Skoda Octavia RS - 15 lat historii

Usportowiona wersja pierwszej generacji Octavii oznaczała powrót czeskiej marki do świata szybkich samochodów.

Skoda Octavia RS 230 i Skoda 130 RS
Skoda Octavia RS 230 i Skoda 130 RSInformacja prasowa (moto)

Przez 115 lat aktywnych startów w sportach motorowych Skoda zdobyła spore doświadczenie, z którego właściwie od początku mogli bezpośrednio korzystać także zwykli kierowcy. Już w latach 30. czechosłowacka marka wprowadziła na rynek wyjątkowy model Popular Sport, specjalną odmianę swojego bestsellera 420 Popular, by uczcić w ten sposób jego finisz na drugim miejscu w klasie w Rajdzie Monte Carlo w roku 1936.

Gdy w 1981 roku zakończono produkcję modelu 130 RS, litery te zniknęły z gamy Skody na blisko 20 lat. Powróciły dopiero w roku 2000, gdy na rynku pojawiła się pierwsza Octavia RS - model drogowy zbudowany na bazie doświadczeń zebranych ze startów Octavii w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC.

Z zewnątrz nowa wersja podkreślała swój sportowy charakter symbolami RS, nową końcówką układu wydechowego i aerodynamicznie ukształtowanymi zderzakami oraz dodatkowym spojlerem na klapie bagażnika. Pozostałe zmiany to szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, nowy układu hamulcowy z kontrastującymi, zielonymi zaciskami oraz utwardzone i obniżone o 15 mm zawieszenie.

We wnętrzu znalazły się nowe fotele o sportowym wyprofilowaniu, metalowe nakładki na pedały oraz skórzane wykończenie siedzeń, trójramiennej kierownicy i dźwigni hamulca ręcznego.

Skoda Octavia RS IInformacja prasowa (moto)

Pod maskę trafiła doładowana jednostka 1.8T o mocy 180 KM i rozwijająca 235 Nm maksymalnego momentu obrotowego (w zakresie 1950-5000 obr./min). Przekładało się to na sprint do 100 km/h w 7,9 sekundy i prędkość maksymalną 235 km/h.

Dla drugiej generacji Octavii RS, debiutującej w 2005 roku, Skoda przygotowała znacznie bardziej rozbudowaną ofertę. Auto było dostępne w dwóch wersjach nadwoziowych (liftback i kombi), dwóch silnikowych (2.0 TFSI i 2.0 TDI) oraz z dwoma skrzyniami biegów (manualna oraz DSG).

Skoda Octavia RS II - kombi z silnikiem TDI i skrzynią DSGINTERIA.PL

Wersja benzynowa, napędzana była 200-konną jednostką, która pozwalała na przyspieszenie do 100 km/h w 7,3 s i rozpędzenie auta do 240 km/h. Wersja wysokoprężna natomiast miała 170 KM, 100 km/h osiągała w 8,4 s i mogła jechać z prędkością 211 km/h.

Skoda Octavia RS II wyróżniała się bardziej aerodynamicznym przednim zderzakiem, poprawiającym wentylację silnika i hamulców. Z tyłu znalazła się podwójna końcówka układu wydechowego i spojler na klapie bagażnika. Specjalnie dla tego modelu przygotowano dedykowane wzory obręczy kół ze stopów lekkich w rozmiarze od 17 do 19 cali. Pod nimi skrywał się nowy układ hamulcowy, a utwardzone zawieszenie zmniejszało prześwit o 12 mm.

W roku 2009 Octavia RS została poddana gruntownej modernizacji. Konstrukcja stała się lżejsza (oszczędność od 15 do 20 kg), zastosowano też światła ksenonowe z systemem adaptacyjnego oświetlenia drogi i funkcją doświetlania zakrętów, a w przednim zderzaku znalazły się światła do jazdy dziennej LED.

Skoda Octavia RS II po face liftinguINTERIA.PL

Wraz z premierą Octavii trzeciej generacji w roku 2013, w ślad za nią pojawiła się także nowa odsłona modelu RS. Pod jej maskę ponownie trafiły jednostki 2.0 TSI oraz 2.0 TDI, ale tym razem oferujące 220 i 184 KM. Pozwalają one na sprint do 100 km/h w odpowiednio 6,8 s oraz 8,1 s.

Tak jak i w przypadku poprzedników, Skoda Octavia RS wyróżnia się agresywnie wystylizowanymi zderzakami, spojlerem na klapie bagażnika, nową końcówką wydechu (dwie rury z trapezoidalnymi zakończeniami) i alufelgami o unikalnym wzorze. We wnętrzu znajdziemy sportową kierownicę i mocno wyprofilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami.Trzecia generacja Octavii RS to także sporo nowości. Po raz pierwszy można dostosować charakter auta do aktualny potrzeb, dzięki trybom jazdy (od komfortowego po sportowy), a od niedawna dostępne jest także aktywne zawieszenie z regulacją twardości amortyzatorów (DCC). Ponadto wersja TDI występuje teraz z opcjonalnym napędem na cztery koła (sprint do 100 km/h trwa wtedy 7,6 s).Na szczycie gamy obecnej Octavii RS stoi wersja 230, wyróżniająca się między innymi elektronicznie regulowaną blokadą mechanizmu różnicowego (XDS) i silnikiem o mocy 230 KM. Pozwala on na osiągnięcie 100 km/h w 6,7 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h - mamy więc do czynienia z najszybszą Octavią w historii modelu.

Skoda Octavia Combi RS 230INTERIA.PL

Co ciekawe, w ostatnich latach ta usportowiona Skoda cieszy się gwałtownie rosnącą popularnością w Polsce. W latach 2011-2013 sprzedano tylko 182 sztuki Octavii RS (wszystkich wariantów), natomiast w samym 2014 roku były to już 423 sztuki, a w 2015 aż 600 sztuk.

.Informacja prasowa (moto)

15 lat Skody Octavii RS

15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 
15 lat Skody Octavii RS 

Z okazji 15-lecia Octavii RS Skoda zaprosiła dziennikarzy do Poznania do nowo powstałego ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Skoda Autodrom Poznań to unikalny w skali kraju modułowy kompleks szkoleniowy wyposażony m.in. w szarpak, nawadniane maty poślizgowe oraz przeszkody wodne. Można tam w bezpiecznych warunkach przećwiczyć wyprowadzanie auta z poślizgu oraz jazdę po nawierzchni o różnej przyczepności. Swoje umiejętności za kółkiem zweryfikować na specjalnej płycie poślizgowej, zakrętach i wzniesieniach.

Cieszymy się, że nasza marka oferuje klientom nie tylko bezpieczne samochody, ale również praktyczną wiedzę na temat bezpiecznej jazdy. Skoda Auto Szkoła od lat edukuje kierowców z całej Polski, a teraz, gdy powstał nowoczesny ośrodek Autodrom, może obić to na jeszcze większą skalę. - mówi Tomasz Koter, Kierownik Zespołu Sprzedaży Flotowej marki Skoda.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas