Toyota jest warta... 53,4 mld dolarów

Jak co roku, amerykańska firma analityczna Interbrand opublikowała ranking 100 najpotężniejszych światowych marek. W raporcie "Best Global Brands 2018" znalazło się aż 16 producentów ze świata motoryzacji.

Działająca na kilkunastu rynkach firma konsultingowa analizuje wahania giełdowe, wyniki finansowe, nastroje konsumenckie i trendy. Na tej bazie, każdego roku, opracowywany jest ranking 100 światowych marek o największej wartości. Podawane kwoty nie odpowiadają jednak majątkowi firmy, stanowią raczej próbę wyceny jej znaku handlowego - szeroko pojętej wartości.

Tak jak przed rokiem, w zestawieniu "Best Global Brands 2018" znalazło się szesnaście firm ściśle związanych z branżą motoryzacyjną. Które marki mają szczególne powody do radości?

Reklama

To już niemal tradycja, że w kategorii "motoryzacja" zwyciężyła Toyota. Tak jak przed rokiem firma sklasyfikowana została na wysokim siódmy miejscu ogólnego rankingu. Jej aktualną wartość oszacowano na 53,4 mld dolarów, czyli 3,1 mld więcej niż dwa lata temu.

Zdaniem Interbrand marka Toyoty "odpowiada na potrzeby i upodobania swoich klientów, jej renoma jest oparta na autentycznych wartościach - ugruntowanych i znajdujących odzwierciedlenie w jej polityce i produktach, oraz spełnia bardzo wysokie oczekiwania swoich klientów".

Bez zmian w stosunku do raportu z 2017 prezentują się też kolejne stopnie podium. Drugie miejsce w kategorii "motoryzacja" i ósme w ogólnym rankingu marek (awans o jedną pozycję) przypadło w udziale marce Mercedes-Benz. Jej wartość oceniono na 48,6 mld dolarów - to o 0,8 mld więcej niż przed rokiem.

Ostatni stopień podium w zestawieniu producentów motoryzacyjnych zajmuje BMW. Producent z Monachium zajmuje 13. pozycję ogólnego rankingu. Szacowana wartość - 41 mld dolarów - jest o pól mld niższa niż przed rokiem.

Na 4. miejscu wśród producentów pojazdów - sklasyfikowano Hondę. Zajmującą 20. miejsce ogólnego zestawienia markę wyceniono na 23,68 mld dolarów (blisko mld więcej iż rok temu).

5. pozycję w motoryzacji (35. w ogólnym zestawieniu) okupuje Ford wyceniony na 13,99 mln dolarów. Chociaż prognozowana wartość jest wyższa niż przed rokiem, amerykański producent stracił 2 pozycje w ogólnej klasyfikacji.

Tak samo jak przed rokiem na 36. miejscu ogólnego zestawienia (i 6. w kategorii motoryzacja) sklasyfikowano Hyundaia. Wartość koreańskiej marki wyceniono na 13,53 mld dolarów (0,1 mld więcej niż rok temu).

Na 7. pozycję w kategorii producentów motoryzacyjnych awansował Nissan, którego aktualna wartość wyceniana jest na 12,21 mld dolarów (przed rokiem 11,5 mld).

O "oczko" wyżej niż rok temu, na 8. pozycję w kategorii motoryzacja (41 w ogólnym zestawieniu), awansował również Volkswagen wyceniany obecnie na 12,2 mld dolarów.

Niemcy nie mają jednak wielkich powodów do radości, bo dwie pozycje względem ubiegłego roku straciło Audi. Firma z Ingolstadt zajmuje obecnie 9. miejsce w kategorii motoryzacja i 42. w ogólnym zestawieniu. Jej wartość oszacowano na 12,19 mld dolarów.

Pierwszą dziesiątkę producentów motoryzacyjnych o największej wartości zamyka Porsche (52. pozycja w ogólnym zestawieniu) wycenione na 10,7 mld dolarów.

W zestawieniu Interbrand "Best Global Brands 2018" znajdziemy jeszcze sześciu innych producentów pojazdów. Na 71. miejscu sklasyfikowano Kię (6,91 mld dolarów). 78. pozycja (6,22 mld dolarów) przypadła marce Land Rover. Awans - z 88. na 80. pozycję - zanotowało Ferrari (5,76 mld dolarów). Miejsce 90. (3 pozycje niżej niż rok temu) przypadło Mini (5,25 mld dolarów). Na 93. pozycję (77. przed rokiem) spadł jedyny w zestawieniu producent motocykli - Harley-Davidson (szacowana wartość 5,16 mld dolarów). Ranking (100. pozycja) zamyka debiutujące w zestawieniu Subaru (4,21 mld dolarów).

W stosunku do ubiegłego roku z prestiżowego zestawienia wypadła Tesla, która w rankingu "Best Global Brands 2017" klasyfikowana była na 98. pozycji.

Za markę o największej wartości uznano Apple (214,48 mld dolarów), przed: 2. Google (155,5 mld dolarów) i 3. Amazonem (100,76 mld dolarów).

Paweł Rygas

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama