Citroen C4 Cactus
Czwartek, 9 lutego 2023 (09:29)
Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (12:39)
Citroën C4 Cactus to niewielka osobówka koncernu PSA (Peugeot Société Anonyme). Wchodzi w skład segmentu B kategorii crossover – małych, miejskich SUVów o prześwicie nieco wyższym niż w standardowym hatchbacku. Produkcja samochodu rozpoczęła się w 2014, a zakończyła w 2020 roku. Przez ten czas Citroën C4 Cactus doczekał się dwóch generacji – jednej produkowanej w latach 2014 - 2018 oraz drugiej, tylko przez 2 lata – od 2018 do 2020 roku.
Citroen C4 Cactus - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
2014
-
Zakończenie produkcji:
2020
Citroën C4 Cactus - historia modelu
Niewielki Citroën C4 Cactus powstał na płycie podłogowej koncernu PSA – PF1 – szeroko stosowanej w wielu samochodach PSA na przestrzeni kilku ostatnich lat. To właśnie na jej bazie wyprodukowany został model C3 oraz DS3.
Citroën C4 Cactus w fazie koncepcyjnej miał premierę na IAA (International Motor Show) w 2013 roku, które odbywały się we Frankfurcie nad Menem.
Rok później nastąpiła premiera modelu produkcyjnego na wystawie samochodowej w Genewie, miejscu najważniejszym na mapie całego świata dla dziennikarzy motoryzacyjnych. Tego samego roku rozpoczęto dystrybucję.
Pierwsze egzemplarze produkowano w hiszpańskim oddziale marki PSA – w Villaverde (Hiszpania). Samochód został ciepło przyjęty. Już w pierwszym miesiącu, kiedy to sprzedaż obejmowała wyłącznie rynek francuski i hiszpański, liczba modeli dostarczonych do klientów przekroczyła 7500 egzemplarzy.
Tym, co przyciągnęło wzrok zdecydowanie największej grupy osób, jest z całą pewnością obecność charakterystycznych poduszek powietrznych „AirBump”, montowanych po obu stronach samochodu. W założeniu miały chronić auto przed niewielkimi uszkodzeniami i zarysowaniami parkingowymi. W końcu był to pojazd przeznaczony do pokonywania kolejnych kilometrów w miejskiej dżungli.
Jak się jednak okazało, ten zabieg praktyczny miał także wydźwięk stylistyczny. Citroën C4 Cactus przyciągał dzięki niemu wzrok swoją nietuzinkowością.
Elementy ochronne zostały wykonane z poliuretanu o dużej gęstości wypełnionego w części powietrzem, które dobrze redukowały ryzyko uszkodzenia karoserii np. ze względu na nieuważne otwieranie drzwi przez kierowcę z sąsiedniego auta. Oczywiście nie obyło się bez testów. Dziennikarze motoryzacyjni radośnie obstukiwali poduszki w każdym testowanym aucie – czy to w celu zaspokojenia swojej ciekawości, czy w wyniku sprawdzenia realnych zalet wynikających z zastosowania.
AirBump to element łatwy w wymianie, do której zachęcał nawet sam producent. Występował standardowo w kolorze czarnym, inne wymagały niewielkiej dopłaty ze strony nabywcy.
Citroën C4 Cactus – generacje
Pierwsza generacja Citroën C4 Cactus (2014-2018) – producent w pierwszej generacji postawił na nowoczesność i nietuzinkowość, nie tylko w kwestii stylistyki, ale także technologii. Na suficie znajdował się duży i obszerny panoramiczny dach szklany z powłoką termoizolacyjną, a standardowe dysze w spryskiwaczach zintegrowano z wycieraczkami.
Nie pozostało to bez wpływu na łatwość utrzymania szyby czołowej w idealnej czystości. Wiele niespodzianek czekało także we wnętrzu. Jedną, bardzo interesującą z punktu widzenia bezpieczeństwa, było umieszczenie poduszki powietrznej dla pasażera nie na desce rozdzielczej, a na podsufitce.
Koncern zrezygnował ze standardowych przycisków na rzecz bieżącej obsługi samochodu za pomocą systemu infotainment. Każdy model miał napęd wyłącznie na przednią oś, na której znajdowały się także hamulce tarczowe, na tylnej z kolei – bębnowe. Samochód konkurował z np. Fiatem 500X oraz Oplem Mokką.
Druga generacja Citroën C4 Cactus (2018-2020) zaprezentowana całemu motoryzacyjnemu światu w 2018 roku Wiedniu, była przez wielu dziennikarzy motoryzacyjnych uznawana wyłącznie za lifting.
Fakt ten nie powinien dziwić. Metamorfozie uległa co prawda karoseria, liczba dostępnych silników czy wyposażenie, lecz nie były to zmiany daleko idące. Największą widać było po nowym kształcie i stylistyce tylnych świateł czy zmienionej pozycji zewnętrznych poduszek powietrznych. Natomiast czuć ją było po przeprojektowanym układzie zawieszenia.
W drugiej generacji koncern PSA postawił na amortyzatory serii Advanced Comfort. Nabywcy musieli liczyć się w dalszym ciągu z napędem wyłącznie na przednią oś. Wiele poświęcono bezpieczeństwu – w samochodzie znalazł się asystent hamowania awaryjnego, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, funkcja rozpoznawania znaków drogowych oraz opcja parkowania automatycznego. W 2020 roku zaprzestano produkcji. Citroën C4 Cactus został zastąpiony przez trzecią produkowaną obecnie generację modelu C4.
Citroën C4 Cactus – dane techniczne
- Pierwsza generacja Citroën C4 Cactus (2014-2018) – pojemność silników: 1,2-1,6 l; moc silników: 75-110 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 5b i 6b.
- Druga generacja Citroën C4 Cactus (2018-2020) – pojemność silników: 1,2-1,6 l; moc silników: 82-131 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 5b i 6b.
Citroën C4 Cactus – ciekawostki
Citroën C4 Cactus ze względu na nietuzinkową stylistykę został wielokrotnie doceniony przez niezależne media. Nietypowo zaprojektowana karoseria pozwoliła marce uzyskać nagrodę w konkursie Red Dot Award 2014 – w kategorii Product Design – jak i w Internet Auto Award (Editorial Award: Design).
Magazyn Top Gear uznał Citroëna C4 Cactus za Hatchback Roku 2014, a Auto Express za Mały SUV Roku 2017. Starania koncernu PSA zostały docenione także na salonach samochodowych – w Nowym Jorku auto uzyskało tytuł Światowego Projektu Roku w 2015, a w Genewie – Samochód Produkcyjny Roku 2015.
Citroen C4 Cactus - Wiadomości
-
Używany Citroen C4 Cactus (2014-) - opinie użytkowników
Środa, 1 sierpnia 2018 (00:20)Niecodzienne auto, do którego obsługi trzeba się przyzwyczaić. -
Citroen C4 Cactus Rip Curl Edition
Wtorek, 23 lutego 2016 (09:45)Na salonie genewskim zadebiutuje Citroen C4 Cactus w wersji sygnowanej przez Rip Curl - firmę produkującą odzież i sprzęt dla surferów. -
Citroen Cactus M - stworzony na plażę?
Czwartek, 3 września 2015 (10:33)Koncepcyjny samochód na bazie Cactusa - takie będzie nowe Mehari? -
Światowym Samochodem Roku 2015 został Mercedes klasy C
Czwartek, 2 kwietnia 2015 (18:03)Mercedes zdobył w sumie trzy z pięciu nagród, przyznanych przez jury podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku. -
Land Rover Discovery Sport – najlepsza prezentacja
Środa, 25 marca 2015 (12:24)Land Rover otrzymał nagrodę za przygotowanie najlepszej prezentacji i jazd testowych w ubiegłym roku. -
Bardzo popularny C4 Cactus
Wtorek, 28 października 2014 (14:00)C4 Cactus, awangardowo stylizowany crossover Citroena, okazał się rynkowym strzałem w dziesiątkę. Z uwagi na duże zainteresowanie Francuzi zwiększają jego produckję o 20 proc. -
Porównanie: Citroen C4 Cactus, Fiat 500L Trekking
Piątek, 10 października 2014 (09:00)Mimo sporego prześwitu żadne z nich terenówki. Citroen C4 Cactus i Fiat 500L Trekking muszą się sprawdzać głównie w mieście. Który robi to lepiej? -
Citroen C4 Cactus Airflow. To auto jeździ na powietrze!
Czwartek, 18 września 2014 (12:54)Wśród koncepcyjnych pojazdów opracowanych z myślą o salonie w Paryżu nie mogło zabraknąć propozycji Citroena. Francuska marka przygotowała ciekawe auto o nazwie C4 Cactus Airflow 2L.