Toyota sprzedała w rok 11,5 mln aut. Elektryki to 0,9 proc.
Czwarty raz z rzędu Toyota pochwalić się może tytułem największego producenta samochodów na świecie. W 2023 roku japoński gigant wyprodukował ponad 11,5 mln aut. Co ciekawe, zaledwie 0,9 proc. z nich stanowiły samochody elektryczne.
W 2023 roku cały koncern Toyota wyprodukował aż 11 518 303 samochody, czyli o 8,6 proc. więcej niż w roku 2022. Globalna sprzedaż marek Toyota, Lexus, Daihatsu i Hino wzrosła do 11 233 039 samochodów, czyli o 7,2 proc.
Same Toyota i Lexus - pierwszy raz w historii - przekroczyły pułap 10 mln pojazdów. Na drogi trafiło aż 10 033 171 wyprodukowanych w ubiegłym roku nowych samochodów tych marek.
Światowa sprzedaż pojazdów wszystkich marek koncernu - ponad 11,5 mln pojazdów - z nawiązką przekroczyła prognozowane na ubiegły rok 10,6 mln aut. Toyota - 14. raz z rzędu - utrzymała pozycję najpopularniejszej na świecie marki samochodów.
Do rekordowych rezultatów przyczyniły się świetne wyniki sprzedaży w Europie i Ameryce Północnej oraz niemal 30-procentowy wzrost popytu na nowe Toyoty w Japonii. W podziale na poszczególne regiony najwięcej samochodów spod znaku Toyoty i Lexusa trafiło do klientów w krajach:
- Azji (3 318 504 egz.),
- Ameryki Północnej (2 617 033 egz.),
- Japonii (1 672 970 egz.),
- Europy (1 126 107 egz.).
Kolejny rok z rzędu wzrosło też zainteresowanie klientów samochodami "zelektyfikowanymi". Ich sprzedaż na świecie wzrosła aż o 35 proc. i osiągnęła najwyższy w historii poziom 3 679 557 egzemplarzy. Klienci najczęściej decydowali się oczywiście na klasyczne hybrydy (HEV), które osiągnęły wynik 3 420 004 rejestracji (+31,4 proc. r./r.).
Coraz większa liczba klientów zdecydowała się również na auta ładowane z gniazdka. Pierwsze skrzypce odgrywały tu hybrydy plug-in (PHEV), które spotkały się z zainteresowaniem 124 755 nabywców (+38,1 proc.).
Aż o 325 proc. w skali roku wzrosło też zainteresowanie samochodami elektrycznymi. W sumie Toyota sprzedała ich w ubiegłym roku 104 018, co stanowi jednak zaledwie 0,9 proc. ogółu wyprodukowanych przez japoński koncern samochodów.
Najwięcej zelektryfikowanych pojazdów Toyoty i Lexusa kupili klienci w krajach Azji (922 895 egz.), Japonii (919 620 egz.), Ameryki Północnej (790 462 egz.) i Europy (789 044 egz.). W pozostałych regionach firma dostarczyła nabywcom ponad 250 000 zelektryfikowanych aut.