Mechanik zdradza: te trzy zasady przedłużą życie twojego auta o kilka lat
Według statystyk ADAC, ryzyko usterek rośnie wraz z wiekiem pojazdu, spadając dopiero przy autach 20-letnich, co może wynikać z faktu, że właściciele starszych aut przykładają większą wagę do ich utrzymania. Większość czynności jest prosta i nie zajmuje wiele czasu, a regularne ich wykonywanie pozwoli utrzymać nasz samochód w dobrej formie przez wiele lat.
Spis treści:
Jak dbać o samochód, żeby dobrze służył przez wiele lat? Podstawowe czynności możemy wykonać sami, a część z nich warto przeprowadzić w profesjonalnych serwisach mechanicznych. Wbrew pozorom, najważniejsze są drobne rzeczy - takie jak regularne mycie i odkurzanie oraz staranne pielęgnowanie wnętrza pojazdu.
Jak często myć samochód?
Podstawą długowieczności samochodu jest jego systematyczne mycie. Warstwa zaschniętego brudu i kurzu może prowadzić do uszkodzeń lakieru, szczególnie gdy zawiera agresywne substancje jak sól drogowa czy ptasie odchody. Rekomendowane jest mycie ręczne z użyciem odpowiednich dla aut środków pielęgnacyjnych. Jeśli korzystamy z myjni (najlepiej ręcznej - mniejsze ryzyko uszkodzenia lakieru przez szczotki) dobrze jest zacząć od mycia wstępnego specjalną pianą, dzięki czemu "zmiękczymy" większe zabrudzenia. Dla dodatkowej ochrony warto zastosować specjalne preparaty zabezpieczające, które utrudniają przywieranie brudu.
Jak często wymieniać olej i filtry w samochodzie?
Producenci samochodów precyzyjnie określają harmonogram przeglądów i wymian. Szczególnie istotna jest regularna wymiana oleju silnikowego - w nowoczesnych pojazdach co 30 tys. km lub maksymalnie co dwa lata. Jednak mechanicy są zgodni. Przy częstej jeździe na krótkich dystansach zalecają skrócenie tego okresu do 10 tys. - 15 tys. km ze względu na większe obciążenie oleju podczas zimnych rozruchów silnika i możliwość szybszego jego zużycia oraz pogorszenia właściwości, między innymi przez przedostające się do oleju paliwo czy wodę.
ADAC rekomenduje również systematyczną wymianę oleju w automatycznych skrzyniach biegów, najlepiej co 60 tys. - 100 tys. km, nawet jeśli producent tego nie wymaga. Poprawia to nie tylko żywotność przekładni, ale też komfort zmiany biegów. Równie ważna jest wymiana filtrów: paliwa, powietrza i kabinowego oraz płynu hamulcowego zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku filtra kabinowego zaleca się wymianę co rok, szczególnie, jeśli auto narażone jest na duży smog i zanieczyszczenia unoszące się w powietrzu. Jeśli nie zadbamy o nowy filtr kabinowy, możemy spodziewać się problemów z parowaniem szyb oraz wydajnością układu wentylacji. Z kolei zaniedbanie regularnej wymiany filtra paliwa będzie źle wpływać na osiągi auta oraz jego zużycie paliwa.
Skuteczna ochrona przed rdzą - zabezpieczenie podwozia i regularne przeglądy
Choć współczesne samochody są lepiej zabezpieczone przed korozją niż starsze modele, problem rdzy wciąż występuje. Najważniejsze, aby szybko reagować na pierwsze, nawet najmniejsze oznaki korozji. Zaleca się profesjonalne zabezpieczenie podwozia jeszcze wówczas, gdy samochód ma kilka lat. Warto też pamiętać o regularnej pielęgnacji uszczelek drzwiowych specjalnymi preparatami, co zapewnia skuteczną ochronę przed wilgocią. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko występowania zjawiska parujących zimą i jesienią szyb.
Nie można zapominać o czyszczeniu trudno dostępnych miejsc, jak słupki drzwi, okolice wlewu paliwa czy kanały odpływowe w komorze silnika. Ich zaniedbanie może prowadzić do poważniejszych problemów, włącznie z awarią elektroniki spowodowaną przedostawaniem się wody do wnętrza pojazdu.