Tak producenci oszczędzają na samochodach
Nie jest tajemnicą, że na rynku trudno obecnie spotkać samochód, który nie byłby mocno spokrewniony z inną konstrukcją.
By zmniejszyć koszty wytwarzania aut, producenci często decydują się na opracowanie wspólnych płyt podłogowych, które następnie wykorzystywane są do budowy aut różnych segmentów i różnych marek. Która z tego typu konstrukcji cieszy się największym powodzeniem?
Według firmy analitycznej PricewaterhouseCoopers, najpopularniejszą obecnie platformą podwoziową jest PQ 35/46 konstrukcji Volkswagena. W oparciu o różne jej warianty powstają takie pojazdy, jak chociażby: audi A3, volkswagen golf, skoda octavia czy seat leon. W zeszłym roku powstało aż 3,1 mln samochodów z tą płytą podłogową.
Drugą co do popularności płytą podłogową jest opracowana przez Toyotę platforma MC. Powstaje na niej m.in. amerykańska odmiana corolli, auris, avensis, RAV4, a także lexusy RX i HS. W zeszłym roku, w oparciu o tę platformę, zbudowano 2,9 mln samochodów. W roku 2015 wynik ten wynosić ma aż 3,4 mln pojazdów.
Prognozy analityków mówią jednak o tym, że dominacja Volkswagena i Toyoty zostanie wkrótce przerwana. Do 2015 roku najpopularniejszą płytą podłogową ma być nowa "globalna platforma B", opracowana wspólnie przez alians Renault-Nissan. W 2010 roku, w oparciu o nią zbudowano 2,6 mln pojazdów. Do 2015 roku wynik ten zwiększyć ma się jednak do 3,8 mln sztuk. Obecnie konstrukcja ta wykorzystywana jest m.in. w renault clio, dacii logan czy nissanie juke.
W tym miejscu warto dodać, że Nissan ma co do Europy bardzo konkretne plany. Zakładają one zdetronizowanie Toyoty, która jest obecnie najpopularniejszą japońską marką na Starym Kontynencie. Już w zeszłym roku, według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Przemysłu Samochodowego (ACEA), w Europie Nissan zajmował wśród producentów z Japonii drugą pozycję. Do lidera - Toyoty - zabrakło nieco ponad 15 tys. sprzedanych aut.
Tylko w ubiegłym roku, w oparciu o 20 najpopularniejszych platform, zbudowano aż 18 milionów pojazdów. To niemal 30 proc. całej światowej produkcji aut.
Co ciekawe, te same płyty podłogowe mogą być wykorzystywane w samochodach o kompletnie odmiennym charakterze. Kto wie, że na przykład platforma, na której zbudowano land rovera freelandera II, stosowana jest również w fordzie focusie i c-max, a także w volvo S40/V50 i mazdzie3...?