Przełom? Ładowanie samochodu w pół godziny!

Produkcyjna wersja prototypu Audi e-tron zwiastuje nową erę marki. Koncern przekształca się z tradycyjnego wytwórcy samochodów w systemowego dostawcę mobilności, oferując swym klientom skrojone na miarę rozwiązania pozwalające na ładowanie pojazdów elektrycznych zarówno w domu, jak i w podróży.

Prototyp Audi w klatce Faradaya
Prototyp Audi w klatce FaradayaInformacja prasowa (moto)

Produkcyjna wersja Audi e-tron to pierwszy na rynku samochód, który w odpowiednich stacjach można ładować z mocą nawet 150 kW. Elektryczny SUV będzie wtedy gotów do dalszej jazdy w zaledwie 30 minut. Jego litowo-jonowy akumulator według założeń cyklu WLTP zapewnia zasięg ponad 400 kilometrów.

Scenariusz: tańczące światła i pulsujące błyskawice ponad dachem samochodu

Klatka Faradaya w zakładzie doświadczalnym Siemensa w berlińskiej rozdzielni prądu ma wymiary 42 x 32 x 25 metrów. W tej największej na świecie stacji rozdzielczej, zespół elektryków i inżynierów prowadzi badania nad impulsami wyładowczymi, których napięcie sięga trzech milionów volt. Zbudowana w roku 1958 półokrągła hala, kryje w sobie generator napięcia impulsowego o wielkości domu. W samym jego środku stoi prototyp Audi e-tron. Ponad jego dachem, rozświetlając wysokie na 25 metrów pomieszczenie, tańczą błyski światła i pulsują błyskawice.

Kierunek wyładowań został przez ekspertów skierowany wprost w samochód. Ten eksperyment symbolizuje to, o czym ludzkość marzyła od tysięcy lat: okiełznanie piorunów i wykorzystanie ich energii. Dziś cały czas nie możemy wykorzystać błyskawic do naładowania elektrycznego samochodu, jednak inżynierowie poczynili znaczący krok przybliżający nas do możliwości ładowania z szybkością błyskawicy. Produkcyjna wersja prototypu Audi e-tron to pierwszy na rynku samochód, który będzie ładowany z mocą nawet 150 kW.

Porazili Audi prądem 

Ładowanie w ruchu: nawet 150 kW na stacji szybkiego ładowania

Na stacjach szybkiego ładowania pracujących w europejskim standardzie Combined Charging System (CCS), takich jak stacje sieci Ionity, prototyp Audi e-tron jest gotowy do kolejnego etapu długiej podróży w mniej niż 30 minut. Kluczem do tak szybkiego ładowania jest zaawansowany system zarządzania ciepłem wytwarzanym przez litowo-jonowy akumulator.

Akumulator, umieszczony w podłodze pojazdu, ma pojemność 95 kWh i wg. realistycznych testów prowadzonych w standardzie cyklu WLTP pozwala na przejechanie ponad 400 kilometrów. Nowy SUV zapewnia wysoką, codzienną użyteczność. Jeszcze do końca roku 2018 powstanie prawie 200 stacji szybkiego ładowania (High Power Charging - HPC), z których każda będzie miała sześć stanowisk. Plany przewidują, że do roku 2020 przy autostradach i przy głównych szlakach transportowych zbudowanych zostanie 400 stacji, w odległości ok. 120 kilometrów jedna od drugiej.

Nowa technologia ma pozwolić na błyskawiczne ładowanieInformacja prasowa (moto)

Obok możliwości szybkiego ładowania prądem stałym ze źródła bezpośredniego, elektryczny SUV może być również ładowany w trasie, na stacjach ładujących prądem zmiennym w standardzie do 11 kW i opcjonalnie do 22 kW. Licząc wszystkie razem, klienci mogą korzystać z ponad 65 tysięcy publicznych stacji ładowania rozsianych po całej Europie, a ilość ta jeszcze w tym roku wyraźnie wzrośnie.

Wraz z wprowadzeniem modelu na rynek, dzięki nowej usłudze ładowania, Audi zapewni wszystkim klientom decydującym się na e-tron uproszczony dostęp do prawie 80 procent z tych stacji. Nieważne czy auto ładowane będzie prądem stałym, czy zmiennym, czy z mocą 11 kW, czy 150 kW - wszystko czego potrzebuje klient by rozpocząć proces ładowania to jedna karta. Kupujący taką usługę musi najpierw jednorazowo zarejestrować się na portalu myAudi i zawrzeć indywidualną umowę dotyczącą ładowania pojazdu. Rozliczenia następują automatycznie i nie wymagają płatności w postaci fizycznej. Procedura ta stanie się jeszcze łatwiejsza i wygodniejsza w momencie wprowadzenia funkcji Plug & Charge, której debiut zaplanowano na rok 2019. Wtedy nie będzie już potrzebna karta - samochód sam autoryzuje się na stacji i automatycznie odblokuje możliwość ładowania.

Prototyp Audi E-TronInformacja prasowa (moto)

Dłuższe wyprawy samochodem mogą być zaplanowane z wykorzystaniem aplikacji myAudi app lub bezpośrednio w samochodzie. W obu przypadkach oczom kierowcy ukaże się wybrana, odpowiednia droga z zaznaczonymi punktami ładowania. System nawigacji bierze pod uwagę nie tylko stan akumulatora, ale również sytuację drogową, a czas przeznaczony na ładowanie wlicza do kalkulacji czasu przybycia na miejsce. W planie podróży zawarte są wszystkie stacje ładujące prądem stałym i większość stacji ładujących prądem zmiennym na terenie Europy.

Ładowanie w domu: standardowo 11 kW, opcjonalnie 22 kW

Audi proponuje różne rozwiązania umożliwiające ładowanie pojazdu w domu. Jeśli klient wyrazi taką potrzebę, elektryk polecony przez miejscowego dealera Audi sprawdzi jakie opcje ładowania samochodu są możliwe w danej lokalizacji i zamontuje w garażu klienta odpowiedni sprzęt. Standardowo, mobilny system ładowania może być użyty na dwa sposoby: można go podłączyć do gniazdka domowego 230V - wtedy ładowanie będzie miało moc 2,3 kW. Natomiast po podłączeniu do trójfazowego gniazda 400V, ładowanie osiąga moc 11 kW. W tym drugim przypadku akumulator naładuje się w pełni po ok. ośmiu i pół godzinach. Dzięki opcjonalnemu systemowi, moc ładowania podwaja się do 22 kW. Warunkiem jest tu jednak wyposażenie elektrycznego SUV’a w drugą ładowarkę.

Prototyp Audi E-TronInformacja prasowa (moto)

System ładowania połączony z systemem zarządzania energią w domu oferuje również inteligentne funkcje ładowania. Przykład: prototyp Audi e-tron może być ładowany z maksymalną wydajnością możliwą do uzyskania przez domowy system elektryczny i przez sam samochód, biorąc jednocześnie pod uwagę zapotrzebowanie innych konsumentów w gospodarstwie domowym. Zapobiega to przeciążeniu domowej sieci elektrycznej. Ponadto klienci mogą sami ustawiać własne priorytety, na przykład ładowanie samochodu w godzinach, w których energia elektryczna jest tańsza. Jeśli dom wyposażony jest w system fotowoltaiczny, samochód może być ładowany również energią generowaną przez niego, a proces ładowania uwzględni nawet takie warunki jak prognozowane fazy światła słonecznego.

Aplikacja myAudi pozwala na wygodne zawiadywanie wszystkimi procesami bez potrzeby ruszania się z kanapy. Dzięki niej można zaplanować, uruchomić i monitorować proces ładowania, ale też wstępnie ogrzać bądź wychłodzić elektrycznego SUV’a. Klient może również np. zaprogramować czas wyjazdu, a wtedy Audi e-tron naładuje akumulator, nagrzeje lub wychłodzi wnętrze w określanym czasie. Aplikacja wyświetla też dane dotyczące ładowania oraz parametry jazdy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas