Tak producenci oszczędzają na samochodach

Nie jest tajemnicą, że na rynku trudno obecnie spotkać samochód, który nie byłby mocno spokrewniony z inną konstrukcją.

Skoda octavia, seat leon czy golf? Wielkiej różnicy nie ma...
Skoda octavia, seat leon czy golf? Wielkiej różnicy nie ma...Informacja prasowa (moto)

By zmniejszyć koszty wytwarzania aut, producenci często decydują się na opracowanie wspólnych płyt podłogowych, które następnie wykorzystywane są do budowy aut różnych segmentów i różnych marek. Która z tego typu konstrukcji cieszy się największym powodzeniem?

Volkswagen przed Toyotą

Według firmy analitycznej PricewaterhouseCoopers, najpopularniejszą obecnie platformą podwoziową jest PQ 35/46 konstrukcji Volkswagena. W oparciu o różne jej warianty powstają takie pojazdy, jak chociażby: audi A3, volkswagen golf, skoda octavia czy seat leon. W zeszłym roku powstało aż 3,1 mln samochodów z tą płytą podłogową.

Drugą co do popularności płytą podłogową jest opracowana przez Toyotę platforma MC. Powstaje na niej m.in. amerykańska odmiana corolli, auris, avensis, RAV4, a także lexusy RX i HS. W zeszłym roku, w oparciu o tę platformę, zbudowano 2,9 mln samochodów. W roku 2015 wynik ten wynosić ma aż 3,4 mln pojazdów.

Atakuje Nissan i Renault

Prognozy analityków mówią jednak o tym, że dominacja Volkswagena i Toyoty zostanie wkrótce przerwana. Do 2015 roku najpopularniejszą płytą podłogową ma być nowa "globalna platforma B", opracowana wspólnie przez alians Renault-Nissan. W 2010 roku, w oparciu o nią zbudowano 2,6 mln pojazdów. Do 2015 roku wynik ten zwiększyć ma się jednak do 3,8 mln sztuk. Obecnie konstrukcja ta wykorzystywana jest m.in. w renault clio, dacii logan czy nissanie juke.

W tym miejscu warto dodać, że Nissan ma co do Europy bardzo konkretne plany. Zakładają one zdetronizowanie Toyoty, która jest obecnie najpopularniejszą japońską marką na Starym Kontynencie. Już w zeszłym roku, według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Przemysłu Samochodowego (ACEA), w Europie Nissan zajmował wśród producentów z Japonii drugą pozycję. Do lidera - Toyoty - zabrakło nieco ponad 15 tys. sprzedanych aut.

Ta sama płyta, a auta kompletnie różne

Tylko w ubiegłym roku, w oparciu o 20 najpopularniejszych platform, zbudowano aż 18 milionów pojazdów. To niemal 30 proc. całej światowej produkcji aut.

Co ciekawe, te same płyty podłogowe mogą być wykorzystywane w samochodach o kompletnie odmiennym charakterze. Kto wie, że na przykład platforma, na której zbudowano land rovera freelandera II, stosowana jest również w fordzie focusie i c-max, a także w volvo S40/V50 i mazdzie3...?

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas