Trwa walka o lokalizację nowej fabryki Volkswagena

Nowa fabryka koncernu Volkswagen może powstać na terenie jednej z dwóch wielkopolskich gmin. Rozmowy z inwestorem z branży motoryzacyjnej prowadzają gminy Września i Stęszew. Rozpatrywana jest też możliwość inwestycji w Stargardzie Szczecińskim.

Nowa fabryka koncernu Volkswagen może powstać na terenie jednej z dwóch wielkopolskich gmin. Rozmowy z inwestorem z branży motoryzacyjnej prowadzają gminy Września i Stęszew. Rozpatrywana jest też możliwość inwestycji w Stargardzie Szczecińskim.

Według ostatnich doniesień niemieckiej prasy, a w naszym portalu mogliście o tym przeczytać już w grudniu, koncern Volkswagen chce zbudować w Polsce nową fabrykę samochodów dostawczych. Nie jest wykluczone, że powstanie w bliskiej odległości od Poznania, gdzie już mieści się fabryka samochodów użytkowych.

Inwestycja warta jest 0,5 mld euro. Nowa fabryka ma produkować rocznie 70 tys. samochodów i dać zatrudnienie kilku tysiącom osób. Sprawę poszukiwania dla VW miejsca pod inwestycje w Polsce prowadzi firma doradcza Jones Lang LaSalle.

Reklama

"Inwestor bierze pod uwagę trzy lokalizacje: dwie z Wielkopolski: okolice Wrześni i jeszcze jedną w okolicac Poznania, oraz Stargard Szczeciński" - powiedział dyrektor działu wynajmu powierzchni magazynowo-przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej firmy Jones Lang LaSalle Tomasz Olszewski.

Zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz, pytany w czwartek o szanse powstania fabryki w woj. zachodniopomorskim, nie chciał komentować sprawy. Odesłał dziennikarzy do swego oświadczenia, które wygłosił 8 stycznia br. Mówił wówczas, że nagłośnienie kwestii potencjalnej inwestycji koncernu Volkswagen w regionie nie sprzyja poufności negocjacji."Decyzja odnośnie lokalizacji inwestycji nie zapadła, lokalizacja fabryki w Stargardzie Szczecińskim jest wciąż bardzo poważnie rozpatrywana przez koncern" - zaznaczył.

Zapewniał też, że lokalne władze pozostają w stałym kontakcie z przedstawicielami inwestora.

Także samorządowcy z Wielkopolski, którzy negocjują w sprawie inwestycji, nie chcą zdradzać szczegółów, twierdzą, że zostali zobowiązani do dyskrecji.

Burmistrz Wrześni Tomasz Kałużny nie chciał informować o ewentualnych negocjacjach z potencjalnym inwestorem.Potwierdził, że trwają rozmowy i ocenił, że mogą one potrwać jeszcze około miesiąca. Nie chciał zdradzić, czym gmina chce do siebie przekonać inwestora. "Jak zawsze przygotowujemy i prezentujemy najlepszą możliwą ofertę" - podał. Pytany, na jakie czynniki potencjalny inwestor zwraca szczególną uwagę przy wyborze lokalizacji stwierdził, że ocena dotyczy setek kryteriów.

Władze gminy Stęszew poinformowały w styczniu mieszkańców, że w próbę zainteresowania potencjalnego inwestora gminnymi terenami zaangażowany jest zarówno burmistrz, jak i spora grupa pracowników urzędu.

"Jest ogromna szansa, że inwestycja powstanie właśnie u nas. Jest też jednak sporo uwarunkowań absolutnie niezależnych od gminy, które mogą nas zdyskwalifikować. Póki co współpracujemy z inwestorem i zgodnie z jego zaleceniem zobowiązani jesteśmy do zachowania poufności na tym etapie rozmów. Po ich zakończeniu poinformujemy mieszkańców" - poinformowano na stronie internetowej gminy.

Obie gminy wspiera też samorząd województwa.

"Służymy radą, w sprawach lokalizacyjnych, analizujemy potrzeby np. komunikacyjne i infrastrukturalne (konieczne - PAP) do zrealizowania tej inwestycji" - powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

Wkrótce w Berlinie ma się odbyć kolejna tura spotkań samorządów z inwestorem.

Inna firma należąca do koncernu - Volkswagen Group Polska zbuduje nowoczesne centrum logistyczne w Komornikach koło Poznania. Inwestycja zostanie oddana do użytku w pierwszym kwartale 2015 roku.

W przyszłości VW Group Polska planuje także rozbudowę nowego centrum logistycznego.

Od 1993 roku w stolicy Wielkopolski działa spółka Volkswagen Poznań. Poznańska fabryka jako jedyna na świecie produkuje modele VW Caddy oraz VW Transporter z zabudową otwartą. Przedstawiciele spółki nie odnoszą się do informacji dotyczących lokalizacji nowej fabryki koncernu, w której produkowany ma być Crafter, czyli duży samochód dostawczy.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy