Wchodzi w życie AFIR. Polska musi się pospieszyć, by spełnić unijne wymogi

GDDKiA ogłosiła, że znaleźli się chętni na dzierżawę MOP-ów przy drogach szybkiego ruchu, a konkretnie ich części, gdzie mają powstać stacje ładowania samochodów elektrycznych. Jest to niezwykle ważne, nie tylko z punktu widzenia kierowców, ale także konieczności dostosowywania polskiej infrastruktury do unijnych regulacji, zawartych w AFIR.

Przy polskiej części sieci dróg TEN-T musi powstać gęsta sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych
Przy polskiej części sieci dróg TEN-T musi powstać gęsta sieć stacji ładowania samochodów elektrycznychmateriały prasowe

Gdzie powstaną nowe stacje ładowania przy drogach szybkiego ruchu?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że znalazły się firmy, zainteresowane dzierżawą części nieruchomości wchodzących w skład Miejsc Obsługi Podróżnych, na których mają powstać ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Pojawią się one w 15 miejscach przy drogach szybkiego ruchu:

lokalizacja
oddział
nr drogi
nazwa MOP
1  
Katowice
A1
Gorzelanka Wschód
1
Katowice
A1
Gorzelanka Zachód
2  
Katowice
A1
Starcza Wschód
2
Katowice
A1
Starcza Zachód
3
Kraków
S7
Zbójecka Góra
4
Zielona Góra
S3
Lisiny Wschód
4
Zielona Góra
S3
Lisiny Zachód
5  
Łódź
A2
Ciosny Północ
5
Łódź
A2
Ciosny Południe
6
Opole
A4
Prószków
7  
Poznań
S8
Ochędzyn
7
Poznań
S8
Niwiska
8  
Rzeszów
S19
Kamień Zachód
8
Rzeszów
S19
Kamień Wschód
9
Wrocław
A4
Krajków Północ

W przypadku każdego z MOP-ów przewidziano 14 m2 powierzchni dzierżawy na stacje ładowania dla samochodów osobowych oraz 410 lub 800 m2 na stacje ładowania dla ciężarówek. Zgodnie z unijnymi wymogami zawartymi w AFIR, ładowarki na każdym z Miejsc Obsługi Podróżnych muszą zapewniać moce przynajmniej:

  • 600 kW z czego minimum 2 punkty ładowania po 150 kW dla samochodów osobowych
  • od 1500 kW do 3600 kW z czego minimum od 1 do 2 punktów ładowania po 350 kW (w zależności od Przedmiotu Dzierżawy) dla pojazdów ciężarowych

Umowy na dzierżawę będą podpisywane na 20 lat z możliwością przedłużenia o następne 5 lat. Dzierżawcy będą mieli też możliwość ustawienia przy ładowarkach automatów vendingowych (np. z przekąskami) lub sklepów autonomicznych (działających bez żadnego pracownika).

Co rozporządzenie AFIR oznacza dla kierowców w Polsce?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, czyli w skrócie AFIR, wymaga od wszystkich krajów członkowskich, rozbudowy sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Chodzi konkretnie o drogi należące do sieci TEN-T, czyli transeuropejskiej sieci transportowej. Tworzą one korytarze, pozwalające na szybkie przemieszczanie się po krajach wspólnoty, a w Polsce liczą one ponad 7,5 tys. km, z czego ok. 3,8 tys. km to tak zwana sieć bazowa, a pozostała to sieć kompleksowa.

Sieć dróg TEN-T w PolsceGDDKiA

Według regulacji AFIR do końca 2025 roku przy drogach stanowiących sieć bazową, co 60 km musi działać przynajmniej jeden punkt ładowania o mocy 150 kW dla aut osobowych. Dla ciężarówek wymagane jest 350 kW co 120 km. Dwa lata później wymagane będą po dwa takie punkty oraz po jednym w ramach sieci kompleksowej.

Jak informowaliśmy już w zeszłym roku, takie wymogi stanowią poważny problem dla GDDKiA. Przykładowo od początku 2022 roku do listopada 2023 roku w 56 przetargach dotyczących obsługi MOP-ów, zawarto umowy dla jednie 14 lokalizacji. W sumie brakowało dzierżawców dla 166 MOP-ów, aby móc spełnić wymogi zawarte w AFIR. Problemem są głównie ogromne koszty zapewnienia mocnego przyłącza elektrycznego do lokalizacji, znajdujących się daleko od wszelkich ośrodków miejskich.

Sytuacja powoli się zmienia, czego dowodem jest wspomniany wcześniej wybór dzierżawców w kolejnych 15 lokalizacjach, ale jeśli mamy spełnić unijne wymogi, proces rozbudowy sieci szybkich ładowarek, musi wyraźnie przyspieszyć. Za ich niezrealizowanie grożą wysokie kary.

Kobieta za kierownicą ciężarówki. Brigitte jeździ od 30 lat Deutsche Welle
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas