Rynek samochodów używanych w 2023 roku — trendy i badania autoDNA
W 2023 roku rynek aut używanych doświadczył widocznego gołym okiem ożywienia po znacznych spadkach z 2022 roku. Najbardziej zauważalny wzrost odnotowano w liczbie przerejestrowań krajowych pojazdów używanych oraz w zmianach właścicieli aut importowanych, które wcześniej były zarejestrowane w Polsce.
Mimo to, pierwsze rejestracje pojazdów sprowadzanych z zagranicy utrzymywały się na niskim poziomie przez cały 2023 rok. Całkowity stan rynku samochodów używanych nadal pozostaje w gorszym stanie niż był w 2021 roku, co można wywnioskować z analizy danych dotyczących rynku wtórnego przeprowadzonej przez serwis autoDNA.
Rynek samochodów używanych jest ważnym wskaźnikiem kondycji gospodarki. Po nieruchomościach samochód jest drugim najważniejszym zakupem dla konsumentów. Rok 2023 był stosunkowo dobry dla kupujących i sprzedających używane auta, pomimo wysokiej inflacji i braku nagłych wydarzeń, które w latach 2020-2022 znacznie zaburzały działanie rynku. Niemniej, rynek nie osiągnął jeszcze poziomu z 2021 roku.
W 2023 roku cały sektor motoryzacyjny zmagał się z ograniczoną dostępnością komponentów do produkcji samochodów, co miało wpływ na obecność nowych modeli w salonach. Dodatkowo, ceny nowych samochodów nadal rosły, co skłaniało konsumentów do racjonalnych decyzji zakupowych i częstszego wybierania używanych aut zamiast nowych.
Na rynku nie brakowało ofert sprzedaży samochodów używanych, które były wcześniej zarejestrowane w Polsce. Ceny tych pojazdów ustabilizowały się w 2023 roku po wzrostach w latach 2021-2022. Trzeba tutaj wspomnieć, że w ostatnich latach wysokie ceny odstraszały wielu kierowców, którzy odkładali zakup na później.
Importowane samochody używane pozostają ważnym elementem rynku. Analizując dostępne dane autoDNA.pl, zidentyfikowaliśmy trzy główne grupy pojazdów importowanych według wielkości (od najmniejszej do największej): z Kanady, USA i Europy Zachodniej.
Samochody z USA i Kanady są często importowane z uszkodzeniami, głównie z przodu pojazdu. Szansa na zakup auta z uszkodzonym przodem jest stosunkowo wysoka, nawet powyżej 50% w zależności od marki. Szczególnie dotyczy to marek takich jak Audi, Chrysler, czy Ford.
Import aut z UE i innych krajów wzrósł w 2023 roku, co przełożyło się na większą liczbę ofert sprzedaży na rynku wtórnym.
W ubiegłym roku liczba transakcji na rynku samochodów używanych była wyższa niż w 2022. Równocześnie odnotowano wzrost popytu na nowe samochody, co sprzyjało zarówno sprzedawcom nowych, jak i używanych pojazdów.
Liczba samochodów osobowych na polskich drogach wciąż rośnie, ale widać zmiany w strukturze floty. Samochody spalinowe tracą dominację na rzecz pojazdów elektrycznych. Ten trend będzie się nasilać w 2024 roku, między innymi z powodu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, początkowo w Warszawie, a później w innych miastach. Ograniczenia wjazdu będą dotyczyć głównie starszych samochodów z silnikami Diesla.
Nastroje konsumentów miały duży wpływ na rynek aut używanych w 2023 roku - obawy o dalszy wzrost cen nie sprawdziły się, co mogło skłonić niektórych do zakupu pojazdów. W 2024 roku nie przewiduje się wzrostu cen samochodów, a raczej dalszą stabilizację.
W 2023 roku krajowe przerejestrowania samochodów używanych wzrosły o 31% w porównaniu do 2022 roku, do poziomu 837 tysięcy pojazdów. To nadal o ponad 60 tysięcy mniej niż w 2021 roku. Wzrosty te nie zapełniły całkowicie luki wywołanej wybuchem wojny na Ukrainie w lutym i marcu 2022 roku.
W przypadku importowanych samochodów, które już były zarejestrowane w Polsce, sytuacja była podobna - wzrost wyniósł 25% do poziomu 1 miliona 209 tysięcy, ale to nadal mniej niż w 2021 roku.
W 2023 roku zarejestrowano łącznie 736 tysięcy aut używanych z importu, co stanowi zaledwie 5% wzrost w porównaniu do 2022 roku. Łącznie z importu zarejestrowano blisko 2 miliony aut, co oznacza, że na każdy nowy samochód osobowy z salonu przypadały średnio 4 auta używane z importu. Importowany park samochodowy rośnie z roku na rok, stając się jednym z głównych źródeł pojazdów na rynku.
Każdego roku do Polski trafiają tysiące używanych aut z wcześniej odnotowanymi szkodami. Nie ryzykuj - sprawdź używany samochód po numerze VIN, aby upewnić się, czy nie miał wcześniej szkody.
Artykuł sponsorowany