Mocny jak parowóz!

Budowa wiaduktu lub mostu przeważnie rozpoczyna się w szczerym polu.

Tego typu obiekt musi być zbudowany wcześniej niż dochodząca do niego droga, aby w czasie użytkowania nawierzchnie obu budowli utrzymały się w gruncie na tej samej wysokości. Jeżeli nie ma utwardzonego dojazdu, do akcji wkraczają podwozia ze wszystkimi napędzanymi osiami.

Czteroosiowe ciężarówki z napędem 8x8 stanowią niespełna pół procent wszystkich sprzedawanych w Europie, jednak posiada je każda szanująca się firma budowlana. Podwozie z napędem na wszystkie koła przeciera szlak, a także służy holem kołowcom schwytanym w terenowe pułapki. W segmencie 8x8 prym wiodą Actrosy cenione za długą żywotność i niezawodność oraz mobilność w najtrudniejszych warunkach podłoża.

Renomę niemieckiej marki budowały co najmniej trzy generacje budowlanych Mercedesów. Podstawę udanej konstrukcji stanowią wysokie osiągi, a te nie zawsze udaje się wydobyć z kompilacji ogólnie dostępnych komponentów. Zamiast szukać kompromisów, Mercedes wytwarza wszystko u siebie "pod jednym dachem". Silnik V6, który w transporcie długodystansowym nie zrobił furory, w terenie pokazuje zalety. Kompaktowa budowa i stosunkowo niska masa idealnie wkomponowały się w przód podwozia, zbytnio nie obciążając go ani nie zabierając przestrzeni dla komponentów, tj. skrzyni biegów, reduktora i mostów napędowych.

Swoboda rozlokowania komponentów sprzyja uzyskaniu optymalnego balansu obciążeń, a więc także przeniesieniu napędu. Moment obrotowy silnika OM 501 posiada maksimum przy ok. 1050 obr./min, powyżej tych obrotów spada. Narastające obciążenie, które silnik przyjmie np. przy ok. 1500 obr./min, natrafi zatem na opór tym większy, im większy spadek obrotów spowoduje. W praktyce oznacza to, że przygotowany do obciążenia bieg przeważnie nie wymaga redukcji - Actros pokonuje obciążenia podobnie jak parowóz.

Poszukując ekonomicznego stylu prowadzenia Actrosa 8x8, warto zwrócić uwagę na maksymalną prędkość jazdy. Ostatnie przełożenie skrzyni biegów z reduktorem ustawionym na asfalt pozwala na swobodną jazdę z prędkością zarówno 50, jak i 70 km/h. Wskazówka obrotomierza pokazuje odpowiednio od 900 do 1250 obr./min. W górnej granicy tego przedziału silnik osiąga najwyższą sprawność spalania, optymalny parametr do pracy pod maksymalnym obciążeniem (gaz do podłogi). Stosując kryterium ekonomii spalania, 80 km/h (ok. 1400 obr./min, 16. bieg) jest prędkością raczej niepolecaną w eksploatacji podwozia 4141 8x8.

Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.

Polski Traker
Dowiedz się więcej na temat: silnik | budowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama