Ostatni moment dla przewoźników na uzyskanie odszkodowania za zmowę cenową

Tysiące polskich firm transportowych ma ostatnią szansę na uzyskanie odszkodowań z tytułu nadpłat za zakup pojazdów ciężarowych, do których doszło na podstawie zmowy cenowej pomiędzy Daimler/Mercedes-Benz, MAN, Scania, Iveco, DAF i Volvo/Renault.

Jak wynika z raportu unijnego urzędu antymonopolowego, w latach 1997-2016 polscy przewoźnicy nadpłacili za każdy pojazd od 5-20% jego wartości. Wykrycie sprawy skutkowało nałożeniem na producentów kary przez Komisję Europejską w rekordowej wysokości 3,6 mld euro.

Nałożona kara otworzyła drogę do walki o uzyskanie odszkodowań w wysokości do 10 tys. euro tj. ok 43 tys. zł za każdy nowy pojazd, nabytych we wspomnianym wyżej okresie, w drodze umowy sprzedaży bądź leasingu.

Jeden z największych pozwów w Europie

Odszkodowania można się domagać poprzez dołączenie do jednego z największych w historii pozwów zbiorowych w Europie, prowadzonego od 2019 r. przez amerykańską kancelarię prawną Hausfeld, specjalizującą się w prawie antymonopolowym. Kancelaria prowadziła już inne wielkie pozwy zbiorowe na terenie Europy, np. w sprawie tzw. Dieselgate - manipulacji grupy Volkswagen w zakresie wyników pomiarów emisji z układu wydechowego.

W pozwie bierze już udział ok. 7000 tys. firm z całej Europy, które zarejestrowały ponad 160 tys. pojazdów ciężarowych.

Za jakie samochody ciężarowe właściciele pojazdów mogą otrzymać zwrot od koncernów:

  • nowe, nabyte w latach 17.01.1997 - 31.12.2016 (umowa sprzedaży oraz leasingu)
  • samochody ciężarowe średnie (6 - 16 ton) i duże (powyżej 16 ton)

Są już pierwsze wypłaty

Większość firm z branży TLS z Niemiec otrzymało już swoje odszkodowania na podstawie pierwszych pozytywnych wyroków. Należy się spodziewać kolejnych, w szczególności że w ostatnim czasie doszło do pozasądowej ugody Deutsche Bahn z holenderską marką DAF, która de facto potwierdza uczestnictwo DAF w procederze.

Ponadto, w lutym tego roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości podtrzymał karę finansową dla marki Scania w wysokości 880 mln euro, która jako jedyna nie przyznawała się do uczestnictwa w zmowie cenowej.

Również pierwsi przewoźnicy z Polski otrzymali odszkodowania, jednak jak wynika ze statystyk, tylko niewielki procent polskich firm zdecydowało się na dołączenie do pozwu w ubiegłych latach.

Jak można dołączyć?

Do pozwu można dołączyć poprzez wypełnienie prostego formularza rejestracyjnego znajdującego się poniżej, prowadzonego przez Truck ReClaim, firmę windykacyjną współpracującą z kancelarią Hausfeld. W dalszym etapie rejestracji należy przesłać dokumenty potwierdzające nabycie pojazdu np. umowę sprzedaży bądź leasingu.

Termin na rejestrację oraz przesłanie odpowiedniej dokumentacji upływa 31 sierpnia 2024 r.

https://www.truckreclaim.com/pl/registrierung-pl

Jakie koszty procesu poniosą przedsiębiorcy?

Warto nadmienić, że koszty prowadzenia sprawy przed sądami pokrywa w całości Hausfeld, który zapewnia również stała opiekę i konsultację prawną. Przedsiębiorca dołączając do pozwu, nie ponosi żadnego ryzyka finansowego, gdyż Hausfeld pobiera prowizję według modelu “Succes-fee" a więc jedynie w przypadku skutecznego dochodzenia roszczeń.

artykuł sponsorowany
materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy