Rządowa instytucja kupiła elektryczne auta, o których mało kto słyszał
Zagadka wreszcie została rozstrzygnięta. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy kilka milionów złotych na zakup 33 nowych elektrycznych SUV-ów. Auta zasilą flotę Polskich Parków Narodowych w całym kraju. Jakiej są marki? Polacy dobrze ją znają, ale mówi się o niej coraz rzadziej.
Spis treści:
Przetarg na zakup nowych samochodów, zorganizowany przez NFOŚiGW, dobiegł końca. Rezultat? Dla wielu może być zaskoczeniem, bo o samochodach tej marki mówi się przy stole coraz rzadziej, choć kiedyś było inaczej - będziecie w szoku!
Polskie Parki Narodowe zasilą elektryczne SUV-y
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wybrał najlepszą ofertę na 33 elektryczne SUV-y. Marka, która zaproponowała najlepsze warunki,wielu kojarzy się z dzielnością poza asfaltowymi drogami, napędem na wszystkie koła i gwiazdami. Polskie Parki Narodowe będą się bowiem wozić bezszelestnymi Subaru Solterra. Z bliźniaczą Toyotą bZ4X mieliśmy okazję poznać się już nieco bliżej.
Toyota bZ4X 218 KM 4x4 XMODE
Wybrali elektryka spod znaku Plejad. Co oferuje?
W przeciwieństwie do Toyoty bZ4X, wybrane w przetargu Subaru Solterra jest dostępne na polskim rynku wyłącznie w wersji z napędem na wszystkie koła. Oznacza to więc, że na każdej osi pracuje silnik o mocy 80 kW (109 KM), a więc moc układu to 218 KM i 336 Nm. Pierwsza “setka" pojawia się po 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie to 160 km/h. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 71,4 kWh pozwala - w zależności od wersji wyposażenia - na przejechanie od 414 do 465 km wg. WLTP.
Czy ten samochód poradzi sobie w terenie?
Elektryk spod znaku Plejad sprawdzi się rzecz jasna w mieście, ale nie tylko. Fundusz zdecydował się na ten samochód biorąc pod uwagę również jego zdolności w terenie. Subaru Solterra ma bowiem dedykowany tryb do jazdy po bezdrożach, śniegu i błocie (XMODE) i prześwit na poziomie 210 mm. To jednak nie wszystko, bowiem Solterra, za sprawą krótkich zwisów, może się pochwalić całkiem niezłymi kątami - natarcia (17,7), zejścia (25,4) i rampowym (18,2).
Ile fundusz zapłacił za elektryczne SUV-y?
Ceny Subaru Solterra startują w Polsce od ok. 223 tys. złotych (50 tys. euro). Tyle trzeba zapłacić za wariant z napędem na wszystkie koła w wersji “Comfort". Jeżeli więc Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kupił auta po stawce rynkowej, ta inwestycja pochłonęła nieco prawie 7,4 mln złotych.
Do których parków trafią nowe auta?
Zgodnie z tym, co przekazał auto.dziennik.pl, SUV-y trafią do 17 Parków Narodowych w kraju. Najwięcej egzemplarzy zasili flotę Kampinoskiego Parku Narodowego oraz Parku Narodowego Gór Stołowych - te instytucje dostaną po cztery egzemplarze.
- Babiogórski Park Narodowy (1 szt.)
- Biebrzański Park Narodowy (2 szt.)
- Bieszczadzki Park Narodowy (1 szt.)
- Park Narodowy Gór Stołowych (4 szt.)
- Gorczański Park Narodowy (2 szt.)
- Kampinoski Park Narodowy (4 szt.)
- Karkonoski Park Narodowy (2 szt.)
- Magurski Park Narodowy (4 szt.)
- Pieniński Park Narodowy (1 szt.)
- Poleski Park Narodowy (1 szt.)
- Roztoczański Park Narodowy (2 szt.)
- Słowiński Park Narodowy (2 szt.)
- Świętokrzyski Park Narodowy (1 szt.)
- Tatrzański Park Narodowy (2 szt.)
- Park Narodowy "Ujście Warty" (1 szt.)
- Wielkopolski Park Narodowy (2 szt.)
- Wigierski Park Narodowy (1 szt.)