Roaming w ładowaniu samochodów? To ma sens

GreenWay Polska chce ułatwić kierowcom ładowanie aut elektrycznych korzystających ze stacji ładowania różnych operatorów - wskazuje szef firmy, która m.in. obok spółek Lotos, Orlen i Tauron ma rozbudowaną sieć punktów ładowania elektryków. Firma namawia konkurentów do współpracy w tym zakresie.

Idealny układ to jeden abonament na wszystkie stacje
Idealny układ to jeden abonament na wszystkie stacjeArkadiusz ZiółekEast News

Jak wskazuje firma GreenWay Polska, obecna sytuacja na rynku ładowania samochodów elektrycznych przypomina początki rozwoju telefonii komórkowej. "Wtedy to każdy z operatorów budował własną infrastrukturę telekomunikacyjną, powstawała ona w różnych miejscach, ale nie pozwalała na zapewnienie pełnego pokrycia całego kraju zasięgiem jednej sieci. Dopiero zmiana podejścia przez operatorów i nawiązanie współpracy przy budowie stacji bazowych podniosła znacznie jakość usług w całym sektorze" - czytamy w środowym komunikacie firmy.

Prezes Green Way Polska Rafał Czyżewski uważa, że dyskusję na temat wypracowania wspólnych porozumień i oferowania rozwiązań roamingowych w naszym kraju powinniśmy podjąć już dziś. "Prosty i wygodny sposób korzystania z usług wielu operatorów i dostawców usług ładowania przyczyni się do upowszechniania elektromobilności, a to leży w interesie całego sektora" - podkreślił.

Jak zauważył, aby ułatwić e-kierowcom korzystanie z wielu sieci różnych operatorów, niezbędne jest wprowadzenie roamingu, czyli możliwości korzystania z usługi ładowania na infrastrukturze innego operatora przy wykorzystaniu narzędzi autoryzacyjnych operatora macierzystego.

"Przykładowo, klient Orlenu powinien mieć możliwość skorzystania np. z usług sieci GreenWay, autoryzując się i uruchamiając ładowanie kartą lub aplikacją Orlen. Oczywiście wymaga to porozumienia wszystkich głównych operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania i podmiotów świadczących usługi ładowania tak, aby wzajemnie oferowały one dostęp do swojej infrastruktury i usług" - wyjaśnił.

Dodał, że niezbędne w tym zakresie jest rozwiązanie przede wszystkim kwestii technicznych w zakresie integracji systemów informatycznych, które zarządzają stacjami i usługą ładowania, aby roaming był możliwy. Można to robić, porozumiewając się między sobą i integrując systemy poszczególnych operatorów. "Jest to jednak proces skomplikowany, dlatego korzystniejsze jest wykorzystywanie platform roamingowych" - powiedział.

Według uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego Licznika elektromobilności, na koniec czerwca 2019 r. w Polsce funkcjonowały 752 stacje ładowania pojazdów elektrycznych, dysponujące w sumie 1395 punktami ładowania. Jedną trzecią stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym, dwie trzecie - wolne ładowarki prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Z licznika wynika, że pośród 6092 zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych w Polsce w tym czasie, dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV).

GreenWay Polska jest częścią międzynarodowej grupy GreenWay, działającej w obszarze elektromobilności. Spółka rozwija sieć ładowarek do samochodów elektrycznych w środkowym regionie Europy. Obecnie posiada ponad 190 stacji ładowania, z czego w Polsce 145 (100 własnych stacji szybkiego ładowania, 15 własnych stacji normalnej mocy oraz blisko 30 należących do partnerów GreenWay). Są to w znacznej większości stacje szybkiego ładowania o dużej mocy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas