Sedany Volkswagena są w Chinach bestsellerami

Europejscy klienci preferują kompaktowe auta z nadwoziem typu hatchback, jak np. Golf, który od ponad 40 lat przoduje w statystykach sprzedaży. Na światowych rynkach dominują natomiast kompakty z nadwoziem typu sedan – jedna trzecia wszystkich aut dostarczanych przez Volkswagena klientom to właśnie sedany, a w samych Chinach sprzedano ich 1,6 miliona. Popyt jest więc bardzo duży, dlatego Volkswagen oferuje w Chinach aż sześć modeli tego typu. Przegląd hitów tamtejszego rynku pokazuje różnice pomiędzy poszczególnymi modelami.

article cover
 

Sedany Volkswagena są w Chinach bestsellerami

Europejscy klienci preferują kompaktowe auta z nadwoziem typu hatchback, jak np. Golf, który od ponad 40 lat przoduje w statystykach sprzedaży. Na światowych rynkach dominują natomiast kompakty z nadwoziem typu sedan – jedna trzecia wszystkich aut dostarczanych przez Volkswagena klientom to właśnie sedany, a w samych Chinach sprzedano ich 1,6 miliona. Popyt jest więc bardzo duży, dlatego Volkswagen oferuje w Chinach aż sześć modeli tego typu. Przegląd hitów tamtejszego rynku pokazuje różnice pomiędzy poszczególnymi modelami.

Jetta VA3 Jetta to osobna marka powołana do życia w 2019 roku. Pierwszy raz w historii Volkswagena jeden model, sedan cieszący się w Chinach przez lata niezwykłą popularnością, dał początek osobnej marce z własną siecią sprzedaży. Jeśli zsumować sprzedaż dotychczasowej Jetty i modelu Jetta VA3 w 2019 roku okaże się, że do klientów trafiło ponad 145 000 egzemplarzy tego modelu. Jest on produkowany w Chengdu. Chińska Jetta z tą oferowaną w Ameryce Północnej i Południowej ma wspólną jedynie nazwę - długość jej nadwozia wynosi 4,50 metra, jest to więc samochód znacznie mniejszy od amerykańskiego. Pod maską ma wolnossący silnik o pojemności 1,5-litra i mocy 112 KM. Jetta VA3 jest skierowana przede wszystkim do młodszych klientów. 
FAW-Volkswagen Sagitar FAW-Volkswagen produkuje Sagitara od 2006 roku, dzisiaj w fabrykach w Changchun i Chengdu. Model skonstruowany na platformie MQB jest oferowany do wyboru z benzynowymi silnikami 1.2 TSI (116 KM) lub 1.4 TSI (150 KM) z turbodoładowaniem. Od 2019 roku w Chinach sprzedawany jest model trzeciej generacji jako wersja wydłużona z rozstawem osi wynoszącym 2,73 m (dla porównania rozstaw osi Jetty oferowanej w Ameryce Płn. i Łacińskiej to 2,69 m). W roku, w którym wprowadzono do sprzedaży model nowej generacji na zakup Sagitara zdecydowało się prawie 310 000 klientów, z czego ponad 176 000 osób wybrało nowy model. 
SAIC Volkswagen Lamando Lamando jest produkowany w Chinach przez SAIC Volkswagen od listopada 2014 roku. Jest to czterodrzwiowy sedan o nadwoziu w stylu coupe - szerokim (1,82 m), ale dosyć niskim (1,42 m). Także ten model skonstruowano w oparciu o płytę podłogową MQB, jego długość wynosi 4,60 m, a rozstaw osi 2,65 m. Lamando jest wyposażany w czterocylindrowy silnik 1.4 TSI w dwóch wersjach mocy - 131 KM i 150 KM; w obydwu współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Od 2016 roku w sprzedaży znajduje się sportowa wersja GTS z silnikiem 2.0 TSI (1220 KM). W 2019 roku nabywców znalazło ponad 101 000 egzemplarzy Lamando. 
FAW-Volkswagen Bora Ciesząca się wielką popularnością chińska Bora nie ma nic wspólnego z modelem sprzedawanym 20 lat temu na zachodnich rynkach. W zeszłym roku FAW-Volkswagen dostarczył klientom 323.400 egzemplarzy tego auta. Również ono zostało skonstruowane z wykorzystaniem platformy MQB; wyposaża się je do wyboru w wolnossący silnik 1.5 (113 KM) lub w turbodoładowaną jednostkę 1.4 TSI (150 KM). W ofercie jest ponadto e-Bora) z elektrycznym zespołem napędowym. Bora ma długość 4,66 m, szerokość 1,81 m i wysokość 1,46, rozstaw osi to 2,69 m. 
SAIC Volkswagen Santana Również ten wzięty w Chinach model jest pozbawiony jakichkolwiek wspólnych cech z kanciastą pra-Santaną na bazie Passata drugiej generacji, którego sprzedawano w Niemczech jeszcze w latach 80. W Europie produkcję zakończono w 1985 roku, w Chinach był jednak wytwarzany nadal jako sedan i kombi. Od 2013 roku w chińskiej ofercie znajduje się zupełnie nowy model o tej nazwie, opracowany specjalnie na potrzeby tamtejszego rynku. Santana ma długość 4,48 m, szerokość 1,71 i wysokość 1,47 m, rozstaw osi to 2,60 m. W zeszłym roku sprzedano 245 000 egzemplarzy. 
SAIC Volkswagen Lavida Od maja 2018 w sprzedaży znajduje się produkowana przez SAIC Volkswagen Lavida trzeciej generacji - także ten model jest dostępny jedynie w Chinach, i także on został stworzony z myślą o spełnieniu specyficznych potrzeb chińskich klientów. Lavida aktualnej generacji bazuje na płycie podłogowej MQB i cieszy się w Chinach taką samą popularnością jak Passat w Niemczech - w 2019 roku sprzedano 491 000 egzemplarzy Lavidy, która okazała się najchętniej kupowanym autem w Chinach. Jest ono dostępne do wyboru z wolnossącym silnikiem 1.5 o mocy 116 KM lub z jednostką 1.4 TSI osiągającą 150 KM, rozstaw osi ma 2,68 m, a wymiary nadwozia to: długość 4,67 m, szerokość 1,81 m i wysokość 1,47 m. Tak jak w wypadku Bory, również Lavida istnieje w wersji elektrycznej - e-Lavida ma taki sam zespół napędowy jak chińska odmiana e-Golfa. 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas