Reklama

Toyota RAV4, pierwszy SUV świata, ma 20 lat!

Samochody segmentu SUV biją dziś rekordy sprzedaży w wielu krajach Starego Kontynentu. Mało kto pamięta, że modę na tego typu pojazdy, zaledwie 20 lat temu, zapoczątkowali Japończycy.

Pierwszym SUV-em, który odniósł prawdziwy międzynarodowy sukces była Toyota RAV4. W początku lat dziewięćdziesiątych Japończycy postanowili skrzyżować popularne w Stanach Zjednoczonych rodzinne terenówki z wielbionymi w Europie hatchbackami segmentu C.

Reklama

Chociaż pomysł wydawał się kuriozalny, japońscy inżynierowie przystąpili do pracy z typową dla siebie dokładnością. Samochód oferować miał charakterystyczny dla terenówek, wysoki prześwit przy zachowaniu walorów trakcyjnych auta osobowego. Ten ostatni warunek definiował zastosowanie niezależnego zawieszenia wszystkich kół.

Od podstaw opracowano samonośne nadwozie, by zmniejszyć koszty i przyspieszyć prace konstrukcyjne do budowy nowego modelu wykorzystano platformę wytwarzanej od 1992 roku Corolli VII generacji. Oznaczało to, niespotykane w terenówkach, wzdłużne umieszczenie jednostki napędowej. Samochód, który otrzymał kodowe oznaczenie XA10 wykorzystywał również wiele elementów z popularnej wówczas Toyoty Cariny.

Przełomowy dla współczesnej motoryzacji model miał swoją rynkową premierę równe 20 lat temu - w 1994 roku. Trzydrzwiowe auto debiutowało równocześnie w Japonii i na Starym Kontynencie (oficjalna premiera odbyła się na salonie w Genewie). W kolejnym roku model pojawił się również w amerykańskiej ofercie Toyoty.

Chociaż auto miało stały napęd obu osi, co gwarantowało lepszą trakcję (ale i wyższe zużycie paliwa), szybko okazało się, że wielu klientów decyduje się na ten model wyłącznie ze względu na praktyczne nadwozie i wysoką pozycję za kierownicą. Począwszy od 1996 roku, gdy w ofercie pojawiła się wersja z pięciodrzwiowym nadwoziem, samochód można było zamówić wyłącznie z napędem na przednie koła.

Model RAV4 szybko zaskarbił sobie sympatię rynku nie tylko ze względu na nowe możliwości, jakie otwierały się przed nabywcami, ale też - typową dla Toyoty - niezawodność. Budową pierwszej generacji RAV4 zajmowała się wyłącznie japońska fabryka Toyoty w Aichi.

Zainteresowanie autem przerosło założenia producenta. Japończycy planowali sprzedaż na poziomie 4,5 tys. egzemplarzy miesięcznie. Szybko okazało się jednak, że plany trzeba będzie zweryfikować. Już w pierwszym miesiącu firma zebrała ponad 8 tys. zamówień.

Łącznie, na przestrzeni dwudziestu lat, Toyota sprzedała ponad 5 milionów egzemplarzy RAV4 z czego przeszło 1,3 mln w Europie. Warto dodać, że - dzięki wysokiej niezawodności - ponad 90 proc. z ogółu wyprodukowanych egzemplarzy wciąż porusza się po drogach!

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Toyota RAV4

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje