Mercedes EQG otrzyma zupełnie nowy, bardzo wydajny rodzaj baterii

Oprac.: Michał Domański
Chociaż współczesne auta elektryczne mają już niezłe zasięgi oraz potrafią szybko się ładować, przed elektromobilnością nadal jest daleka droga. Dużym krokiem naprzód mogą być baterie, które pojawią się w Mercedesie EQG.

Nowy rodzaj baterii wykorzystuje sylikon
Mercedes planuje wykorzystać w elektrycznej wersji klasy G, baterię stworzoną przez startup Sila Nanotechnologies, w której anody wykorzystują sylikon. Obecnie stosowane baterie korzystają z grafitu, który w 70 procentach pochodzi z Chin. Nowa technologia pozwoli więc na uniezależnienie się od dostaw z tego kraju.
Jeszcze istotniejsze są jednak możliwości, jakie dają takie baterie. Potrafią one zmagazynować więcej o 20 od 40 procent energii, co nie rozwiąże wszystkich niedogodności związanych z użytkowaniem samochodu elektrycznego, ale stanowić będzie istotny krok naprzód.
Mercedes EQG i nowy rodzaj baterii
EQG to elektryczna wersja kultowej klasy G, która poddana zostanie serii modyfikacji wizualnych, aby odróżnić ją od spalinowych odmian. Mercedes zaprezentował póki co jedynie prototyp tego auta i nie zdradził żadnych szczegółów technicznych (premiera planowana jest dopiero na 2025 rok).
Możemy jednak domyślać się, że zgodnie z tradycją modelu, otrzyma on dwa bardzo mocne silniki i dużą baterię, aby zapewnić przyzwoity zasięg. Problem zaś z bateriami jest taki, że zajmują one dużo miejsca i są ciężkie. Spalinowa klasa G waży około 2,5 tony (zależnie od silnika), zaś pakiet baterii, odpowiedni do tego auta, powinien ważyć około 700-800 kg. Pojawia się więc pytanie zarówno o miejsce na tak ogromny pakiet akumulatorów oraz o ładowność takiego auta.
Mercedes EQG - koncepcyjna "Gelenda" na prąd
Koncepcyjny Mercedes EQG










Rozwiązaniem może być właśnie nowy rodzaj baterii, wykorzystujący sylikonową anodę. Dzięki wyższej gęstości energii, będzie można zapewnić dobry zasięg, przy mniejszych rozmiarach i wadze akumulatorów, co w będzie szczególnie korzystne w takim aucie jak EQG.
***