Citroen C4 Cactus - pierwsza jazda

■ Wyposażony w Airbumps – wstawki w nadwoziu chroniące przed skutkami drobnych uderzeń. ■ Ascetyczne wnętrze z kompletem funkcji sterowanych z ekranu centralnego.

Citroen C4 Cactus - pierwsza jazda
Citroen C4 Cactus - pierwsza jazdaCitroen

Citroen kojarzy się przeważnie z innowacyjnymi rozwiązaniami w kwestii zawieszenia (układ hydropneumatyczny). Ale modele z tym rozwiązaniem zawsze stanowiły mały odsetek sprzedaży, bo marka z "szewronami" to również producent prostych, tanich i ekonomicznych samochodów o charakterze miejskim - takich jak kultowy dziś 2CV.

Taka jest też filozofia nowego modelu C4 Cactus: ma być łatwy w obsłudze, tani w eksploatacji i atrakcyjny dla nabywcy. Aby zapewnić to ostatnie, sięgnięto po kilka niecodziennych rozwiązań.

Najlepsza z innowacji w Cactusie to wykonane z miękkiego plastiku i wypełnione powietrzem wstawki w karoserii, zwane Airbumps i umieszczone w zderzakach oraz w poszyciu drzwi. Mają one spowodować, że delikatne obcierki i obicia w ogóle nie będą zauważalne.

C3 z plusem

Centralny ekran to standardowe wyposażenie wszystkich egzemplarzy. W zestawie wskaźników za kierownicą nie ma obrotomierza. Dźwignia między fotelami to hamulec ręczny. Na zdjęciu egzemplarz ze skrzynią ETG – tryb jazdy wybiera się przyciskiem na konsoli.Citroen

Niesztampowy wygląd nadwozia nie ukryje jednak, że C4 Cactus znacznie bliżej do C3, niż do standardowego C4. Bazuje zresztą na powiększonej platformie mniejszego modelu, osiągając długość 4,16 m i rozstaw osi 2,59 m. W kabinie czuć, że to auto miejskie - z tyłu brakuje trochę miejsca na głowy. Nie zmienia to faktu, że 4 osoby mogą jechać Cactusem bez zmęczenia i ciasnoty.

Zaskoczyła nas łatwosć obsługi centralnego ekranu dotykowego, który również stanowi wyposażenie standardowe. Steruje się z niego klimatyzacją, nawigacją i wszelkimi ustawieniami pojazdu. Jedyne, czego brakuje, to żeby ekran dało się podzielić i wyświetlać np. jednocześnie wskazania nawigacji i sterowania nawiewami.

A co z przednią kanapą, która miała być hitem w tym modelu? W egzemplarzach ze zautomatyzowaną skrzynią biegów faktycznie przednie siedzenia są połączone tapicerowaną wstawką, ale nie da się na niej usiąść. Ułatawia tylko przesiadanie się w kabinie. Trzeba jednak przyznać, że przednie fotele są naprawdę szerokie.

Czego nie ma Cactus?

Mimo dość bogatego wyposażenia, Cactus utrzymał niską masę - całe auto waży poniżej tony. Walczono o każdy kilogram, zrezygnowano więc z takich udogodnień jak koło zapasowe, opuszczane tylne szyby (są uchylne), a nawet dzielona tylna kanapa. Nie ma też obrotomierza.

Mieliśmy okazję zapoznać się z dwiema wersjami: benzynowym 1.2 turbo o mocy 110 KM (5-biegowy "manual") i 92-konnym dieslem 1.6 ze skrzynią zautomatyzowaną ETG (6 biegów). Silnik benzynowy jest cichy, dynamiczny i zużył w cyklu mieszanym poniżej 6 l/100 km. Jego trzycylindrowa konstrukcja została solidnie wyrównoważona. Najsłabszy punkt tej wersji to ciężko pracująca skrzynia biegów. Dlatego bardziej do gustu przypadł nam model z ETG: choć gubi się przy dynamicznym starcie, to wystarczy jeździć płynnie, i skrzynia odwdzięczy się dosyć płynną zmianą biegu. Diesel spalił 5,1 l na stukilometrowej trasie testowej.

C4 Cactus to samochód, który mocno zwraca uwagę, a zarazem jest przyjemny w użytkowaniu. Jego braki nie kłują w oczy, jeśli będzie się pamiętać, że Cactus wyrasta między segmentem aut miejskich i kompaktów.

Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus - pierwsza jazda (czytaj test)

Bagażnik ma pojemność od 358 do 1170 l. Załadunek utrudnia wysoki próg.Citroen
Tylna kanapa jest płaska i składana wyłącznie w całości (oparcie nie dzieli się). W ten sposób zaoszczędzono 6 kg masy pojazdu.Citroen
Cactus ze skrzynią zautomatyzowaną ma przednie fotele połączone wstawką, ale nie jest to kanapa – pośrodku się nie usiądzie.Citroen
Wersja ze skrzynią manualną ma tradycyjne fotele i klasyczny hamulec pomocniczy.Citroen
Citroen C4 CactusCitroen
Citroen C4 CactusCitroen
Wstawka łącząca fotele opuszcza się w podłokietnik o fantazyjnym kształcie (bardzo wygodny).Citroen
Centralny ekran to standardowe wyposażenie wszystkich egzemplarzy. W zestawie wskaźników za kierownicą nie ma obrotomierza. Dźwignia między fotelami to hamulec ręczny. Na zdjęciu egzemplarz ze skrzynią ETG – tryb jazdy wybiera się przyciskiem na konsoli.Citroen
Wersja
1.2 VTi
75
1.2 VTi
82
1.2 e-THP
110
1.6 e-HDi
92*
1.6 e-HDi
100
Silnik
benzynowy
benzynowy
benz. turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1199 cm3
1199 cm3
1199 cm3
1560 cm3
1560 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
R3/12
R3/12
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
75 KM/5750
82 KM/5750
110 KM/5500
92 KM/4000
100 KM/3750
Maks. moment obrotowy
118 Nm/2750
118 Nm/2750
205 Nm/1500
230 Nm/1750
254 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
166 km/h
167 km/h
188 km/h
182 km/h
184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,9 s
12,9 s
9,3 s
11,4 s
10,7 s
Zużycie paliwa**
5,6/4,0/4,6
5,6/4,0/4,6
5,8/3,9/4,6
3,8/3,4/3,5
3,8/3,2/3,4
Cena
51 900 zł
54 900 zł
61 900 zł
68 500 zł
68 900 zł
*tylko ze skrzynią zautomatyzowaną; **miasto/trasa/cykl mieszany (w l/100 km)

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Citroen

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas