Volkswagen i Northvolt będą wspólnie tworzyć baterie do aut

Volkswagen AG i Northvolt AB utworzyły spółkę, w której objęły po 50 procent udziałów, a której celem będzie budowa fabryki akumulatorów litowo-jonowych. Plan przewiduje rozpoczęcie budowy w 2020 roku w Salzgitter w Dolnej Saksonii. Produkcja ma się rozpocząć na przełomie lat 2023/2024. Roczna wydajność fabryki wyniesie początkowo 16 gigawatogodzin.

Tworząc spółkę obydwaj partnerzy realizują zawarte w czerwcu porozumienie o wspólnej działalności w zakresie akumulatorów do aut elektrycznych. Część z zainwestowanych przez Volkswagena 900 milionów euro zostanie przeznaczona na działalność spółki, druga część została zainwestowana bezpośrednio w Northvolt AB. W zamian Volkswagen objął 20 procent udziałów w szwedzkiej firmie produkującej akumulatory oraz stanowisko w jej Radzie Nadzorczej.

Dr Stefan Sommer, Członek Zarządu Volkswagena ds. Zaopatrzenia i Członek Rady Nadzorczej Northvolt, powiedział: "Akumulator to najważniejszy komponent aut elektrycznych. Dlatego Volkswagen i Northvolt podjęły decyzję o budowie fabryki o dużych zdolnościach produkcyjnych w Europie wzmacniając w ten sposób wspólną działalność w zakresie akumulatorów. Założenie spółki i planowana budowa fabryki w Salzgitter w decydujący sposób przyczynią się do tego, że kluczowa technologia produkcji akumulatorów trafi na stałe także do Niemiec".

Reklama

Fredrik Hedlund, Prezes Zarządu nowej spółki i były Chief Strategy Officer w Northvolt AB, stwierdził: "Planowana wspólnie z Volkswagenem budowa ogromnej fabryki w Niemczech pozwoli firmie Northvolt zwiększyć wydajność w zakresie produkcji akumulatorów zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju. Będzie to miało duży wpływ na zwiększenie liczby elektrycznych aut w Europie".

Zgodnie ze swoją strategią w zakresie samochodów elektrycznych w samej Europie koncern Volkswagen będzie od 2025 roku potrzebował rocznie akumulatorów o łącznej pojemności 150 gigawatogodzin - i podobnej wielkości w Azji.    

W ciągu kolejnych dziesięciu lat koncern zamierza wprowadzić na rynek niemal 70 nowych modeli elektrycznych. Oznacza to, że liczba tego rodzaju aut, które mają się pojawić w kolejnej dekadzie i będą budowane na platformie MEB opracowanej przez koncern, wzrośnie do 22 milionów egzemplarzy. Do 2023 roku Volkswagen zainwestuje w elektryfikację swoich aut ponad 30 miliardów euro. Zwiększenie ich liczby jest ważnym elementem na drodze ku osiągnięciu przez koncern neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Ten cel ma zostać osiągnięty do 2050 roku. Oznacza to, że Volkswagen w pełni angażuje się w realizację postanowień paryskiego porozumienia klimatycznego.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy