W jakich samochodach są najdroższe katalizatory?
Katalizator jest niezbędnym elementem układu wydechowego w każdym samochodzie z napędem spalinowym. To także bardzo wartościowa część, a ze względu na jej łatwą dostępność często pada łupem złodziei. Rozbieżność cenowa jest ogromna, ale w jakich samochodach są najdroższe katalizatory?
Katalizator ma za zadanie oczyszczanie spalin, co ma niebanalny wpływ na ochronę środowiska oraz utrzymywanie poziomu zanieczyszczeń powietrza na dobrym poziomie. Obecność katalizatorów w pojazdach jest równie ważna, jak filtrów cząstek stałych, więc nie wolno ich usuwać z pojazdu. Grozi to nie tylko surową karą grzywny podczas kontroli drogowej, ale także istnieją małe szanse, że samochód bez katalizatora przejdzie przegląd techniczny.
Dlaczego katalizatory są drogie?
Na wstępie zaznaczyliśmy, że katalizatory to kosztowne podzespoły samochodu, ale w zasadzie z czego to wynika? Z ich budowy. Wewnątrz katalizatora znajdują się metale szlachetne - to m.in. rod, platyna i pallad. Co ciekawe, rod jest cenniejszy od złota! Złom katalizatorowy jest więc bardzo cenny i niestety często ostrzą sobie na niego zęby złodzieje. W Polsce wycinanie katalizatorów to istna plaga, a policja załamuje ręce, bo większość spraw jest umarzana z powodu nie odnalezienia sprawcy.
W jakich samochodach są najdroższe katalizatory?
Na forach internetowych można znaleźć mnóstwo informacji na temat najdroższych katalizatorów. Okazuje się, że te najcenniejsze występują w samochodach luksusowych, sportowych oraz… dostawczych. Przykładowo, katalizator w Porsche 718 Spyder kosztuje aż 25 tys. zł! Najdroższe katalizatory występują także w autach dostawczych, np. ten element do Mercedesa Vito kosztuje nawet 9 tys. zł. Sam wkład waży tam 5 kg, stąd wysoka jego cena. Generalizując, najbardziej popularnymi markami samochodów są BMW i Mercedes, tym bardziej nie powinny dziwić wysokie ceny tych części, jako że mamy do czynienia z markami premium. Nie zawsze jest to jednak regułą. Katalizator do Fiata Multipla kosztuje ponad 4 tys. zł.
Im auto młodsze, tym katalizator będzie droższy. Nowsze modele aut są bardziej zaawansowane technologicznie, co bezpośrednio podnosi ich koszty. Coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin wymuszają na producentach stosowanie skomplikowanych rozwiązań w celu ochrony, a to niestety kosztuje.
Co wpływa na ceny katalizatorów?
W głównej mierze na wartość katalizatora wpływają rynkowe ceny metali szlachetnych, którymi wypełniony jest ten element. Aktualne trendy pokazują znaczny wzrost cen metali szlachetnych, co przekłada się na wartość katalizatorów. Wzrost popytu na platynę, pallad i rod spowodowany zaostrzającymi się normami ochrony środowiska, wpływa na ich dostępność i ceny. W miarę wzrostu znaczenia ekologii w przemyśle motoryzacyjnym, możemy spodziewać się, że wartości metali szlachetnych będą nadal rosły, co podniesie ceny katalizatorów.
Wartość tego elementu określa też popyt na dany segment pojazdów. Auta drogie, czyli luksusowe i sportowe sprzedają się coraz lepiej co sprawia, że ich części zamienne są również droższe. Nowe technologie i materiały, które są stosowane do produkcji samochodów, dodatkowo podnoszą koszty. Wzrost popytu na luksusowe samochody często prowadzi też do podwyżek cen katalizatorów, ponieważ popyt na drogie części zamienne rośnie. W efekcie, właściciele takich pojazdów muszą być gotowi na wyższe koszty związane z naprawą, ale także powinni ubezpieczyć się od kradzieży katalizatorów. `
Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą katalizatora?
Niestety kradzieże katalizatorów to w Polsce plaga, a złodzieje mają coraz sprytniejsze i szybsze metody na demontaż tego elementu, nawet gdy auto stoi pod domem. Właściciel auta, w którym katalizator został wycięty, jest niestety skazany za wydatki. W niektórych starszych modelach można zastosować tańszy zamiennik, ale niestety w większości nowszych aut, trzeba kupić drogi oryginał. Do tego dochodzą uszkodzenia spowodowane podczas wycinania katalizatora przez złodziei - zniszczone sondy w układzie wydechowym oraz ich okablowanie, często także dziury w podwoziu. Czasami straty materialne są dużo większe niż koszt zakupu samego katalizatora.
Niestety nie da się dodatkowo zabezpieczyć katalizatora przed kradzieżą. Jedynym zabezpieczeniem jest to fabryczne. Możemy jedynie zwrócić uwagę na miejsca, gdzie zostawiamy samochód, aby nie parkować w ciemnych zaułkach. W przypadku droższego samochodu nieocenione będzie posiadanie ubezpieczenia AC, które pokryje koszty ewentualnej naprawy i zakupu nowego katalizatora. Nawet w samochodzie 10-letnim zakup autocasco może zdecydowanie się opłacić.