Szczupłe i wąskie
Kiedy w 1998 roku na polskim rynku pojawił się hyundai atos, mówiono, że nieładny, bo wysoki i chudy. Tymczasem moda na szczupłe i wąskie mikrovany miast zanikać, wciąż rośnie. Potwierdzeniem tej opinii może być obecność na rynku europejskim toyoty yaris verso. A skoro tak uznana firma jak Toyota sięga po tę formę nadwozia, to musi to oznaczać, że przedsięwzięcie jest opłacalne i znajduje poklask wśród klientów.
Porównanie nadwozi obu samochodów sprowadza się do stwierdzenia różnic w ich rozmiarach, bowiem kwestie estetyczne zależne są całkowicie od indywidualnych gustów. Tak więc toyota yaris verso jest dłuższa od atosa o 365 (3860:3495 mm), szersza o 195 (1690:1495 mm) i wyższa o 90 milimetrów (1680:1590 mm). W związku z powyższym większy jest także jej bagażnik (390:263 kg w standardzie oraz 2160:1085 kg po złożeniu tylnych siedzeń). Ta olbrzymia przewaga verso wynika z faktu, że posiada ona mozliwość składania i demontowania tylnych foteli, dzięki czemu autko uzyskuje całkowicie płaską, funkcjonalną powierzchnię podłogi. Dodatkowo w małej toyocie zastosowano z tyłu nie klasyczną, unoszoną ku górze klapę (a taką właśnie posiada atos), ale otwierane na bok, dające wygodny dostęp do bagażnika drzwi.
Na korzyść toyoty yaris verso przemawia także seryjne wyposażenie wnętrza. Nie jest ono szczególnie bogate, ale na tle małego hyundaia wypada całkiem korzystnie. Tak więc w kokpicie toyoty znajdują się: airbag dla kierowcy, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz wspomaganie układu kierowniczego. Klimatyzacja, a także radioodtwarzacz w opcji czyli za dopłatą.
Wnętrze atosa jest odrobinę uboższe. W droższej wersji GL znajduje się tylko poduszka powietrzna dla kierowcy, elektrycznie podnoszone szyby i wspomaganie układu kierowniczego.
Pod maską verso umieszczony został wysoko zaawansowany technicznie benzynowy silnik o pojemności skokowej 1299 cm. sześć. Posiada on dwa wałki rozrządu w głowicy i regulowane w sposób ciągły fazy rozrządu. W czterech cylindrach pracuje 16 zaworów (po cztery na każdy cylinder). Dzięki nowoczesnej technologii mały skądinąd silnik verso wykazuje zaskakująco dobre parametry. Maksymalna moc tej jednostki napędowej wynosi 86 KM przy 6000 obr./min., zaś maksymalny moment obrotowy 124 Nm przy 4400 obr./min. Od 0 do stu kilometrów na godzinę verso przyspiesza w ciągu 12,5 sekundy, rozwijając szybkość maksymalną 165 km/godz. i zużywając średnio 6,7 litra benzyny na każde sto pokonanych kilometrów.
Silnik hyundaia atosa jest przede wszystkim mniejszy niż silnik toyoty. Również nie tak mocny. Z pojemności skokowej 999 cm.sześć. uzyskuje on maksymalną moc 59 KM oraz maksymalny moment obrotowy 84 Nm. 100 km/godz. atos osiąga w ciągu 15,1 sekundy, zaś jego szybkość maksymalna wynosi 142 km/godz. Najmniejszy hyundai zużywa średnio 6,3 litra benzyny na sto.
Z powyższych danych wynika, że podobieństwa hyundaia atosa i toyoty yaris verso zaczynają się i kończą zarazem na podobieństwie budowy i charakteru nadwozi. Trudno się temu dziwić, skoro atos to reprezentant segmentu A, zaś yaris B. Trudno dziwić się także temu, że verso to samochód bardziej nowoczesny niż atos. Toyota przyszła na świat prawie rok później niż jej koreański kolega. Ale atos posiada jedną wielką zaletę, której całkowity brak stwierdzono u verso. To przyzwoicie skalkulowana cena zakupu (27,7 tys. złotych). Wartość verso jest w Polsce jeszcze nieznana, ale sądząc po cenie yarisa będzie ona duża. Istnieje wszelako szansa na jej obniżenie, ale dopiero w 2001 roku, kiedy samochód zacznie być produkowany przez położoną na terenie Europy (Francja) fabrykę.
Inne dane samochodów hyundai atos i toyota yaris verso:
pojemność zbiornika paliwa 35 - 45
ciężar własny 809 kg - 980 kg
ładowność 360 kg - 400 kg