W Polsce są już 12 432 auta na prąd

Według danych z końca maja 2021 r., w Polsce było zarejestrowanych ponad 25,4 tys. samochodów osobowych z napędem zelektryfikowanym, a liczba publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych wynosiła prawie 1,5 tys. - wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce rośnie powoli
Liczba samochodów elektrycznych w Polsce rośnie powoliGetty Images

Jak podało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), pod koniec maja 2021 r. po polskich drogach jeździło 25 407 zelektryfikowanych samochodów osobowych. Przez pierwsze pięć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 6 671 sztuk, tj. o 149 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Pojazdy elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49 proc. (12 432 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) - 12 975 szt.

Dla porównania miesięcznie do Polski sprowadzanych jest 80-90 tysięcy samochodów używanych.Z kolei park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 966 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec maja składała się z 10 105 szt.

Jeśli chodzi o autobusy elektryczne, to pod koniec ubiegłego miesiąca ich park w Polsce wzrósł do 526 szt. Od stycznia do maja 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 94 zeroemisyjne pojazdy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 31 takich autobusów, oznacza to wzrost o 203 proc. rok do roku.

Jak wskazało PSPA, wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1 495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 897 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 39 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (59 punktów).

Jednocześnie, jak zauważono w informacji PSPA, tempo rozbudowy sieci ładowarek wyraźnie spadło. O ile w okresie od czerwca 2019 r. do maja 2020 r. w Polsce zainstalowano 479 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, to w ciągu kolejnych 12 miesięcy - już tylko 322.

Tym samym wzrasta liczba samochodów osobowych z napędem elektrycznym przypadających na jeden ogólnodostępny punkt ładowania. W maju 2019 r. ten współczynnik wynosił 4,4, rok później 5,3, a obecnie - już 8,8.

"W I kwartale 2021 r. liczba ogólnodostępnych punktów w Polsce względem końca 2020 r. wzrosła o zaledwie 5 proc., podczas gdy w Niemczech - aż o 10 proc." - zauważył Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, cytowany w komunikacie Stowarzyszenia. Jego zdaniem to przepaść, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sieć ładowarek ładowania za naszą zachodnią granicą jest nieporównywalnie bardziej rozbudowana - przekroczyła 40 tys. punktów.

"Wciąż mamy nadzieję, że liczba samochodów z napędem elektrycznym będzie sukcesywnie rosnąć, jednak trzeba podkreślić, że popyt na te pojazdy zależy od dwóch czynników - objęcia ich systemem dopłat oraz zapewnienia infrastruktury ładowania. Branża z niecierpliwością czeka na kolejny program dopłat do zakupu samochodów niskoemisyjnych, a także dopłat do systemu wsparcia budowy infrastruktury ładowania i tankowania - z programu rządowego, jak też ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy" - zwrócił uwagę prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.

"Brak deklaracji dotyczących planów wsparcia hamuje nastroje zakupowe zarówno klientów indywidualnych jak też firmowych, dlatego jak najszybsze ogłoszenie szczegółu obu programów ma tak duże znaczenie" - dodał.

Jak wskazano w informacji Stowarzyszenia, począwszy od tego wydania w Liczniku elektromobilności będą również raportowane rejestracje pojazdów wodorowych. Wyjaśniono, że powodem jest widoczny wzrost ich rejestracji - w maju tego roku zarejestrowano 46 sztuk i obecnie w Polsce ich park składa się z 53 sztuk.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 90 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności: producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów usług ładowania, koncerny paliwowe i energetyczne, instytucje finansowe, firmy transportowe, dostawców nowoczesnych technologii oraz pozostałe podmioty i instytucje aktywne w obszarze zrównoważonego transportu.

***

Jaka przyszłość czeka auta elektryczne?Newseria Biznes
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas