Audi e-tron. Elektryczne auto, którym można jechać w trasę?
Jedną z największych bolączek samochodów elektrycznych jest czas ładowania akumulatorów. Audi zapewnia, że wprowadzając na rynek model e-tron rozwiąże ten problem.
Z reguły ładowanie pojazdów odbywa się w domu albo w miejscu pracy - czas zazwyczaj nie odgrywa tu znaczącej roli, ponieważ samochód długo stoi. Na długich trasach liczy się jednak każda minuta i szybkie ładowanie ma tu podstawowe znaczenie, przykładowo podczas podróży służbowej. Po krótkiej przerwie samochód powinien być ponownie gotów do dalszej jazdy.
Projektując Audi e-tron inżynierowie kierowali się tym kluczowym z punktu widzenia samochodu elektrycznego wymogiem.
Doskonała krzywa ładowania
Moc ładowania Audi e-tron wytycza obecnie nowe standardy wśród konkurentów i to nie tylko ze względu na szybkie ładowanie z wysoką mocą (ang. high-power charging) osiągającą nawet 150 kW. Równie ważny co maksymalna moc, jest także wysoki pobór prądu przez akumulator w znacznym zakresie cyklu ładowania.
Krzywa ładowania 150 kW w przypadku Audi e-tron charakteryzuje się ciągłością na wysokim poziomie. Oznacza to, że samochód w idealnych warunkach w zakresie od 5 do 70 procent pojemności baterii ładuje się blisko maksymalnej wartości mocy. Następnie inteligentne zarządzanie akumulatorem obniża prąd tak, aby chronić ogniwa litowo-jonowe i w ten sposób wydłużyć żywotność akumulatora. To zupełnie inna koncepcja ładowania od dotychczasowych, w których pełna moc ładowania osiągana jest zazwyczaj tylko chwilowo (peak) i znacznie zmniejsza się już przy wartości 70 procent. Natomiast Audi e-tron nawet przy 80 procentach ładuje się jeszcze z mocą ponad 100 kW.
W codziennym użytkowaniu korzyść jest zasadnicza. Aby zapewnić sobie zasięg około 100 km, klient w idealnych warunkach czeka przy kolumnie ładującej mniej niż 10 minut. Próg 80 procent Audi e-tron osiąga po zaledwie 30 minutach. Mimo że z przyczyn technicznych naładowanie pozostałych 20 procent akumulatora litowo-jonowego trwa znacznie dłużej, to pełne ładowanie Audi e-tron przy kolumnie szybkiego ładowania HPC zabiera mniej niż 50 minut. Jest to doskonały wynik wśród konkurentów.
Przemyślane zarządzanie temperaturą
Akumulator litowo-jonowy w Audi e-tron ma pojemność znamionową 95 kWh i został zaprojektowany z myślą o długiej żywotności. Jego złożone zarządzanie temperaturą to podstawa wyważonej mocy. Chłodzenie cieczą gwarantuje, że temperatura akumulatora także przy wysokich obciążeniach albo niskich temperaturach mieści się w optymalnym zakresie od 25 do 35 stopni Celsjusza. Takie rozwiązanie techniczne zapewnia wysoką moc ładowania i doskonałe parametry jazdy, zapobiegając równocześnie nadmiernemu obciążaniu ogniw.
Sercem układu chłodzenia są wytłaczane profile aluminiowe - ich wygląd przypomina kratownicę, która od dołu przyklejona jest do akumulatora. Nowo opracowany klej przewodzi ciepło i łączy jednostkę chłodzącą z obudową akumulatora. Kontakt między obudową i umieszczonymi w niej modułami ogniw zapewnia tzw. gap fitler - żel, który przewodzi ciepło. Jest on wtryskiwany pod każdy moduł ogniwa, wypełniając przestrzeń do obudowy. Dzięki niemu możliwe jest równomierne odprowadzanie oddawanego przez ogniwa ciepła do chłodziwa właśnie poprzez obudowę akumulatora. Takie rozwiązanie jest niezmiernie wydajne. Ponadto odseparowanie elementów przewodzących ciecz chłodzącą i ogniw akumulatora zwiększa bezpieczeństwo całego układu.
Kompleksowa oferta ładowania
Obok mocy ładowania i pojemności akumulatora kluczowym czynnikiem dla nieograniczonej i bezproblemowej elektromobilności jest dostępność kolumn ładujących. Audi nie pozostawiło nic przypadkowi również w kwestii infrastruktury. Dysponując własną usługą ładowania e-tron Charging Service, marka oferuje obecnie dostęp do blisko 100 tys. punktów ładowania w 17 krajach UE. Korzystanie z nich możliwe jest po dokonaniu płatności smartfonem lub kartą. Jednolite dla poszczególnych krajów taryfy umożliwiają łatwe i bezproblemowe podróżowanie bez potrzeby porównywania cen.
Na dłuższych trasach klienci Audi mogą na szczególnych warunkach korzystać z kolumn szybkiego ładowania HPC sieci IONITY, która jest stopniowo rozbudowywana i w 2020 roku będzie liczyć już 400 stacji. Kolejne punkty szybkiego ładowania HPC znanych operatorów stanowią na długich trasach uzupełnienie oferty e-tron Charging Service, co pozwala na jeszcze większą elastyczność podróżowania.