Nowości w klasie "1000"
Jak to zwykle bywa, wszyscy liczący się z klientelą producenci starają się pokazać coś nowego w nowym roku. Tak jest i tym razem. Postaramy się zaspokoić waszą ciekawość prezentując nowości roku 2004. Na początek zajmiemy się klasą "jednego litra" gdzie nowości zaprezentowały już trzy firmy wielkiego formatu: Honda, Kawasaki i Yamaha.
Kawasaki ZX-10R
Wszyscy od dawna czekali na model, który zastąpi w końcu starego i wysłużonego ZX-9R. Pojawił się on w sprzedaży dopiero pod koniec tego roku (niestety jeszcze nie w naszym kraju ) ale warto było na niego czekać. Kawaski ZX-10R - bo tak się nazywa nowy model - jest motocyklem, który ma stanąć do walki z Yamhą YZF-R1, Suzuki GSX-R1000 i Hondą CBR 1000RR.
Kawasaki zmieniło zupełnie stylistykę pojazdu, jest on teraz dużo węższy niż starszy model co ma poprawić aerodynamikę i, co tu dużo mówić, przyczynić się do polepszenia osiągów. Przednie zawieszenie wykorzystuje teraz teleskopy upside-down co ma polepszyć precyzję kierowania. Hamulce wykorzystują oczywiście radialne, 4-tłoczkowe zaciski, a tarcze hamulcowe są faliste. Zmiany przeszedł także silnik: blok cylindrów i górna część skrzyni korbowej to teraz jeden odlew. Średnica cylindra wynosi 76 mm, a jego skok zmniejszył się do (zaledwie) 55 mm dzięki czemu stał się najbardziej "krótkoskokowy" w swojej klasie. Moc ma wynosić ponad 164 KM, a dostarczaniem paliwa zajmuje się teraz wtrysk wykorzystujący dwie przepustnice (podobnie jak w Suzuki GSX-R 1000).
Yamaha YZF-R1
Nowa Yamaha YZF-R 1 pojawi się dopiero w 2004 roku ale producenci podali już część informacji o nowym modelu. Sylwetka motocykla jest teraz jeszcze bardziej agresywna a układ wydechowy poprowadzono centralnie, pod siodełkami co z pewnością dodaje jej uroku. Rama w "starym" modelu była perfekcyjna, a w wersji, która pojawi się niebawem jest ona jeszcze lepsza. Stała się ona węższa przez co jest bardziej stabilna. Trudno w to uwierzyć ale silnik (z zapowiedzi konstruktorów) ma posiadać 180 KM, a masa własna obliczana jest na równe 180 kg, z czego wynika, że współczynnik masy do mocy jest idealny i wynosi 1:1. Zmieniono hamulce - zastosowano promieniowe zaciski, które mają znacznie poprawić skuteczność i dozowanie hamulców. Zmiany przeszedł również tylny wahacz, który ma poprawić precyzję kierowania i skręcania.
Honda CBR 1000RR
Nowa CBR 1000RR jest teraz praktycznie nie do odróżnienia od swojej starszej (i mniejszej) siostry CBR 600RR. Nowy pojazd ma stylistykę i wymiary podobne właśnie do mniejszego modelu. Rama tworzona jest z wysokociśnieniowych odlewów co ma zapewnić wzorową stabilność motocykla. Tylny amortyzator zintegrowany jest teraz z wahaczem, który umieszczony został w tylnej części ramy, a kształtami przypomina ten, który stosowany jest w Hondzie Rossiego - RC 211 V. Układ wydechowy umieszczony jest centralnie i przebiega pod siodełkami. Honda zmieniła również układ hamulcowy. Składa się on teraz z dwóch tarcz o średnicy 310 mm (wcześniej 330), a współgrają z nimi 4-tłoczkowe promieniowe zaciski. W silniku poprawiono wtrysk paliwa, który był bolączką w obecnych CBR. Moc silnika ma oscylować w granicach 160 KM.
Grzegorz Kaczor