Samochodów elektrycznych w Polsce przybywa. Ale najlepiej je ładować w domu
W Polsce powoli rośnie liczba samochodów elektrycznych. Dzięki niskiej bazie wzrosty procentowe są spektakularne, ale auta bateryjne wciąż stanowią niszę.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podało, że na koniec lutego 2024 roku po polskich drogach jeździło 60 387 pojazdów o napędzie elektrycznym. Zdecydowana większość z nich, bo 54 266 to samochody osobowe, natomiast 6 121 - to auta dostawcze i ciężarowe.
Ponadto w Polsce zarejestrowanych jest 201 samochodów na wodór (z ogniwami paliwowymi).
Procentowe wzrosty są spektakularne. Flota bateryjnych aut osobowych wzrosła w ciągu 12 miesięcy o 65 proc., a ciężarowych i dostawczych - o 74 proc.
Polacy najchętniej kupują Tesle
Ciekawe wygląda zestawienie najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych. W lutym 2024 roku Polacy najchętniej wybierali Tesle: Model 3 (214 szt.) i Model Y (212 szt.). Dużo gorszy wynik zanotowało trzecie w zestawieniu Volvo EX30 (135 szt.).
Mimo rosnącej popularności samochody elektryczne wciąż są niszą. W lutym ich udział w całym rynku nowych samochodów wyniósł zaledwie 3 proc.
Nie masz własnego gniazdka - masz problem
Powoli rozwija się również liczba stacji ładowania. Z raportu PSPA wynika, że na koniec lutego 2024 r. funkcjonowało 6 213 punktów ładowania (nie stacji; jedna stacja może oferować 2-3 punkty). Niestety, aż 4 507 z nich to wolne punkty AC, na których ładowanie trwa kilka godzin. Tylko 1 706 punktów oferuje ładowanie prądem DC (stałym), które (w zależności od mocy i pogody) umożliwiają naładowanie akumulator w około godzinę.
Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (64 proc.), na których ładowanie przeciętnego akumulatora trwa około 4 godzin. Natomiast liczba punktów, w których można naładować auto w rozsądnym czasie (poniżej godziny), czyli o mocy ponad 50 kW jest dramatycznie mała - w całej Polsce jest ich 707. Warto dodać, że na rynku nie brakuje samochodów, które można ładować prądem nawet 150 kW.
Najwięcej punktów ładowania znajdziemy w Warszawie (595), kolejne miejsca zajmują Gdańsk (277), Szczecin (222), Poznań (207) i Kraków (198).