Vosco EV2. Nowa "Syrenka" z Kutna oficjalnie!

Rozstaw osi - 2540 mm. 4221 mm długości, 1719 mm szerokości i 1513 mm wysokości. To oficjalne dane nowego Vosco EV2 znanego również pod nieoficjalną nazwą "Syrenki z Kutna". Oficjalna premiera pojazdu, który może się już pochwalić homologacją M1, zaplanowana została na październik!

Vosco EV2
Vosco EV2Informacja prasowa (moto)

Przypomnijmy - Vosco EV2 to rozwinięcie prototypowych konstrukcji stworzonych przez Polfarmex i AMZ Kutno. Opracowany z myślą o małoseryjnej produkcji samochód początkowo miał być oferowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych Syrena w Kutnie. Wygląda jednak na to, że firma ostatecznie przegrała batalię z warszawską AK Motors, która jest oficjalnym spadkobiercą nazwy Syrena. Nazwa firmy - Vosco Automotive - to ukłon w stronę, nieżyjącego już Mieczysława Wośko - jednego z najbogatszych Polaków (wieloletni prezes Polfarmexu) i pomysłodawcy wskrzeszenia Syreny.

Warto przypomnieć, że losy "syrenki z Kutna" były do tego stopnia zawiłe, że - w 2018 roku - sprawą zainteresowało się nawet CBA. Chodziło wówczas o dotację z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przyznaną AMZ Kutno - partnerowi Polfarmexu - na budowę "Syrenki" S201. Auta - ostatecznie - nie trafiły do produkcji, chociaż prace nad nimi były zaawansowane. Udało się m.in. uzyskać homologację. Problemem okazała się najprawdopodobniej nowa norma emisji spalin i - związana z nią - konieczność pozyskania nowej jednostki napędowej.

Ostatecznie, mając na uwadze problemy prawne dotyczące nazwy i doświadczenia związane z budową prototypów, zdecydowano że w Kutnie powstanie nowe auto. Tym razem z napędem elektrycznym. Efektem prac nad pojazdem był prototyp o nazwie Vosco S106EV. Ponieważ auto bazowało na spalinowym prototypie Vosco S106 (napędzał go silnik GM o mocy 90 KM), do jego budowy wykorzystano szereg znanych z poprzednika elementów, jak chociażby deskę rozdzielczą pochodząca z Opla Adama. W sumie powstało co najmniej pięć jeżdżących egzemplarzy testowych, które służyły m.in. dopracowaniu elektrycznego układu napędowego.

Platforma Vosco EV2Informacja prasowa (moto)

Śmiało można więc powiedzieć, że nowe Vosco EV2 to rozwiniecie technicznego dorobku Vosco S106EV z zupełnie nową, opracowaną pod okiem Damiana Wolińskiego (jeden z laureatów konkursu Elektromobility Poland i twórca, zbudowanego w Kutnie, koncepcyjnego "Poloneza"), karoserią. Nowoczesna forma miejskiego kompakta może się podobać. W stosunku do pierwotnych "Syrenek z Kutna", wzorem Vosco S106, zdecydowano się jednak na zdecydowanie praktyczniejsze, pięciodrzwiowe nadwozie. Producent nazywa swój pojazd czteroosobowym autem segmentu B. Auto bazuje na autorskiej, opracowanej w Kutnie, ramie nośnej wykonanej ze stali nierdzewnej.

W tunelu środkowym i pod tylnymi siedzeniami zamontowano baterię akumulatorów litowo-jonowych wykonaną w technologii NMC. Mieści ona 31,5 kWh, co - przynajmniej teoretycznie - pozwala autu pokonać do 290 km na jednym ładowaniu według normy WLTP (210-250 w realnym ruchu). Cały układ pracuje pod napięciem 700 Voltów, a stosunkowo niewielka pojemność baterii ma swoje plusy. Samochód wyposażono w gniazdo CCS Combo 2, które pozwala na ładowanie z prędkością 30 kWh (DC) lub 6,6 kWh (DC). Wniosek? "Tankowanie" do pełna na publicznej ładowarce potrwa około godziny. Pełne ładowanie baterii z domowego gniazdka zajmuje między 10 a 11 godzin.

Źródło napędu stanowi silnik elektryczny o mocy 115 kW/156 KM (szczytowa 170 kW/238 KM) generujący od 350 do 450 Nm (szczytowo). Producent nie informuje o osiągach. Wiemy jedynie, że prędkość maksymalna wynosi 140 km/h, a w układzie przeniesienia napędu zastosowano przekładnię bezstopniową.

Tył Vosco EV2Informacja prasowa (moto)

Vosco Automotive nie zdradziło jeszcze wyglądu wnętrza, trzeba więc wierzyć na słowo, że w środku znajdziemy "minimalistyczny i przemyślany design, poparty badaniami ergonomicznymi". W kabinie pojawią sie też: nowy system multimedialny z wolnostojącym ekranem o przekątnej 9 cali oraz autorski projekt UI wyświetlany na ekranie kierowcy tzw. Instrument Cluster. Wyposażenie obejmować ma m.in. elektryczne szyby przednie, elektryczny hamulec ręczny, klimatyzację czy podgrzewaną przednią szybę. ***

Fabryka Fiata w Tychach zagrożona. Winna pandemiaPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas