​Motory na prawo jazdy kat. B. Możesz jeździć nie tylko 125

Zmiany w przepisach wprowadzone w 2013 roku pozwoliły kierowcom samochodów posiadającym prawo jazdy kategorii B na jazdę niektórymi motocyklami bez zdobywania dodatkowych uprawnień. Kierowcy posiadający prawo jazdy kat. B nie są jednak skazani tylko na 125-ki.

Nowelizacja prawa w 2019 roku dała kierowcom samochodów posiadającym prawo jazdy kategorii B możliwość jazdy motocyklami, bez konieczności posiadania uprawnień do kierowania motocyklami. Choć większość maszyn spełniających wytyczne prawa to motory klasy 125, pod pewnymi warunkami dozwolone są również motocykle o większej pojemności.

Motory na kategorię B - wymagania wiekowe

Reforma prawa jazdy z 19 stycznia 2019 roku podała szczegółowe wytyczne i zasady, według których kierowcy posiadający prawo jazdy kat B mogą jeździć motocyklami. Aby móc prowadzić motocykl klasy 125 posiadając jedynie uprawnienia kategorii B, kierowca powinien mieć prawo jazdy kat. B od co najmniej trzech lat, co w praktyce oznacza, że powinien mieć ukończone 21 lat. Jazda motocyklem 125 nie wymaga żadnego dodatkowego kursu, choć aby sprawnie i bezpiecznie poruszać się na motocyklu warto skorzystać z dodatkowego szkolenia, które technicznie nas do tego przygotuje.

Reklama

Posiadając uprawnienia kategorii B, mamy również możliwość prowadzenia motorowerów i skuterów klasy 50 cm3, których prędkość maksymalna nie przekracza 45 km/h. Wszystkie jednoślady o większej pojemności czy prędkości są traktowane jako motocykle.

Motocykle klasy 125 na prawo jazdy kategorii B - wymagania techniczne

Jeśli spełniamy wymagania wiekowe, nie oznacza to, że możemy jeździć wszystkimi motocyklami klasy 125. Motocykl 125 na kategorię B musi również spełniać wymagania techniczne:

  •  pojemność skokowa nie może przekraczać 125 cm3
  •  moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW, czyli 15 KM
  •  stosunek mocy do masy motocykla nie może być większy niż 0,1 kW/kg, co w praktyce oznacza, że przy maksymalnej mocy 11 kW motocykl nie może być lżejszy niż 110 kg

Wytyczne te sprawiają, że wymagania na kategorię B spełnia zdecydowana większość motocykli dostępny na rynku, choć na rynku używanych można spotkać motocykle klasy 125, które przekraczają limit mocy (np. dwusuwowa Aprilia RS125).

Popularnymi modelami są wszelkiego rodzaju skutery i maksi skutery klasy 125 - bardzo praktyczne w mieście, a także motocykle sportowe i klasyczne takie jak Honda CB 125, Yamaha R125 czy polskie Junaki i Romety.

Nie tylko 125 na kategorie B - można jeździć też trójkołowcami

Oprócz motocykli klasy 125 do maszyn, na których można jeździć posiadając jedynie prawo jazdy kategorii B, od grudnia 2018 roku dopisane zostały również motocykle trójkołowe, których również nie brakuje na rynku. Dobra wiadomość jest taka, że nie obejmują ich konkretne wymagania dotyczące pojemności lub mocy silnika. Niestety, nie oznacza to, że na prawo jazdy kat B można jeździć wszystkimi trójkołowcami.

Motocykl trójkołowy na prawo jazdy kategorii B musi posiadać homologację L5e i spełniać jej wymagania techniczne. Wytyczne homologacji wymagają aby przynajmniej dwa z trzech kół motocykla znajdowały się w jednej osi (z przodu lub z tyłu - co w większości wyklucza motocykle z wózkiem bocznym), a odległość pomiędzy dwoma kołami w jednej osi nie może być mniejsza niż 460 mm.

Na rynku nie brakuje ofert spełniających te wymagania, choć zdecydowana większość to skutery: np. Yamaha Tricity (125 i 300), Piaggio MP3 (różne pojemności), Kymco CV3, czy Peugeot Metropolis (różne pojemności). Wśród motocykli wymagania Homologacji spełniają między innymi trajki Harley-Davidson Tri-Glide, oraz maszyny trójkołowe marki Can-Am. Z kolei wymagań L5e nie spełnia trójkołowy motocykl Yamaha Niken, który ma rozstaw kół wynoszący 410 mm.

Motocykle 125 to szybsze i tańsze pokonywanie korków, mniejsze problemy z parkowaniem

Przepis umożliwiający jazdę motocyklami 125 na kategorię B miał za zadanie przede wszystkim usprawnić transport w dużych miastach. Wybór motocykla w mieście to mniej czasu spędzonego w korkach, bardziej ekonomiczna jazda (zużycie paliwa zależnie od modelu nie powinno przekroczyć 4 l na 100 km w mieście), mniejsze problemy z parkowaniem.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy