Ta technologia zmieni motoryzację! Chciałbyś takie auto?

Niewielka turbina gazowa zamiast dużego i ciężkiego silnika tłokowego. Taką drogą, w najbliższej przyszłości, podążać chcą producenci aut z napędem hybrydowym.

Z myślą o tych najbardziej wymagających, brytyjska firma Delta Motorsport opracowała kompaktowy system o nazwie MiTRE. Składa się on z małej turbiny, która pełnić ma rolę generatora energii elektrycznej. Producent podpisał już umowy na dostawy swojego systemu z takimi markami, jak Ariel i Morgan!

Prototypowy układ osiąga moc 17 kW. Konstruktorzy pracują już nad jego udoskonaloną wersją rozwijającą 35 kW. W takiej konfiguracji rozwiązanie proponowane przez Delta Motorsport jest aż o 40 proc. mniejsze i o 50 proc. lżejsze niż klasyczny silnik tłokowy. Turbina może się też pochwalić sprawnością cieplną na poziome 30 proc. lub nawet 35 proc. jeśli wyposażona zostanie w większy wymiennik ciepła. Zaletą takiego rozwiązania jest również duża "elastyczność". Wysokoobrotowa turbina pracować może na większości popularnych paliw. Nie bez znaczenia jest też bardzo niska emisja gazów cieplarnianych.

Reklama

Kilka miesięcy temu na podobne rozwiązanie zdecydowała się chińska firma Techrules. Pierwszy, koncepcyjny model nowej marki zobaczyć można było na marcowym salonie motoryzacyjnym w Genewie. Auto o nazwie Techrules GT96 przyciągało uwagę za sprawą nietypowych rozwiązań technicznych. Hybrydowy pojazd napędzany był przez sześć silników trakcyjnych. Po jednym zamontowano przy każdym z przednich kół. Aż dwa odpowiadały za napędzanie każdego z kół tylnych. Oprócz tego samochód wyposażono w turbinę gazową, pełniącą rolę generatora napięcia elektrycznego.

Wysokoobrotowy silnik pracować może niemal na każdym paliwie płynnym (olej napędowy, nafta, benzyna itd.) i rozwija 36 kW. Ma on za zadanie ładowanie, chłodzonych cieczą, baterii akumulatorów pracujących pod napięciem 750 Voltów. Pojemność 20 kWh gwarantuje zasięg około 150 km. Wysoka wydajność turbiny zapewnia pełne naładowanie baterii w niespełna godzinę, dzięki czemu - biorąc pod uwagę pojemność zbiornika paliwa - zasięg wzrasta do około 2 tys. km!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy