Honda CRF1100L Africa Twin z DCT. Czy "automat" w motocyklu ma sens?

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES z przekładnią dwusprzęgłową DCT wpadła po raz pierwszy w moje ręce cztery lata temu. Po dwóch dniach jazdy na asfalcie i w terenie doszedłem do wniosku, że wówczas ta technologia nie dorównywała skutecznością quickshifterowi i tradycyjnej dźwigni zmiany biegów. Jak bardzo zmieniła się sytuacja w modelu przeznaczonym na 2024 rok?

Honda CRF1100L Africa Twin z automatyczną skrzynią biegów. Sprawdziliśmy, jak sprawdza się w terenie.
Honda CRF1100L Africa Twin z automatyczną skrzynią biegów. Sprawdziliśmy, jak sprawdza się w terenie.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Każda kolejna wersja flagowego motocykla adventure Hondy to krok naprzód. Inżynierowie dokładnie słuchają uwag użytkowników i wprowadzają zmiany tam, gdzie są one potrzebne. W biurach Hondy w Minato priorytetem pozostaje rozwój oparty na solidnych podstawach, a nie na eksperymentach.

Niemniej w modelu na 2024 rok zaszła kontrowersyjna zmiana: w wersji Adventure Sports przednie koło w rozmiarze 21 cali zastąpiono mniejszym, 19-calowym. Efekt? Zdecydowana poprawa stabilności na asfalcie, choć kosztem zdolności terenowych. Już po pierwszych kilometrach widać, że Africa Twin znajduje swoje nowe miejsce na drogach utwardzonych.

Honda CRF1100L Africa Twin ze skrzynią DCT jest jak ulubione kapcie. Dlaczego? Odpowiedź w tekście.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Silnik w CRF1100L Africa Twin. Jakie zmiany?

Jednostka napędowa pozostała wierna dwucylindrowemu układowi o pojemności 1084 cm³, generując moc 102 KM. Stopień sprężania zwiększono z 10,1:1 do 10,5:1, poprawiono parametry ECU i wydłużono kanały wlotowe do airboxa. Te zmiany, wraz z kilkoma innymi modernizacjami, pozwoliły uzyskać o 7 proc. wyższy moment obrotowy. Silnik teraz płynniej i bardziej przewidywalnie oddaje moc w użytecznym zakresie obrotów, co znacznie poprawia komfort jazdy.

Skrzynia DCT to dobry kompromis między wygodą a dzielnością terenową. Przekładnia sprawdzi się w różnych warunkach.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Czy skrzynia DCT w Africa Twin ma sens?

Dual Clutch Transmission (DCT) to dwusprzęgłowa przekładnia oferująca tryby manualny (MT) i automatyczne (D oraz S). Moje pierwsze wrażenia z DCT były mieszane – komputer często zwlekał ze zmianą biegu, zmuszając mnie do wciskania klawisza na kierownicy.

W modelu na 2024 rok poprawiono algorytm zarządzający skrzynią, co przekłada się na szybsze redukcje i bardziej naturalne odczucia podczas ruszania oraz zmiany z pierwszego na drugi bieg. Już po pierwszych kilometrach na krętych drogach asfaltowych zauważyłem, że DCT działa znacznie sprawniej.

Automatyczne zmiany biegów są teraz niemal idealnie zsynchronizowane z prędkością i odkręceniem przepustnicy, co pozwala w pełni cieszyć się drogowym charakterem motocykla.

Wyświetlacz w technologii TFT zapewnia bardzo dobrą widoczność nawet w słoneczne dni.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Jak skrzynia DCT radzi sobie w terenie?

Africa Twin to uniwersalny motocykl, dlatego postanowiłem zjechać z asfaltu na szutrowe drogi. DCT radziło sobie nieźle, pod warunkiem wyłączenia kontroli trakcji.

Niestety, brak fizycznej klamki sprzęgła staje się wyraźnie odczuwalny w trudnym terenie. Podjazdy, zakopywanie motocykla czy precyzyjne manewry wymagają częstego "strzelania" ze sprzęgła, co w przypadku DCT nie jest możliwe.

Na drogach asfaltowych automatyczna skrzynia biegów spisuje się jednak znakomicie, umożliwiając bardziej relaksującą jazdę.

Honda CRF1100L Africa Twin pozwoli każdemu kierowcy poczuć się bardzo pewnie w terenie.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Dla kogo jest skrzynia DCT?

Wersja z DCT to ciekawa propozycja dla motocyklistów preferujących komfort i płynność jazdy na asfaltowych drogach oraz w lekkim terenie. Automatyczna skrzynia sprawdzi się w motocyklach miejskich, turystycznych i przygodowych, ale w wymagającym terenie przewaga tradycyjnego sprzęgła jest nie do podważenia.

Motocykl można doposażyć we niezbędne wyposażenie dla motocykli klasy adventure. Wśród nich znajdują się różnego rodzaju osłony, dodatkowe oświetlenie, a także kufry wykonane z aluminium lub plastiku.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Czy warto wybrać motocykl z "automatem"?

Każde wcielenie Hondy Africa Twin pokazuje, że japońska marka wierna jest sprawdzonej recepturze. Model na 2024 rok oferuje ulepszony system DCT, który wprowadza szereg udoskonaleń bez odbierania przyjemności z jazdy.

Możliwość manualnej zmiany biegów za pomocą klawiszy na kierownicy pozostawia kierowcy pełną kontrolę, a brak tradycyjnej dźwigni zmiany biegów czy klamki sprzęgła wynagradza płynność działania przekładni.

Africa Twin to motocykl uniwersalny i przewidywalny jak ulubione kapcie – zawsze wiesz, czego się spodziewać. Komfort jazdy, ochrona przed wiatrem i możliwość przewożenia bagażu czynią go idealnym wyborem na długie trasy.

Model z DCT to kompromis między wygodą a dzielnością terenową, który sprawdzi się w różnych warunkach, pod warunkiem że priorytetem jest komfort jazdy, a nie ekstremalne wyzwania terenowe.

Za topową wersję CRF1100L Adventure Sports ES DCT trzeba zapłacić 88 900 zł (sezon 2024), czyli kilka tysięcy więcej niż w poprzednim roku.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas