Tajemnice RAV
W 1994 roku japoński koncern samochodowy Toyota wprowadził na rynek model SUV-a oznaczony symbolem RAV4. W roku 2000 podczas salonu w Genewie zaprezentowano najnowszą wersję auta, które już od dwóch lat zdobywa uznanie na całym świecie. Poznajmy to interesujące auto.
Wnętrze toyoty RAV4 to nie tylko zasługujący na pochwałę design, ale także duża funkcjonalność. Wyraża się ona przede wszystkim poprzez istnienie wielu ciekawie pomyślanych, poręcznych schowków oraz kieszeni. Tak więc nie będzie problemu z kubkami. Pojemniki na nie znajdują się bowiem zarówno w przedniej, jak i tylnej części kokpitu. Karty magnetyczne i drobny bilon znajdą miejsce w małym, umieszczonym centralnie schowku, mapy, atlasy oraz codzienna prasa w kieszeniach drzwi. Torby i siatki z zakupami przewożone w bagażniku utrzyma w pozycji pionowej specjalny haczyk, zaś kieszenie w bocznych ścianach komory bagażnika doskonale pomieszczą apteczkę i trójkąt ostrzegawczy.
Obydwa silniki toyoty RAV4, i ten o pojemności 1794 cm sześc. i mocy maksymalnej 125 mechanicznych koni, i ten o pojemności 1998 cm sześc. i mocy 150 koni wykonane są z niezwykle twardego stopu aluminium i posiadają zwarte, kompaktowe konstrukcje. Wszystko zaś po to, aby maksymalnie zmniejszyć ich wagę i uzyskać jeden z najlepszych w tej klasie aut przeliczników mocy do ciężaru. Zresztą dalszą redukcję wagi silników uzyskano poprzez wykorzystanie tworzyw sztucznych do konstrukcji obudowy układu dolotowego. Jednostka napędowa o pojemności dwóch litrów posiada dodatkowo lekką, wykonaną ze stopu magnezu pokrywę.
Solidniejsza obudowa silnika, bardziej sztywne zamocowanie jego oprzyrządowania oraz znacznie mocniejsze i pewniejsze połączenie motoru ze skrzynią biegów wyeliminowały zjawiska hałasu i wibracji, zaś zastosowanie systemu bezpośredniego zapłonu DIS (Direct Ignition System) wykluczyły konieczność okresowej jego regulacji. W układzie zapłonowym RAV4 pojawiły się świece najnowszej generacji z irydowymi elektrodami. Rozwiązanie to gwarantuje długowieczność całemu podzespołowi.
RAV4 oferuje swoim klientom dwa rodzaje układu napędowego. W modelu wyposażonym w jednostkę napędową o pojemności 2 litrów funkcjonować może pięciostopniowa, manualna skrzynia biegów lub czterostopniowy, sterowany elektronicznie "automat". Ponadto w wersji dwulitrowej dostępny jest mechanizm różnicowy Torsena. Patent charakteryzuje się ograniczonym poślizgiem oraz za sprawą swojej konstrukcji zapewnia pojazdowi doskonałą stabilność.
Gdyby odwrócić RAV4 na dach, można by, jak na dłoni, przyjrzeć się zawieszeniu samochodu. Przednie podwozie toyoty oparte jest na kolumnach McPhersona oraz wahaczu w kształcie litery "L". Uzupełniają je wypełnione niskociśnieniowym N2 amortyzatory oraz stabilizator przechyłów. Tylne zawieszenie wykorzystuje natomiast powiększone, stalowe wahacze wzdłużne oraz oddzielnie montowane od siebie sprężyny i amortyzatory. Manewr zastosowania takiego rozwiązania pozwolił konstruktorom podwozia obniżyć poziom tylnej części płyty podłogowej, co z kolei wpłynęło na powiększenie wewnętrznych rozmiarów RAV4.
W układzie kierowniczym nowej toyoty zastosowano przekładnię zębatkową i wspomaganie, którego siła zależna jest od aktualnej prędkości pojazdu. We wszystkich wersjach wyposażeniowych auta kolumna kierownicy posiada bezstopniową regulację kąta pochylenia i mieści w sobie mechanizm absorbujący energię uderzenia oraz minimalizujący możliwość zranienia kierowcy podczas ewentualnej stłuczki wsporniki.
Jedna z tajemnic nowego RAV4 to także kontrolka zdalnie zamykanych drzwi z wbudowanym w kluczyk przekaźnikiem. System zamykania pojazdu zintegrowany został z immobiliserem, który eliminuje uruchomienie silnika przez osoby do tego niepowołane. Urządzenie działa w taki sposób, że motor można uruchomić tylko wówczas, kiedy cewka cylindra odcinającego zapłon odbierze sygnał z kluczyka, klasyfikując go uprzednio jako identyczny z zainstalowanym fabrycznie kodem.