Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Peugeot 5008

Dwa minivany tego samego koncernu. Jeden całkowicie nowy, drugi – tuż po liftingu. Citroen Grand C4 Picasso kontra Peugeot 5008.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Intensive, Peugeot 5008 2.0 HDi 150 Allure
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Intensive, Peugeot 5008 2.0 HDi 150 AllureMotor

Teoretycznie łączy je bardzo wiele. Oferują przestrzeń dla 7 osób, mają nadwozia o identycznej wysokości oraz zbliżoną masę własną. Architektura wnętrz, a nawet rozwiązania z zakresu funkcjonalności są praktycznie takie same. Dzieli je jednak rewolucyjna zmiana. Peugeot bazuje bowiem na poprzednim Grand C4 Picasso, natomiast Citroen wykorzystuje pierwszą platformę modułową (EMP2) koncernu PSA Peugeot-Citroen.

Duży i większy

Dzięki dobrodziejstwu nowej płyty w Citroenie mogło dojść do "uwolnienia" rozstawu osi. Jest on największy w klasie (284 cm) i o 11 cm dłuższy niż w 5008, co daje się odczuć w kabinie. Praktycznie w każdym kierunku C4 oferuje więcej miejsca niż konkurent.

W pierwszym rzędzie, dzięki seryjnej szybie panoramicznej, wąskim słupkom dachowym oraz niezbyt rozbudowanej konsoli środkowej, daje poczucie zdecydowanie większej przestronności. Suche liczby, wyrażane za pomocą centymetrów, tylko to potwierdzają. W drugim rzędzie Citroena pasażerowie mają dużo przestrzeni na nogi, ale ograniczoną ilość na stopy. W Peugeocie jest na odwrót - stopy mieszczą się pod fotelami bez problemu, ale na kolana jest dość ciasno.

Fotel kierowcy - miękki, głęboki i o płynnej regulacji pokrętłem, umieszczonym z prawej strony - daje się odsunąć w Citroenie na większą odległość niż w Peugeocie. W tym ostatnim dużo miejsca zabiera konsola przechodząca w wysoki tunel środkowy. Oparcie siedzenia, bardziej płytkiego i sztywniejszego niż w C4, reguluje się tylko skokowo za pomocą dźwigni, do której dostęp jest bardzo utrudniony. Nawet nie trzeba go daleko cofać, by pojawił się problem ze zmieszczeniem ręki pomiędzy siedzeniem a słupkiem środkowym. Widoczność w przód ograniczają szerokie słupki dachowe.

Klasyka i nowoczesność

5008 w stosunku do C4 ma zdecydowanie bardziej konwencjonalnie rozplanowane miejsce pracy kierowcy. Deska rozdzielcza, w górnej części wykonana z materiałów świetnej jakości (przeciętnych w dolnej), wyróżnia się dużymi okrągłymi zegarami i ładnymi detalami, jak choćby srebrne obwódki dookoła drążka zmiany biegów czy nawiewów. Niestety, zamykany schowek przed pasażerem jest mały i brakuje uchwytów na napoje. W kabinie jest... tylko jeden, na dodatek płytki! Za to obsługa auta nie nastręcza problemów.

deska rozdzielcza z dwoma ekranami jest wyjątkowo awangardowa i jednocześnie fantastycznie wykonana. Nietrudno się tu odnaleźć, a obsługę auta ułatwiają przyciski i pokrętła na kierownicy.Motor
na kierownicy nie ma przycisków zestawu audio, ale pod nią jest wygodny joystick. Świetne umiejscowienie przekładni zmiany biegów i tylko jeden uchwyt na kubek. Wysoka jakość górnej części kokpitu.Motor

C4 to zupełnie inna bajka. Do centralnego zestawu ciekłokrystalicznych wskaźników przyzwyczaiły już wszystkie dotychczasowe modele z Picasso w nazwie. Ale teraz w ich miejscu znalazł się wielki 12-calowy monitor. To nie wszystko, bo poniżej niego widnieje 7-calowy ekran dotykowy, za pomocą którego obsługuje się m.in. zestaw audio, nawigację, ustawienia samochodu, telefon, a nawet klimatyzację. Szkoda, że Citroen poskąpił choćby przycisków regulacji temperatury. Aby ją zmienić, należy wybrać odpowiednie menu z ekranu, działającego z pewnym opóźnieniem. Obsługa auta jest logiczna, a do 10 przycisków i czterech pokręteł na kierownicy łatwo się przyzwyczaić.

Funkcjonalność drugiego i trzeciego rzędu siedzeń w C4 i 5008 jest praktycznie identyczna. Czyli świetna. Oba mają płaską podłogę z dwoma schowkami (nieco większe są w Citroenie), po dwa nawiewy w słupkach dachowych z możliwością regulacji ich intensywności oraz trzy jednakowej wielkości fotele w drugim rzędzie. Może i komplet dorosłych osób będzie narzekać na ich szerokość, ale dla dzieci są jak znalazł. Zarówno w Peugeocie, jak i w Citroenie mają regulowany kąt oparcia, są przesuwane i zapewniają fantastyczny dostęp do trzeciego rzędu. Prościej się po prostu nie da. Wystarczy ruch ręki, by siedzisko jednego ze skrajnych foteli uniosło się, a cały - przesunął do przodu.

Oczywiście, w trzecim rzędzie cudów nie należy się spodziewać. Dwa malutkie siedzenia w obu autach przydadzą się jedynie w sytuacji awaryjnej. To jednak typowe dla kompaktowych minivanów.

BlueHDi kontra HDi

Do napędu Citroena i Peugeota służy 2-litrowy silnik wysokoprężny. W pierwszym przypadku nazywa się BlueHDi, w drugim - HDi. Dodatkowy człon w nazwie oznacza, że spełnia normę emisji spalin Euro 6, a nie Euro 5, co uzyskano stosując system SCR, uzupełniający filtr cząstek stałych i redukujący zawartość tlenków azotu w spalinach. Przy okazji też BlueHDi ma wyższy o 30 Nm maksymalny moment obrotowy (370 wobec 340 Nm), osiągany przy 2000 obr./min.

Silniki obu aut już z niskich obrotów gładko nabierają prędkości, właściwie nie znają pojęcia turbodziury i mają benzynową reakcją na gaz. Chętnie też wchodzą na obroty, choć nie ma sensu "kręcić" ich powyżej 4000/min. Co ciekawe, to 5008 okazuje się nieco bardziej dynamiczne i elastyczne, jednak osiągi w obu przypadkach trzeba uznać za porządne.

6-biegowe przekładnie także trzymają poziom. Są dobrze zestopniowane, a przy tym działają lekko i precyzyjnie. W Peugeocie lewarek znajduje się nieco wyżej, przez co operuje się nim przyjemniej niż u konkurenta.

Największa różnica dotyczy zużycia paliwa. Średnio w teście 5008 na pokonanie 100 km potrzebowało 7,1 l. To znacznie więcej niż przewiduje producent. C4 odpowiada wynikiem 6,5 l/100 km.

Wygodnie i pewnie

Wysokiego komfortu spodziewać się można po każdym Citroenie. Grand C4 Picasso nie jest tu wyjątkiem - harmonijnie, szybko i po cichu tłumi większość nierówności. 5008 ma nieco mniej sprężystości, wpada w lekkie drgania na większych pofałdowaniach i nieco głośniej informuje o pracy układu jezdnego. Nie zmienia to jednak faktu, że te dwa minivany znakomicie nadają się w długie podróże.

Tym bardziej że wykazują się dużą pewnością i wysoką stabilnością. Peugeot jest bardziej zwarty, ale to C4 jest autem dojrzalszym. Prowadzi się z wyższą precyzją, ma inteligentnie działające ESP i dużo przyczepności. Nawet jeśli nie jest mistrzem dynamiki jazdy, Grand C4 Picasso, jak na swoją wielkość i wygodę plasuje się naprawdę blisko klasowej czołówki. I ma świetne hamulce. A Peugeot? Pomijając nieco "gumowaty" układ kierowniczy, bez problemu spełnia oczekiwania, jakie stawia się przed minivanami.

Citroen jest lepszy, ale w stosunku do 5008 - nie rewolucyjny. Awansował jednak do klasowej czołówki.

Citroen Grand C4 Picasso, Peugeot 5008

Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Peugeot 5008 (czytaj test)

Gniazdo 12V oraz złącza USB (dwa) i AUX ukryto w schowku pod deską rozdzielczą.Motor
Wyświetlacz Head-Up pokazuje prędkość i m.in. wskazania opcjonalnego radaru odległości.Motor
Pod kolumną kierownicy znalazł się zamykany schowek, np. na książkę samochodu.Motor
Przy 7 osobach bagażnik ma pojemność 146 l.Motor
Przy komplecie pasażerów na pokładzie bagażnik 5008 ma 160 l.Motor
Citroen jest awangardowy i nowoczesny. Tył 5008 po liftingu – praktycznie bez zmian.Motor
Wysiadanie z 3. rzędu ułatwiają przesuwane fotele 2. rzędu z unoszonymi siedziskami.Motor
Na małych fotelach 3. rzędu siedzi się z mocno zgiętymi kolanami. Na dłuższą metę jest mało wygodnie.Motor
Dużo miejsca na kolana i nad głowami. Jednakowe fotele są dość wąskie, ale mają po parze „Isofixów”.Motor
Głęboki fotel z płynną regulacją. Dobra pozycja do jazdy.Motor
Na górnym monitorze, obok prędkościomierza, może pojawić się np. mapa nawigacji.Motor
Temperaturę ustawia się za pomocą ekranu dotykowego. Przyciskami byłoby łatwiej.Motor
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Intensive: deska rozdzielcza z dwoma ekranami jest wyjątkowo awangardowa i jednocześnie fantastycznie wykonana. Nietrudno się tu odnaleźć, a obsługę auta ułatwiają przyciski i pokrętła na kierownicy.Motor
Banalnie proste rozkładanie siedzeń trzeciego rzędu. Seryjna latarka w bocznej ścianie.Motor
W wersji 5-osobowej, według pomiarów, wynosi ona 563 l.Motor
Mało komfortowe warunki w 3. rzędzie. Fotele są krótkie i wąskie – nadają się głównie dla dzieci.Motor
Z 5008 wysiada się odrobinę trudniej ze względu na węższy otwór drzwiowy.Motor
Każdy fotel z uchwytami Isofix – jak w C4. Zdecydowanie mniej miejsca na kolana niż u konkurenta.Motor
Tylko skokowa regulacja oparcia i ograniczona przestrzeń.Motor
Wystarczy pociągnąć taśmę, by rozłożyć siedzenie. Także tu z boku zamontowano latarkę.Motor
Jeśli autem jedzie 5 osób, według pomiarów zmieści 517 l.Motor
Nawigacja satelitarna do tej pory dostępna była za 3100 zł. Teraz od wersji Active – gratis.Motor
Peugeot 5008 2.0 HDi 150 Allure: na kierownicy nie ma przycisków zestawu audio, ale pod nią jest wygodny joystick. Świetne umiejscowienie przekładni zmiany biegów i tylko jeden uchwyt na kubek. Wysoka jakość górnej części kokpitu.Motor
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Intensive, Peugeot 5008 2.0 HDi 150 AllureMotor

Citroen Grand C4 Picasso, Peugeot 5008 - podsumowanie

Mimo zbliżonych wymiarów, Citroen to auto przestronniejsze. Jest lepiej wykonany, zapewnia wyższy komfort i pewnie się prowadzi. Oferuje też systemy wsparcia kierowcy, niedostępne w Peugeocie. 5008 nie ma większych wad, ale nie jest tak dopracowany jak nowszy konkurent.

 
Citroen
Peugeot
Model
Grand C4 Picasso
5008
Wersja
2.0 BlueHDi Intensive
2.0 HDi 150 Allure
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1997 cm3
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
150 KM/4000
150 KM/3750
Maks. moment obrotowy
370 Nm/2000
340 Nm/2000
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
460/183/164 cm
453/184/164 cm
Rozstaw osi
284 cm
273 cm
Średnica zawracania
11,0 m
12,3 m
Masa/ładowność
1635/608 kg
1646/479 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
645/1843 l
679/1754 l
Poj. zbiornika paliwa
57 l (ON)
60 l (ON)
Opony
205/55 R17
215/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,8 s
10,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,1 s
9,5 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,8 s (4. bieg)
6,6 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,2 s (6. bieg)
11,7 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,5 m →
39,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,3 m
38,8 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB →
64,2 dB
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
2,5
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
4,9/3,8/4,2
6,7/4,5/5,3
Teoretyczny zasięg
1360 km
1130 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,9/5,1/6,5
8,6/5,5/7,1
Rzeczywisty zasięg
880 km
850 km
Cena wersji podstawowej**
97 900 zł
93 400 zł
Cena
106 600 zł
104 100 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Obok odmiany Intensive Citroen oferuje wyższą Exclusive. Allure to najdroższa wersja 5008, ale różnica w wyposażeniu obu modeli jest minimalna. C4 wymaga dopłaty 400 zł za napęd CD, natomiast seryjnie ma kamerę cofania i dostęp bezkluczykowy. Ten ostatni nie występuje w Peugeocie nawet za dopłatą.

Punktacja - segment: minivany

Punktacja - segment: minivanyMotor

Wyraźna wygrana Citroena. Peugeot pod wieloma względami prezentuje dobrą formę.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas