Dacia Spring najbardziej ekologicznym autem roku. Wyprzedziła nawet Teslę
Organizacja Green NCAP wskazała najbardziej ekologiczny samochód 2022 roku. Zwycięzca wyróżnił się m.in. niskim zużyciem energii.
Green NCAP jest organizacją zależną Euro NCAP, zajmującą się kwestiami środowiskowymi. Podobnie jak w testach Euro NCAP, każdy testowany samochód może otrzymać maksymalnie 5 gwiazdek. Ocena końcowa jest efektem ocen składowych obejmujących trzy kluczowe aspekty: zanieczyszczenie powietrza, efektywność energetyczna (zużycie paliwa/energii) i emisja gazów cieplarnianych. Im niższa wartość, tym wyższa nota. Maksymalna ocena za każdy z trzech indeksów to 10.
Dacia Spring - najbardziej ekologiczny samochód roku
Jak się okazuje najbardziej ekologicznym samochodem roku 2022 była… Dacia Spring. Ten mały i niepozorny samochód rumuńskiego producenta otrzymał łączną notę 5 gwiazdek. Kluczem do zwycięstwa była wysoka efektywność energetyczna (czyli niskie zużycie energii), za którą Spring otrzymał notę 9,8 (w kategoriach zanieczyszczenia powietrza i emisji gazów cieplarnianych otrzymał najwyższe możliwe noty – 10). W efekcie łączna nota Dacii Spring wyniosła 9,9.
Dacia Spring posiada silnik generujący 33 kW (45 KM) i 125 Nm momentu obrotowego. Napęd przekazywany jest wyłącznie na przednią oś. Prędkość maksymalna, jaką może osiągnąć ten samochód, wynosi 125 km/h. Ładując samochód za pomocą szybkiej ładowarki prądem stałym o mocy 30 kW, 80 proc. baterii osiągniemy w mniej niż godzinę. Z kolei korzystając z domowego gniazdka o mocy 2,3 kW naładowanie auta do 100 proc. ma zajmować mniej niż 14 godzin.
Green NCAP stwierdza, że 89 proc. energii elektrycznej pobieranej z sieci jest dostępne do zasilania silnika. Zdaniem organizacji świadczy to o sprawnym procesie ładowania i rozładowywania samochodu i niskich stratach energii.
Dacia Spring zwycięzcą. Tesla Model 3 wiceliderem
Mały samochód rumuńskiego producenta pokonał Teslę Model 3, która znalazła się na drugim miejscu z ogólną oceną 9,8. Samochód podobnie jak Spring otrzymał notę 10 w kategorii czystego powietrza, ale niższą za indeks efektywności energetycznej (9,6) oraz gazów cieplarnianych (9,8). Nieco niżej znalazły się NIO eT7, Renault Megane E-Tech i Cupra Born, które otrzymały identyczne noty – 9,6.
Pozostałe samochody elektryczne w zestawieniu, Audi Q4 e-tron i Ioniq 5, również otrzymały 5 gwiazdek. Tym, co najbardziej jednak dystansowało konkurencję od lidera zestawienia była wartość zużycia energii. Nie była ona na tyle niska by uzyskać wyższe noty. Przykładowo Audi Q4 e-tron otrzymało ocenę 9,2. Nie ma tu zaskoczenia. Mocne silnik elektryczne zużywają po prostu więcej energii niż malutki silnik Springa. Przykładowo Ioniq 5 dostępny jest z silnikami o mocy od 170 do 325 KM (wersja dwusilnikowa), a Audi Q4 e-tron - od 170 do 299 KM.
Jak stwierdził Aleksandar Damjanow z Green NCAP, modelem Spring "Dacia wyprzedza wielu innych producentów pod względem wpływu na środowisko".
***