Samochodów elektrycznych w Polsce przybywa. Ale najlepiej je ładować w domu

W Polsce powoli rośnie liczba samochodów elektrycznych. Dzięki niskiej bazie wzrosty procentowe są spektakularne, ale auta bateryjne wciąż stanowią niszę.

Jeśli chcesz mieć samochód elektryczny, musisz mieć możliwość ładowania go w domu
Jeśli chcesz mieć samochód elektryczny, musisz mieć możliwość ładowania go w domu123RF/PICSEL

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podało, że na koniec lutego 2024 roku po polskich drogach jeździło 60 387 pojazdów o napędzie elektrycznym. Zdecydowana większość z nich, bo 54 266 to samochody osobowe, natomiast 6 121 - to auta dostawcze i ciężarowe.

Ponadto w Polsce zarejestrowanych jest 201 samochodów na wodór (z ogniwami paliwowymi).

Procentowe wzrosty są spektakularne. Flota bateryjnych aut osobowych wzrosła w ciągu 12 miesięcy o 65 proc., a ciężarowych i dostawczych - o 74 proc.

Polacy najchętniej kupują Tesle

Ciekawe wygląda zestawienie najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych. W lutym 2024 roku Polacy najchętniej wybierali Tesle: Model 3 (214 szt.) i Model Y (212 szt.). Dużo gorszy wynik zanotowało trzecie w zestawieniu Volvo EX30 (135 szt.).

Mimo rosnącej popularności samochody elektryczne wciąż są niszą. W lutym ich udział w całym rynku nowych samochodów wyniósł zaledwie 3 proc.

Nie masz własnego gniazdka - masz problem

Powoli rozwija się również liczba stacji ładowania. Z raportu PSPA wynika, że na koniec lutego 2024 r. funkcjonowało 6 213 punktów ładowania (nie stacji; jedna stacja może oferować 2-3 punkty). Niestety, aż 4 507 z nich to wolne punkty AC, na których ładowanie trwa kilka godzin. Tylko 1 706 punktów oferuje ładowanie prądem DC (stałym), które (w zależności od mocy i pogody) umożliwiają naładowanie akumulator w około godzinę.

Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (64 proc.), na których ładowanie przeciętnego akumulatora trwa około 4 godzin. Natomiast liczba punktów, w których można naładować auto w rozsądnym czasie (poniżej godziny), czyli o mocy ponad 50 kW jest dramatycznie mała - w całej Polsce jest ich 707. Warto dodać, że na rynku nie brakuje samochodów, które można ładować prądem nawet 150 kW.

Najwięcej punktów ładowania znajdziemy w Warszawie (595), kolejne miejsca zajmują Gdańsk (277), Szczecin (222), Poznań (207) i Kraków (198).

77-latka potrąciła na pasach kobietę z dzieckiem. Starsi kierowcy są zagrożeniem?PolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas