącym francuskim konstruktorom podczas pracy nad tego typu zawieszeniem była chęć stworzenia takiego podzespołu, który dawałby gwarancję utrzymywania nadwozia samochodu na jednakowej wysokości (prześwit oddzielający podłogę auta od powierzchni ziemi) bez względu na to jaki jest w danej chwili stopień obciążenia samochodu. Zawieszenie pneumatyczne pozwala również na stałe korygowanie ewentualnych różnic w obciążeniu auta wynikających na przykład z nierównomiernego rozłożenia ładunku pomiędzy przodem, a tyłem samochodu, a także pomiędzy jego lewą, a prawą stroną. Jak łatwo się domyśleć jest to olbrzymi krok na drodze do zwiększenia bezpieczeństwa podróży, bowiem za sprawą lepszej stabilności pojazdu ulegają także poprawie jego właściwości jezdne.

Reklama

Drugą, bardzo istotną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest możliwość obniżenia progu ładunkowego samochodu, co w znacznym stopniu ułatwia za i rozładunek wszelkiego rodzaju towarów. Zasadniczo opracowane przez Renault zawieszenie składa się z: dwóch poduszek, zespołu sprężarki, dwóch zbiorników powietrza o pojemności pięciu litrów każdy oraz z elektronicznego bloku sterującego.

Regulowane elektronicznie ciśnienie jest zależne od obciążenia samochodu i zmienia się w zakresie od 2,5 do 6,5 bara. To ono też decyduje o srężystości poduszek powietrznych zapewniając tym samym podwyższony komfort jazdy.

Obniżenie tylnego progu pojazdu jest możliwe tylko w czasie postoju i przy zaciągniętym hamulcu ręcznym. Urządzenie uruchamia sie poprzez naciśnięcie stosownego guzika. Element sterujący zmianą wysokości zawieszenia mastera umieszczony został na konsoli centralnej samochodu. Do sprawdzania prawidłowego działania systemu służą dwie lampki kontrolne. W zależności od obciążenia samochodu proces obniżania i ponownego podnoszenia nadwozia trwa od trzech do piętnastu sekund.

Zaletą zawieszenia pneumatycznego jest także to, że maksymalny dopuszczalny nacisk na oś tylną pozostaje taki sam jak w przypadku zawieszenia klasycznego. Aby nie pozbawiać systemu właściwego dlań zachowania się w czasie jazdy zdecydowano pozostawić w zawieszeniu pneumatycznym resory piórowe. Między innymi dlatego właśnie bardzo skutecznie eliminuje ono wszelkiego rodzaju kołysania boczne gwarantując jednocześnie dobre trzymanie się drogi przez samochód i wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego.

Obniżanie i podnoszenie tylnego progu mastera jest istotne nie tylko w przypadkach załadunku i rozładunku towarów. Znacznie większego znaczenia urządzenie to nabiera w tej wersji pojazdu, który służy do przewozu i transportu osób niepełnosprawnych (ambulanse). Francuska furgonetka jest jedną z niewielu tego typu konstrukcji produkowanych fabrycznie. Na dodatek opcja tylnego zawieszenia pneumatycznego obejmuje także system ABS.

W praktyce master potrafi podnieść lub obniżyć swoje nadwozie o conajmniej osiemnaście centymetrów. Z normalnego położenia wynoszącego 525 lub 534 mm samochód obniża się do 377 mm (pusty) lub 388 (obciążony), zaś jego próg do 148 mm (pusty) i 137 (obciążony). (M)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: nadwozie | zawieszenie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy