Skoda Octavia RS - 15 lat historii
Usportowiona wersja pierwszej generacji Octavii oznaczała powrót czeskiej marki do świata szybkich samochodów.
Przez 115 lat aktywnych startów w sportach motorowych Skoda zdobyła spore doświadczenie, z którego właściwie od początku mogli bezpośrednio korzystać także zwykli kierowcy. Już w latach 30. czechosłowacka marka wprowadziła na rynek wyjątkowy model Popular Sport, specjalną odmianę swojego bestsellera 420 Popular, by uczcić w ten sposób jego finisz na drugim miejscu w klasie w Rajdzie Monte Carlo w roku 1936.
Gdy w 1981 roku zakończono produkcję modelu 130 RS, litery te zniknęły z gamy Skody na blisko 20 lat. Powróciły dopiero w roku 2000, gdy na rynku pojawiła się pierwsza Octavia RS - model drogowy zbudowany na bazie doświadczeń zebranych ze startów Octavii w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC.
Z zewnątrz nowa wersja podkreślała swój sportowy charakter symbolami RS, nową końcówką układu wydechowego i aerodynamicznie ukształtowanymi zderzakami oraz dodatkowym spojlerem na klapie bagażnika. Pozostałe zmiany to szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, nowy układu hamulcowy z kontrastującymi, zielonymi zaciskami oraz utwardzone i obniżone o 15 mm zawieszenie.
We wnętrzu znalazły się nowe fotele o sportowym wyprofilowaniu, metalowe nakładki na pedały oraz skórzane wykończenie siedzeń, trójramiennej kierownicy i dźwigni hamulca ręcznego.
Pod maskę trafiła doładowana jednostka 1.8T o mocy 180 KM i rozwijająca 235 Nm maksymalnego momentu obrotowego (w zakresie 1950-5000 obr./min). Przekładało się to na sprint do 100 km/h w 7,9 sekundy i prędkość maksymalną 235 km/h.
Dla drugiej generacji Octavii RS, debiutującej w 2005 roku, Skoda przygotowała znacznie bardziej rozbudowaną ofertę. Auto było dostępne w dwóch wersjach nadwoziowych (liftback i kombi), dwóch silnikowych (2.0 TFSI i 2.0 TDI) oraz z dwoma skrzyniami biegów (manualna oraz DSG).
Wersja benzynowa, napędzana była 200-konną jednostką, która pozwalała na przyspieszenie do 100 km/h w 7,3 s i rozpędzenie auta do 240 km/h. Wersja wysokoprężna natomiast miała 170 KM, 100 km/h osiągała w 8,4 s i mogła jechać z prędkością 211 km/h.
Skoda Octavia RS II wyróżniała się bardziej aerodynamicznym przednim zderzakiem, poprawiającym wentylację silnika i hamulców. Z tyłu znalazła się podwójna końcówka układu wydechowego i spojler na klapie bagażnika. Specjalnie dla tego modelu przygotowano dedykowane wzory obręczy kół ze stopów lekkich w rozmiarze od 17 do 19 cali. Pod nimi skrywał się nowy układ hamulcowy, a utwardzone zawieszenie zmniejszało prześwit o 12 mm.
W roku 2009 Octavia RS została poddana gruntownej modernizacji. Konstrukcja stała się lżejsza (oszczędność od 15 do 20 kg), zastosowano też światła ksenonowe z systemem adaptacyjnego oświetlenia drogi i funkcją doświetlania zakrętów, a w przednim zderzaku znalazły się światła do jazdy dziennej LED.
Wraz z premierą Octavii trzeciej generacji w roku 2013, w ślad za nią pojawiła się także nowa odsłona modelu RS. Pod jej maskę ponownie trafiły jednostki 2.0 TSI oraz 2.0 TDI, ale tym razem oferujące 220 i 184 KM. Pozwalają one na sprint do 100 km/h w odpowiednio 6,8 s oraz 8,1 s.
Tak jak i w przypadku poprzedników, Skoda Octavia RS wyróżnia się agresywnie wystylizowanymi zderzakami, spojlerem na klapie bagażnika, nową końcówką wydechu (dwie rury z trapezoidalnymi zakończeniami) i alufelgami o unikalnym wzorze. We wnętrzu znajdziemy sportową kierownicę i mocno wyprofilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami.Trzecia generacja Octavii RS to także sporo nowości. Po raz pierwszy można dostosować charakter auta do aktualny potrzeb, dzięki trybom jazdy (od komfortowego po sportowy), a od niedawna dostępne jest także aktywne zawieszenie z regulacją twardości amortyzatorów (DCC). Ponadto wersja TDI występuje teraz z opcjonalnym napędem na cztery koła (sprint do 100 km/h trwa wtedy 7,6 s).Na szczycie gamy obecnej Octavii RS stoi wersja 230, wyróżniająca się między innymi elektronicznie regulowaną blokadą mechanizmu różnicowego (XDS) i silnikiem o mocy 230 KM. Pozwala on na osiągnięcie 100 km/h w 6,7 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h - mamy więc do czynienia z najszybszą Octavią w historii modelu.
Co ciekawe, w ostatnich latach ta usportowiona Skoda cieszy się gwałtownie rosnącą popularnością w Polsce. W latach 2011-2013 sprzedano tylko 182 sztuki Octavii RS (wszystkich wariantów), natomiast w samym 2014 roku były to już 423 sztuki, a w 2015 aż 600 sztuk.
15 lat Skody Octavii RS
Z okazji 15-lecia Octavii RS Skoda zaprosiła dziennikarzy do Poznania do nowo powstałego ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Skoda Autodrom Poznań to unikalny w skali kraju modułowy kompleks szkoleniowy wyposażony m.in. w szarpak, nawadniane maty poślizgowe oraz przeszkody wodne. Można tam w bezpiecznych warunkach przećwiczyć wyprowadzanie auta z poślizgu oraz jazdę po nawierzchni o różnej przyczepności. Swoje umiejętności za kółkiem zweryfikować na specjalnej płycie poślizgowej, zakrętach i wzniesieniach.
Cieszymy się, że nasza marka oferuje klientom nie tylko bezpieczne samochody, ale również praktyczną wiedzę na temat bezpiecznej jazdy. Skoda Auto Szkoła od lat edukuje kierowców z całej Polski, a teraz, gdy powstał nowoczesny ośrodek Autodrom, może obić to na jeszcze większą skalę. - mówi Tomasz Koter, Kierownik Zespołu Sprzedaży Flotowej marki Skoda.