Smutna prawda o polskich motocyklistach. Dotyczy głównie młodych mężczyzn

Jak wynika z danych Instytutu Transportu Samochodowego, niemal połowa śmiertelnych wypadków motocyklistów, dotyczyła osób poniżej 34. roku życia, a 95 proc. z nich to mężczyźni.

Motocykliści stanowią niewielką, ale szczególnie zagrożoną grupę uczestników ruchu
Motocykliści stanowią niewielką, ale szczególnie zagrożoną grupę uczestników ruchuWojtek LaskiEast News

Motocykliści stanowią bardzo duży odsetek ofiar na drogach

Jak powiedziała PAP Anna Zielińska z POBR ITS, nieproporcjonalnie duży udział motocyklistów i motorowerzystów w wypadkach, których skutkiem jest śmierć lub poważny uszczerbek zdrowia wynika z faktu, że w porównaniu z samochodami, motocykle i motorowery są mniej stabilne, trudniejsze do zauważenia w ruchu drogowym i zapewniają słabszą ochronę kierującemu i pasażerowi.

"W roku 2019 na drogach Unii Europejskiej zginęło blisko 4,2 tys. motocyklistów i motorowerzystów. Oznacza to, że osoby poruszające się dwukołowymi pojazdami silnikowymi stanowiły aż 19 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach" - zaznacza Zielińska.

Ekspertka zauważyła, że analiza danych o wypadkach w Polsce z dekady 2012-2021 wykazała, że kierowcy i pasażerowie motocykli oraz motorowerów stanowili średnio 11 proc. ofiar śmiertelnych zdarzeń drogowych, przy czym duży wzrost liczby zgonów wśród użytkowników dwukołowych pojazdów silnikowych, który nastąpił w roku 2019 w porównaniu z rokiem poprzednim, spowodował, że odsetek ten wyniósł 13 proc.

Zielińska przypomniała, że w 2020 i 2021 nastąpił spadek liczby ofiar śmiertelnych wśród motocyklistów i motorowerzystów, ale był on związany z ogólnym spadkiem liczby zabitych w wypadkach spowodowanych pandemią Covid-19. "Nadal jednak udział procentowy tych ofiar był wyższy niż w latach poprzednich i wyniósł odpowiednio 13 i 12 proc." - powiedziała.

Ofiary wśród wypadków motocyklowych to głównie młodzi mężczyźni

Dodała, że w grupie motocyklistów i motorowerzystów - zarówno kierujących jednośladami, jak i ich pasażerów - bardzo zagrożeni są ludzie młodzi. Według danych UE 40 proc. ogółu motocyklistów i motorowerzystów, którzy odnieśli obrażenia bądź zginęli w wypadkach miało poniżej 30 lat. Wśród tej grupy uczestników ruchu drogowego aż 93 proc. ofiar śmiertelnych i 79 proc. rannych to mężczyźni. Młode kobiety korzystające z motocykli lub motorowerów stanowiły 7 proc. ofiar śmiertelnych i 21 proc. rannych.

Według danych z 2021 roku, w Polsce 45 proc. ogółu motorowerzystów i motocyklistów, którzy odnieśli obrażenia bądź zginęli w wypadkach drogowych miało poniżej 34 lat. Blisko połowa (48 proc.) ofiar śmiertelnych w tej grupie uczestników ruchu drogowego to osoby w wieku poniżej 34 lat. Młodzi mężczyźni korzystający z motocykli lub motorowerów stanowili 95 proc. ofiar śmiertelnych i 87 proc. rannych, a młode kobiety - 5 proc. ofiar śmiertelnych i 13 proc. rannych.

"W tej sytuacji należy podjąć intensywne działania ukierunkowane na zatrzymanie wzrostu liczby ofiar wśród motocyklistów i motorowerzystów, ale także na zmniejszenie zagrożenia, jakie stwarzają użytkownicy dwukołowych pojazdów silnikowych dla innych uczestników ruchu" - oceniła Zielińska.

Popularność motocykli i motorowerów stale rośnie

Z kolei kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS Maria Dąbrowska-Loranc zwróciła uwagę na coraz większą popularność motocykli i motorowerów. Jak zaznaczyła, dzieje się tak nie tylko ze względu na modę i na wrażenia z jazdy, ale także ze względu na łatwość przemieszczania się i parkowania tymi pojazdami w zatłoczonych miastach.

"Jak wynika z doświadczenia innych krajów europejskich, liczba użytkowników dwukołowych pojazdów silnikowych będzie nadal rosła. Sprzyjają temu również przepisy prawa, które dopuszczają, aby osoba posiadająca przez co najmniej 3 lata prawo jazdy kategorii B, mogła kierować motocyklem, którego pojemność skokowa silnika nie przekracza 125 cm3 lub motocyklem trójkołowym" - powiedziała.

Dodała, że istotną kwestią jest poznanie najważniejszych zagrożeń, wyzwań i problemów, na jakie motocykliści i motorowerzyści napotykają w ruchu drogowym. Ma to umożliwić podjęcie odpowiednich działań, które poprawią bezpieczeństwo tej grupy użytkowników dróg.

Moto Flesz - odcinek 36. Ładowarki z nowymi opłatami, Corvette otrzyma napęd elektrycznyINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas