Zielona strzałka a zawracanie. Sygnalizator S-3 myli kierowców
Temat zawracania na skrzyżowaniu wraca jak bumerang - kierowcy nie do końca wiedzą, jak działają przepisy dotyczące tego manewru, szczególnie, jeśli ruch na skrzyżowaniu jest kierowany sygnalizacją świetlną, a w szczególności, gdy pojawia się tak zwana strzałka kierunkowa. Żeby tego było mało, czasem popularne aplikacje służące do nawigacji mogą błędnie wyznaczyć trasę i “zmusić” do wykonania zabronionego manewru.
Oczywiście, tłumaczenie przed policjantem, że zawróciliśmy w niedozwolonym miejscu, bo tak poprowadziła nas nawigacja na nic się nie zdadzą - kierujący powinien sam ocenić, czy wskazówki z aplikacji są zgodne z przepisami ruchu drogowego. Niejednokrotnie sam doświadczyłem zresztą tego, że Google Maps “zachęca” mnie do nielegalnego manewru - najczęściej chodzi właśnie o zawrócenie w miejscu niedozwolonym, czyli na skrzyżowaniu z zieloną strzałką - sygnalizatorem S-3.
Zawracanie na skrzyżowaniu - kiedy jest to dozwolone?
Najprostsza odpowiedź? Zawsze, kiedy nie jest to zabronione - przede wszystkim zawracania na skrzyżowaniu zabrania znak B-23, czyli zakaz zawracania. Może być on postawiony zarówno na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną jak i bez niej. Znak ten jest stosowany przede wszystkim w miejscach, gdzie zawracanie mogłoby zmniejszyć płynność ruchu i powodować niebezpieczne sytuacje.
Ze znakiem B-23 sytuacja jest jasna, kierowcy częściej mają problem z tym, czy zawracanie jest dozwolone na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. W przypadku tradycyjnych, zielonych “pełnych” sygnalizatorów (S-1) zawracanie jest możliwe, pod warunkiem, że w trakcie tego manewru ustąpimy pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony.
Dozwolone jest także zawracanie przy sygnalizatorze S-2 (mała, zielona strzałka, która działa jak znak STOP) - jeśli mówimy o strzałce skierowanej w lewo, to zawracanie jest dozwolone, ale tylko z lewego skrajnego pasa ruchu.
Zawracać można też tam, gdzie występują znaki F-10 czy F-11, wskazujące kierunek ruchu z poszczególnych pasów - umieszczona na znaku strzałka w lewo (odchodząca na przykład od strzałki skierowanej na wprost) nie zabrania zawracania. W powyższych przypadkach warto pamiętać, że zawracając musimy ustąpić pierwszeństwa nie tylko innym pojazdom, ale często także pieszym, którzy na przejściu mogą mieć zielone światło zezwalające im na wejście.
Sygnalizator S-3 - czy można zawracać?
Aby zakaz zawracania obowiązywał na skrzyżowaniach z sygnalizacją, w użyciu musi być sygnalizacja S-3, czyli duża strzałka na sygnalizatorze. Zawracanie przy sygnalizatorze kierunkowym S-3 jest dozwolone tylko wtedy, gdy sygnalizator wyświetla podwójną strzałkę - oznaczającą zarówno skręt w lewo, jak i zawracanie. Jeśli sygnalizator pokazuje tylko pojedynczą strzałkę w lewo, zawracanie jest zabronione. Ma to na celu uniknięcie kolizji na skrzyżowaniu.
Mandat za niestosowanie się do sygnalizacji kierunkowej wynosi 500 zł, a kierowca otrzyma też dodatkowo osiem punktów karnych. Kara może być dużo wyższa, jeśli policjant stwierdzi, że manewr zawracania spowodował zagrożenie w ruchu.