Ostatni moment dla przewoźników na uzyskanie odszkodowania za zmowę cenową
Artykuł sponsorowany
Tysiące polskich firm transportowych ma ostatnią szansę na uzyskanie odszkodowań z tytułu nadpłat za zakup pojazdów ciężarowych, do których doszło na podstawie zmowy cenowej pomiędzy Daimler/Mercedes-Benz, MAN, Scania, Iveco, DAF i Volvo/Renault.
Jak wynika z raportu unijnego urzędu antymonopolowego, w latach 1997-2016 polscy przewoźnicy nadpłacili za każdy pojazd od 5-20% jego wartości. Wykrycie sprawy skutkowało nałożeniem na producentów kary przez Komisję Europejską w rekordowej wysokości 3,6 mld euro. Nałożona kara otworzyła drogę do walki o uzyskanie odszkodowań w wysokości do 10 tys. euro tj. ok 43 tys. zł za każdy nowy pojazd, nabytych we wspomnianym wyżej okresie, w drodze umowy sprzedaży bądź leasingu.
Jeden z największych pozwów w Europie
Odszkodowania można się domagać poprzez dołączenie do jednego z największych w historii pozwów zbiorowych w Europie, prowadzonego od 2019 r. przez amerykańską kancelarię prawną Hausfeld, specjalizującą się w prawie antymonopolowym. Kancelaria prowadziła już inne wielkie pozwy zbiorowe na terenie Europy, np. w sprawie tzw. Dieselgate - manipulacji grupy Volkswagen w zakresie wyników pomiarów emisji z układu wydechowego.
W pozwie bierze już udział ok. 7000 tys. firm z całej Europy, które zarejestrowały ponad 160 tys. pojazdów ciężarowych. Za jakie samochody ciężarowe właściciele pojazdów mogą otrzymać zwrot od koncernów:
- nowe, nabyte w latach 17.01.1997 - 31.12.2016 (umowa sprzedaży oraz leasingu)
- samochody ciężarowe średnie (6 - 16 ton) i duże (powyżej 16 ton)
Są już pierwsze wypłaty
Większość firm z branży TLS z Niemiec otrzymało już swoje odszkodowania na podstawie pierwszych pozytywnych wyroków. Należy się spodziewać kolejnych, w szczególności że w ostatnim czasie doszło do pozasądowej ugody Deutsche Bahn z holenderską marką DAF, która de facto potwierdza uczestnictwo DAF w procederze.
Ponadto, w lutym tego roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości podtrzymał karę finansową dla marki Scania w wysokości 880 mln euro, która jako jedyna nie przyznawała się do uczestnictwa w zmowie cenowej.
Również pierwsi przewoźnicy z Polski otrzymali odszkodowania, jednak jak wynika ze statystyk, tylko niewielki procent polskich firm zdecydowało się na dołączenie do pozwu w ubiegłych latach.
Jak można dołączyć?
Do pozwu można dołączyć poprzez wypełnienie prostego formularza rejestracyjnego znajdującego się poniżej, prowadzonego przez Truck ReClaim, firmę windykacyjną współpracującą z kancelarią Hausfeld. W dalszym etapie rejestracji należy przesłać dokumenty potwierdzające nabycie pojazdu np. umowę sprzedaży bądź leasingu.
Termin na rejestrację oraz przesłanie odpowiedniej dokumentacji upływa 31 sierpnia 2024 r.https://www.truckreclaim.com/pl/registrierung-pl
Jakie koszty procesu poniosą przedsiębiorcy?
Warto nadmienić, że koszty prowadzenia sprawy przed sądami pokrywa w całości Hausfeld, który zapewnia również stała opiekę i konsultację prawną. Przedsiębiorca dołączając do pozwu, nie ponosi żadnego ryzyka finansowego, gdyż Hausfeld pobiera prowizję według modelu “Succes-fee" a więc jedynie w przypadku skutecznego dochodzenia roszczeń.
Artykuł sponsorowany