Honda CRF1100L Africa Twin z DCT. Czy "automat" w motocyklu ma sens?
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES z przekładnią dwusprzęgłową DCT wpadła po raz pierwszy w moje ręce cztery lata temu. Po dwóch dniach jazdy na asfalcie i w terenie doszedłem do wniosku, że wówczas ta technologia nie dorównywała skutecznością quickshifterowi i tradycyjnej dźwigni zmiany biegów. Jak bardzo zmieniła się sytuacja w modelu przeznaczonym na 2024 rok?
Każda kolejna wersja flagowego motocykla adventure Hondy to krok naprzód. Inżynierowie dokładnie słuchają uwag użytkowników i wprowadzają zmiany tam, gdzie są one potrzebne. W biurach Hondy w Minato priorytetem pozostaje rozwój oparty na solidnych podstawach, a nie na eksperymentach.
Niemniej w modelu na 2024 rok zaszła kontrowersyjna zmiana: w wersji Adventure Sports przednie koło w rozmiarze 21 cali zastąpiono mniejszym, 19-calowym. Efekt? Zdecydowana poprawa stabilności na asfalcie, choć kosztem zdolności terenowych. Już po pierwszych kilometrach widać, że Africa Twin znajduje swoje nowe miejsce na drogach utwardzonych.
Silnik w CRF1100L Africa Twin. Jakie zmiany?
Jednostka napędowa pozostała wierna dwucylindrowemu układowi o pojemności 1084 cm³, generując moc 102 KM. Stopień sprężania zwiększono z 10,1:1 do 10,5:1, poprawiono parametry ECU i wydłużono kanały wlotowe do airboxa. Te zmiany, wraz z kilkoma innymi modernizacjami, pozwoliły uzyskać o 7 proc. wyższy moment obrotowy. Silnik teraz płynniej i bardziej przewidywalnie oddaje moc w użytecznym zakresie obrotów, co znacznie poprawia komfort jazdy.
Czy skrzynia DCT w Africa Twin ma sens?
Dual Clutch Transmission (DCT) to dwusprzęgłowa przekładnia oferująca tryby manualny (MT) i automatyczne (D oraz S). Moje pierwsze wrażenia z DCT były mieszane – komputer często zwlekał ze zmianą biegu, zmuszając mnie do wciskania klawisza na kierownicy.
W modelu na 2024 rok poprawiono algorytm zarządzający skrzynią, co przekłada się na szybsze redukcje i bardziej naturalne odczucia podczas ruszania oraz zmiany z pierwszego na drugi bieg. Już po pierwszych kilometrach na krętych drogach asfaltowych zauważyłem, że DCT działa znacznie sprawniej.
Automatyczne zmiany biegów są teraz niemal idealnie zsynchronizowane z prędkością i odkręceniem przepustnicy, co pozwala w pełni cieszyć się drogowym charakterem motocykla.
Jak skrzynia DCT radzi sobie w terenie?
Africa Twin to uniwersalny motocykl, dlatego postanowiłem zjechać z asfaltu na szutrowe drogi. DCT radziło sobie nieźle, pod warunkiem wyłączenia kontroli trakcji.
Niestety, brak fizycznej klamki sprzęgła staje się wyraźnie odczuwalny w trudnym terenie. Podjazdy, zakopywanie motocykla czy precyzyjne manewry wymagają częstego "strzelania" ze sprzęgła, co w przypadku DCT nie jest możliwe.
Na drogach asfaltowych automatyczna skrzynia biegów spisuje się jednak znakomicie, umożliwiając bardziej relaksującą jazdę.
Dla kogo jest skrzynia DCT?
Wersja z DCT to ciekawa propozycja dla motocyklistów preferujących komfort i płynność jazdy na asfaltowych drogach oraz w lekkim terenie. Automatyczna skrzynia sprawdzi się w motocyklach miejskich, turystycznych i przygodowych, ale w wymagającym terenie przewaga tradycyjnego sprzęgła jest nie do podważenia.
Czy warto wybrać motocykl z "automatem"?
Każde wcielenie Hondy Africa Twin pokazuje, że japońska marka wierna jest sprawdzonej recepturze. Model na 2024 rok oferuje ulepszony system DCT, który wprowadza szereg udoskonaleń bez odbierania przyjemności z jazdy.
Możliwość manualnej zmiany biegów za pomocą klawiszy na kierownicy pozostawia kierowcy pełną kontrolę, a brak tradycyjnej dźwigni zmiany biegów czy klamki sprzęgła wynagradza płynność działania przekładni.
Africa Twin to motocykl uniwersalny i przewidywalny jak ulubione kapcie – zawsze wiesz, czego się spodziewać. Komfort jazdy, ochrona przed wiatrem i możliwość przewożenia bagażu czynią go idealnym wyborem na długie trasy.
Model z DCT to kompromis między wygodą a dzielnością terenową, który sprawdzi się w różnych warunkach, pod warunkiem że priorytetem jest komfort jazdy, a nie ekstremalne wyzwania terenowe.