Pomiar bez problemów

Części zamienne nawet do identycznych z pozoru modeli mogą różnić się detalami. Zwykle kupujący jest proszony o podanie charakterystycznego wymiaru odróżniającego wersję wykonania danej części. Podpowiadamy jak radzić sobie z mierzeniem typowych elementów w samochodzie.

article cover
Motor

Pomiar bez problemów

Części zamienne nawet do identycznych z pozoru modeli mogą różnić się detalami. Zwykle kupujący jest proszony o podanie charakterystycznego wymiaru odróżniającego wersję wykonania danej części. Podpowiadamy jak radzić sobie z mierzeniem typowych elementów w samochodzie.

Grubość tarczy hamulcowej: zużycie tarczy można określić na postawie jest grubości. Wynik graniczny, kwalifikujący tarczę do wymiany, jest zawsze podawany przez producenta auta. Tarczy nie da się zwykle zmierzyć typową suwmiarką, gdyż przeszkadza w tym rant na obrzeżu tarczy. Można sobie poradzić podkładając pod suwmiarkę np. monety, aby zmierzyć za rantem.Motor
Głębokość bieżnika: to wymiar liczony od najniższej części rowka do końca bieżnika. Do mierzenia zwykle stosuje się specjalny głębokościomierz, ale można to zrobić w dowolny sposób. Uwaga: podwyższenia w rowkach wyznaczają graniczny stopień zużycia bieżnika (do głębokości 1,6 mm) i należy je omijać podczas mierzenia bieżnika.Motor
Rozstaw otworów w feldze: większych problemów nie spotyka się, gdy felga ma parzystą liczbę otworów (np. 4 lub 6). Wtedy rozstaw śrub można łatwo zmierzyć suwmiarką. Warto zachować dokładność, gdyż łatwo pomylić np. rozstaw 4x100 Opla z 4x98 Fiata. Jeżeli felga ma nieparzystą liczbę otworów (np. 3 lub 5), to do pomiaru stosuje się specjalną suwmiarkę do felg.Motor
Śruba: nominalny wymiar gwintu odpowiada jego średnicy zewnętrznej. Łatwo go więc zmierzyć suwmiarką (po garbach gwintu). Drugi z wymiarów charakterystycznych, czyli skok gwintu, to odległość pomiędzy kolejnymi nitkami. Nie mając grzebienia pomiarowego można poradzić sobie mierząc suwmiarką wymiar wyznaczany przez 10 zwojów gwintu i następnie podzielić wynik przez 10. Nie pomyli się wtedy np. śruby M10x1,5 z M10x1,25.Motor
Dla imbusa, zwanego też sześciokątnym wewnętrznym lub ampulowym, rozmiar klucza z reguły odpowiada średnicy gwintu.Motor
Rozmiar łba (pod klucz): powszechnie stosowane są w samochodach trzy typy łbów śrub. W przypadku sześciokątnego rozmiar klucza jest wyrażony w milimetrach.Motor
Torx, zwany też gwiazdkowym, ma w samochodach przeważnie rozmiary od T15 do T40.Motor
Przewody hamulcowe: średnice metalowych przewodów hamulcowych podaje się zawsze mierząc ich zewnętrzny wymiar. Tak więc np. przewód 5 mm oznacza rurkę o zewnętrznej średnicy 5 mm i ściance zwykle 0,9 mm. W powszechnym zastosowaniu są przewody metalowe miedziane oraz stalowe. Te pierwsze łatwiej się kształtuje, stalowe są bardziej wytrzymałe.Motor
Otwór gwintowany i nakrętka: ponieważ wymiar gwintu wyznacza zewnętrzna średnica, w przypadku otworu czy nakrętki nie da się zmierzyć ich suwmiarką (rozmiar mierzy się zawsze po wierzchołkach, a nie wrębach gwintu). Najłatwiej jest wkręcić pasującą śrubę w otwór gwintowany i następnie mierząc jej średnicę określić rozmiar otworu.Motor
Węże układu chłodzenia: podstawowym parametrem jest średnica węża mierzona wewnątrz przewodu. Dokładnie według takiej samej zasady podaje się również średnicę gumowych lub igelitowych (przezroczystych) wężyków paliwowych. Uwaga: kupując wężyk należy wiedzieć, co będzie nim przepływało. Inne węże stosuje się do wody, a inne do oleju czy paliwa.Motor
Grubość lakieru: fabrycznie wynosi od kilkudziesięciu do ok. 150 mikrometrów (czyli 0,15 mm). Wymiary większe niż 200 mikronów są zwykle efektem powtórnego lakierowania nadwozia. Do pomiaru grubości powłoki lakierniczej stosuje się specjalny miernik elektroniczny, działający zwykle na zasadzie pojemnościowej lub – rzadziej – ultradźwiękowej.Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas