W 2025 r. nawet 40 tys. zł dopłaty do “elektryka”. Ale są warunki
W lutym 2025 roku ma ruszyć nowy program dopłat do aut elektrycznych - Mój elektryk 2.0. Jego zasady zatwierdził już zarząd Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nie jest to jeszcze ostateczna akceptacja, ale najważniejsze punkty programy są już jednak znane. I nie wszyscy są z nich zadowoleni.
Wnioski o dofinansowania w ramach programu Mój elektryk 2.0 będzie można zacząć składać na początku lutego 2025 roku. Do rozdysponowania jest pokaźna suma - aż 1,6 mld zł. To środki, które zostaną przekazane Polsce w ramach Krajowego Planu Odbudowy. O dopłatę na zakup auta elektrycznego będą mogły się starać osoby fizyczne oraz te, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Wywołało to protesty, między innymi w branży leasingowej i wśród właścicieli większych firm. NFOŚiGW wyjaśnia jednak, że zasady wsparcia zostały określone w rewizji Krajowego Programu Odbudowy, a sam fundusz nie może wprowadzać zmian w tym zakresie.
Ile wynoszą dopłaty w programie Mój elektryk 2.0?
Dofinansowaniem objęte będą pojazdy elektryczne o maksymalnej cenie 225 tysięcy złotych - czyli tak samo, jak do tej pory. W programie Mój elektryk 2.0 przewidziano kilka poziomów wsparcia. Podstawowa dotacja dla osoby fizycznej wyniesie, podobnie jak dotąd, 18 750 złotych. Posiadacze Karty Dużej Rodziny oraz osoby decydujące się na leasing mogą liczyć na 30 tysięcy złotych. Dodatkowo co jest nowością, przewidziano premię za zezłomowanie samochodu spalinowego w wysokości do 10 tysięcy złotych. Warunkiem jej otrzymania jest bycie właścicielem zezłomowanego pojazdu przez minimum trzy lata, przy czym zezłomowanie nie mogło nastąpić przed 1 lutego 2020 roku.
Program przewiduje także dodatkowe wsparcie dla osób o niższych dochodach. Beneficjenci, których roczny dochód nie przekracza 135 tysięcy złotych, mogą otrzymać dodatkową premię w wysokości 11 250 złotych. W rezultacie maksymalne łączne dofinansowanie może wynieść 40 tysięcy złotych.
Do programu kwalifikują się pojazdy o przebiegu nieprzekraczającym 6 tysięcy kilometrów na dzień zakupu lub leasingu, co umożliwia objęcie wsparciem także samochodów demonstracyjnych. Wnioski o dofinansowanie można składać w ciągu dwóch lat od daty zakupu lub leasingu pojazdu.
Przed ostatecznym uruchomieniem programu Mój elektryk 2.0 wymagana jest jeszcze akceptacja rady nadzorczej Narodowego Funduszu.